Hoppa till huvudinnehåll

Sex saker att uppleva på Helsingfors festspel

Människor och festivaltält framför centrumbiblioteket Ode på Konstens natt 2019.
I Helsingfors festspel ingår bland annat utomhusinstallationen Arboria på Medborgarplatsen. Människor och festivaltält framför centrumbiblioteket Ode på Konstens natt 2019. Bild: Petri Anttila, Helsingfors festspel Konstens natt,Helsingfors

Helsingfors festspel började igår på Konstens natt och fortsätter till den 1.9. Här kommer sex programpunkter som jag tycker låter verkligt intressanta. Det var meningen att jag skulle välja ut fem programpunkter, men det fanns så mycket spännande på programmet att det får bli sex punkter istället.

1.

Vad: Utomhusinstallationen Arboria, av Architects of Air

Var: Medborgarplatsen

När: 15–25.8

Ett medelålders par utforskar konstinstallationen Arborias gångar och salar.
Interiörbild av Arboria från 2015. Ett medelålders par utforskar konstinstallationen Arborias gångar och salar. Bild: Alan Parkinson, Architects of Air installation,arkitektur

På Medborgartorget mellan Musikhuset och Kiasma bygger det brittiska arkitektkollektivet Architects of Air en väldig grottliknande struktur som är öppen för allmänheten.

Arboria är inspirerad av skogen, upplysta gångar leder mellan salar eller gläntor som besökarna kan utforska i egen takt. Inträdet är gratis och där arrangeras också olika typer av program, till exempel yoga och konserter.

Besökare under 13 år är välkomna i sällskap med en vuxen.

2.

Vad: Dansföreställningen Crowd av Gisèle Vienne

Var: Nationaloperan

När: 29–31.8 kl 19

En samling av dansande ungdomar i Giséle Viennes dansföreställning Crowd.
Dansföreställningen Crowd av Gisèle Vienne visas på Nationaloperan 29-31.8. En samling av dansande ungdomar i Giséle Viennes dansföreställning Crowd. Bild: Estelle Hanania dans,Rave

Crowd, av koreografen Gisèle Vienne undersöker ett rave som en rituell händelse. Den fragmentariska handlingen visar upp dansarna som deltagare i en gemenskap, men också som isolerade individer som upplever tillfälliga möten och som i sina rörelser uttrycker alla känslor på en skala mellan eufori och hat.

Under ytan ligger hela tiden ett hot om våld och pyr som skapar en känsla av kaos, oro och spänning.

Spellistan, kuraterad av elektromusikern och producenten Peter Rehberg, sträcker sig över 30 år av elektronisk musik.

3.

Vad: Musikstycket Sleep av Max Richter

Var: Festivaltältet Huvila vid Tokoistranden

När: 16.8 kl 23–07

Människor ligger och sover på sängar framför en orkesterscen med en klassisk orkester.
Sleep på Barbican i London år 2017. Människor ligger och sover på sängar framför en orkesterscen med en klassisk orkester. Bild: Mark Allan / Barbican London Nutida klassisk musik

Vid Tokoistranden arrangeras en konsert som det är meningen att man ska sova sig igenom.

Sleep är ett åtta och en halv timme långt ambient-musikstycke som Max Richter har komponerat tillsammans med forskare i neurologi för att följa sömnens cykler från insomningen till den djupare sömnen och REM-fasen. Slutligen vaknar åskådarna till ett milt crescendo där vid sjutiden på morgonen.

Man kan antingen boka en sängplats i festivaltältet, eller om man föredrar en mer privat upplevelse kan man boka ett litet tält på festivalområdet för en eller två personer. Arrangörerna rekommenderar att man klär sig varmt, det kan bli kallt om nätterna.

Symposium på Ode

På Helsingfors centrumbibliotek Ode ordnas 17–22.8 under festspelen en helhet av föredrag, diskussioner och livebandade podcasts som kallas för F/Symposium.

F:et står för feminism, men också framtid, Finland och fest. Här är tre framträdanden jag fastnade för:

Arrangörerna för F/Symposium Olga Palo, Anna Paavilainen, Maria Junno och Sonya Lindfors.
F/Symposiums arbetsgrupp består av Anna Paavilainen, Olga Palo, Maria Junno, Sonya Lindfors, samt Essi Vesala, Johanna Storm och Satu Kankkonen. Arrangörerna för F/Symposium Olga Palo, Anna Paavilainen, Maria Junno och Sonya Lindfors. Bild: Atte Tanner Symposium,litteratur

4.

Vad: Emmyn ja Sasin feministinen kirjakerho

Var: Ode

När: 17, 19 och 22.8

Dramaturgerna och författarna E.L. Karhu och Saara Turunen arrangerar vad de kallar för en feministisk bokklubb i tre delar, där de diskuterar frågor kring konstnärskap och samhälle.

Lördag 17.8 diskuterar de glömda klassiker, måndag 19.8 diskuterar de dramatik och det egna konstnärskapet, och torsdag 22.8 är temat ”Lust och kärlek”.

Saara Turunen, ohjaaja
Saara Turunen ordnar tillsammans med E.L Karhu en tredelad feministisk bokklubb på Ode. Saara Turunen, ohjaaja Bild: Jaani Lampinen / Yle Q-teatteri,teaterkonst,Katja Küttner,Saara Turunen

5.

Vad: Paavin käännöspodcast

Var: Ode

När: 19–22.8

Skådespelaren Anna Paavilainen tyckte det var synd att så få av hennes finskspråkiga vänner kunde lyssna på de svenska poddarna Lilla drevet och En varg söker sin pod, och därmed gick miste om nordiska perspektiv på populärkultur, jämställdhet och samhällsfrågor.

Anna Paavilainen katsoo intensiivisesti kameraan punainen pipo päässään.
Skådespelaren Anna Paavilainen översatte sina favoritpodcasts från svenska till finska och tillsammans med studeranden från Teaterhögskolan uppträder de med materialet under några kvällar på Ode. Anna Paavilainen katsoo intensiivisesti kameraan punainen pipo päässään. Bild: Sari Casal/ Yle Anna Paavilainen

Så hon började översätta avsnitten för sina vänner, och nu låter hon uppföra dem på Ode tillsammans med scenkonststuderande från Teaterhögskolan. Det kunde vara roligt att se om inte annat för att det låter som en så väldig egen och egendomlig idé.

6.

Vad: Kirjasto-podcast

Var: Ode

När: 17, 20 och 22.8

Författaren och chefredaktören Koko Hubara bandar in en livepodcast i tre delar om det finländska biblioteksväsendet.

Koko Hubara
Koko Hubara bandar in livepodcast på Ode under festspelen. Koko Hubara Jenny+,Koko Hubara

Avsnitten behandlar det finländska biblioteksväsendets historia och förhållande till välfärdsstaten; biblioteket som en trygg och tillgänglig plats; samt barnlitteratur och barnavdelningen som portvakt och plats för maktutövning.