Hoppa till huvudinnehåll

Näthandeln en labyrint för småföretagare: "Trots att vi är billigare hamnar vi längre ner än konkurrenten i en sökning - så priset verkar inte spela någon roll"

Tone Leganger med en kund i sin garnaffär. I bakgrunden finns hyllar fulla med färgglatt garn.
Tone Leganger går igenom en beställning med sin kund. Tone Leganger med en kund i sin garnaffär. I bakgrunden finns hyllar fulla med färgglatt garn. Bild: Amanda Vikman/Yle person,tone leganger

Det är en mjuk och färggrann värld man stiger in när man går genom dörren till Garnhärvan i Kimito centrum.

Tone Leganger plockar saker i ordning efter gårdagens stickträff.

- Vi bestämde oss genast för att ha en nätbutik. Eftersom vi bor på Kimitoön och behöver nå ut till resten av Finland, så startade vi nätbutiken samtidigt som vi öppnade den fysiska butiken, säger Leganger, som drivit verksamheten tillsammans med kollegan Sara Blomqvist sedan ett år tillbaka.

Det är Leganger som i första hand ansvarar för de digitala plattformarna och sköter kunddialogen, både digitalt och analogt.

- Vi hade flera kunder den här sommaren som kom efter att vi hade träffats på olika evenemang och följt oss på till exempel Instagram. Många av våra kunder är också äldre, men de vill lära sig handla via nätet och ringer ofta och ber om råd och hjälp.

Men Leganger känner att kunskaperna inte alltid räcker till.

Eftersom hon är uppvuxen i Norge har hon knappa kunskaper i finska, så stöd på svenska är nästan ett måste.

En hylla med en massa olika färgers garn.
En hylla med en massa olika färgers garn. Bild: Amanda Vikman/Yle garn,butik

- Nu har vi ingen vi kan ringa till och fråga om råd och hjälp för att komma vidare med vår hemsida. Försäljningen via nätet går lite upp och ner, men just nu har vi faktiskt haft ett litet uppsving, säger hon.

Företagarna har försökt nischa sig med olika lokala och närproducerade garn.

De hoppas att specialprodukterna och god tvåspråkig service kan vara en fördel också på nätet, bara folk hittar dem.

- Jag frågade igår hur en kund gör när hon söker efter en viss produkt. Men vi har ingen aning om vad vi ska göra för att komma högst upp på den sökningen. Det kan dyka upp samma garn på hemsidor som är dyrare än vad vi erbjuder, men det verkar inte spela någon roll, säger Leganger.

Finsk Handel utlyser stöd för företagarna

Finsk Handel uppskattaratt en femtedel, eller i värsta fall 40 procent, av alla butiker inom detaljhandeln har slutat i Finland år 2030.

Utvecklingen har pågått en tid och börjar synas i handelns företagsstruktur och i stadsbilden - allt fler butiksfönster gapar tomma.

Det är speciellt inom specialvaruhandeln som nedgången syns, och den största orsaken till utvecklingen är att konkurrensen från den utländska digitalhandeln har vuxit.

Handeln är viktig som näringslivets största arbetsgivare och dessutom den största arbetsgivaren för unga arbetstagare.

En laptop på ett stökigt skrivbord. På laptopens skärm syns en webshop.
En laptop på ett stökigt skrivbord. På laptopens skärm syns en webshop. Bild: Kiosked näthandel,kiosked

I september i år kommer vuxeninstitutet på Kimitoön att arrangera en inspirationskurs för dem som vill starta en nätbutik.

- Det är jättebra att en sådan kurs ordnas! Att ha en webbshop är mycket tidskrävande och det kostar en hel del. Vi är nu i den situationen att vi går ungefär på plus minus noll med nätbutiken men den ger oss åtminstone mer synlighet, säger Tone Leganger.

Ser inte ljust på framtiden

Slutförsäljningsskylten på Kimitonejdens lås har redan hängt på väggen en längre tid.

Paret Stina och Stig Eggert beslöt sig för ungefär ett år sedan att det var dags att börja tänka på annat än jobbet.

- Stig tog upp saken under förra sommaren och först i september hade jag smält saken. Men det har varit ett svårt beslut. Jag kommer att sakna speciellt umgänget med kunderna, säger Stina Eggert.

Det är ändå inte en konkurs de packar ihop för, tvärtom har försäljningen gått bra de senaste två åren.

Båda har helt enkelt nått den åldern att det var dags att tänka på pension. Sonen fortsätter som låssmed, men själva butiken står ännu utan ny företagare.

Stig Eggert placerar hänglås på vägghyllan i en butik.
Stig Eggert ser inte många fördelar för småbutikerna när näthandeln växer. Stig Eggert placerar hänglås på vägghyllan i en butik. Bild: Amanda Vikman/Yle person,stig eggert

- Det stora jobbet med att bygga upp en kundkrets har vi ju gjort, så en eventuell ny företagare skulle ha den delen klar, säger Stina Eggert.

Paret Eggert ser i första hand näthandeln som ett hot för verksamheten.

- Det går ju att hitta det mesta billigt på nätet, men när det gäller lås så anser jag att det behöver finnas en butik med service och betjäning. Men det är kunden som styr och väljer varifrån de köper sina saker, säger Stig Eggert.

Stinga Eggert knäpper på kassaapparaten.
Stina Eggert handlar kläder på nätet, men ur företagarens perspektiv har hon svårt att se fördelarna. Stinga Eggert knäpper på kassaapparaten. Bild: Amanda Vikman/Yle person,stina eggert

- Jag tror inte att det skulle gå runt om man bara hade haft en inredningsbutik. Om jag hade varit yngre och fortsatt i 20 år till borde jag också ha något mer, som till exempel det vi haft med låsbutiken parallellt, säger Stina Eggert.

Enligt både Stig och Stina Eggert är fördelen med en fysisk butik att man kan röra vid och känna på sakerna, samt få en god kundrådgivning.

Men trots skepsisen är näthandel inte obekant för Stina Eggert.

- Jag köper faktiskt kläder via nätet, sådant som inte går att hitta här. Jag har ett visst märke där jag vet vilka storlekar som passar och då är det enkelt att beställa. Och visst är det praktiskt för stressade småbarnsfamiljer att kunna beställa hemifrån, men ur företagarens perspektiv ser jag få fördelar med att näthandeln tar över.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland