Hoppa till huvudinnehåll

Personliga assistenter blev utan lön i Kyrkslätt: “Det kändes pinsamt att be om att skjuta upp förfallodagen för hyran samma dag som den skulle betalas”

En person ser rakt in i kameran. Hon har på sig en svart skjorta och en svart mössa. Hon ser allvarlig ut.
Ami Kortesniemi är en av de personliga assistenterna som inte fick sin lön i torsdags. En person ser rakt in i kameran. Hon har på sig en svart skjorta och en svart mössa. Hon ser allvarlig ut. Bild: Privat/ Ami Kortesniemi porträtt,Kortesniemi

Ami Kortesniemi är en av de omkring 15 personliga assistenterna som i torsdag inte fick sin lön av Kyrkslätt kommun. På kommunen uppger man att det handlar om ett tekniskt problem.

Kyrkslätt använder sig av en utomstående bokföringsbyrå som betalar ut lönerna åt personliga assistenter.

Rent administrativt fungerar det som så att personen som Kortesniemi assisterar är hennes förman, medan det är kommunen som ser till att det betalas lön åt Kortesniemi.

– Personen jag assisterar, som samtidigt är min förman, frågade mig på morgonen ifall jag hade fått min lön. Jag reagerade på att det var en underlig fråga, men loggade ändå in i nätbanken för att kolla, förklarar Kortesniemi.

Ingen lön hade ramlat in på kontot.

Inte en engångsföreteelse

Kortesniemi, som tvingades skjuta upp förfallodagen för bland annat hyran, är besviken på hur Kyrkslätt kommun agerade.

– Det var svårt att få tag på någon på handikappservicen på kommunen, och när jag äntligen fick svar så svarade de att bokförningsbyrån Sarastia, som betalar ut lönen, hade tekniska problem.

Fick ni på förhand någon information om att företaget har tekniska problem som kan påverka lönernas utbetalning?

– Nej, vi fick ingen information alls på förhand.

Det här är inte heller första gången Kyrkslätt och Sarastia har haft problem med utbetalningen av löner. Den gemensamma nämnaren i fallen är allt som oftast kommunikationssvårigheter.

– Kommunens handikappservice har telefontid sammanlagt två timmar i veckan, och till Sarastia finns det inget telefonnummer man kan ringa då man har problem, förklarar Kortesniemi.

Kommunen beklagar

Jenny Rusk, vikarierande ledande socialarbetare på Kyrkslätt kommun säger att situationen är beklaglig, och förklarar även hon att det handlar om ett tekniskt problem hos Sarastia som ledde till att omkring 15 personliga assistenter blev utan lön i torsdag.

– Vi försöker nu få ut lönen så fort som möjligt, men som det ser ut nu så finns den på arbetstagarnas konto den 20.8, alltså nästa tisdag, förklarar Rusk.

Rusk medger även att kommunen tidigare stött på liknande problem.

– Ja inte har det ju alltid varit helt smärtfritt, och alltid är det ju större risk att stöta på problem då saken går via flera händer, säger Rusk.

Skälet till att Kyrkslätt använder sig av en utomstående bokföringsbyrå för att betala ut löner för personliga assistenter är personalbrist, uppger Rusk.

Kommer ni att i framtiden anlita samma företag för utbetalning av löner?

– Vi kommer att föra diskussioner, både inom kommunen och tillsammans med Sarastia, men jag kan inte kommentera ifall vi fortsätter anlita samma företag i framtiden då det inte är jag som beslutar om detta, säger Rusk.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen