Hoppa till huvudinnehåll

Sjövett är inte en självklarhet för alla – båtkörkort delar åsikter bland besökare på båtmässan i Helsingfors

Flyboarding-esitys Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä.
På båtmässan demonstrerades flera former av vattensport. Flyboarding-esitys Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä. Bild: Jani Saikko / Yle vattensport,Boat show

Den flytande båtmässan på Drumsö i Helsingfors är en lång kavalkad av skinande motorbåtar och några enstaka segelbåtar. På de fullspäckade bryggorna har båtfolket samlats för att beundra de nya och vackert skinande båtarna i solskenet i augusti.

Ute på bryggan har också en reporter ställt sig för att få reda på vad båtfolket anser om sjövettet för tillfället. Det har trots allt blivit en diskussion efter den dödliga olyckan på Erstan i Åbolands skärgård i början av augusti, vilket också har blåst liv i frågan om ett eventuellt båtkörkort

Veneitä Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä.
Veneitä Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä. Bild: Jani Saikko / Yle Boat show,vattensport,Motorbåt,båtmässor,båtsport,havet,Pir

Det visar sig att de flesta verkar kunna reglerna till sjöss, men det finns de som utmärker sig i negativt ljus. Lasse Ingvall är en inbiten seglare och enligt honom är det de som kör större motorbåtar som ibland drar ett stor svall för nära andra.

– Största problemet är att de som har stora motorbåtar kör väldigt nära andra. Själv har jag en 38 fots (11.6 meter red. anm.) segelbåt och när den känns liten i svallvågorna av de stora motorbåtarna som kör nära förbi så funderar jag nog hur det känns för dem som har en 5-6 meters båt och hamnar i samma svall, säger Ingvall.

Ingvall anser också att ett båtkörkort skulle vara en positiv sak.

– Den som kan har nog inget besvär att få ett båtkörkort. Själv har jag tagit ett i Australien. Tentan tog tio minuter och efter det fick jag vänta på att de skrev ut pappren i en halvtimme, så det var nog ingen big deal, konstaterar Ingvall.

Veneitä Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä.
Ankrad i mitten av hamnbassängen kom mässans största båt inte nära andra båtar. Veneitä Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä. Bild: Jani Saikko / Yle Boat show,vattensport,Motorbåt,båtmässor,båtsport,havet,Pir

Båtförsäljare säger inte direkt nej till båtkörkort

Ben Lindström är delägare i Kimitoöns båtcenter och han är på båtmässan för att visa upp och sälja båtar. Trots att ett eventuellt båtkörkort till en början kanske skulle innebära lite långsammare försäljning, säger han ändå inte direkt nej till ett båtkörkort.

– Bara man inte gör det för svårt så tror jag nog att det skulle vara en positiv grej. För man ser en hel del i dag och vet att man säljer båtar till människor som aldrig har ägt en båt tidigare. De har helt enkelt inte alla kunskaper, och då hoppas man att de åker försiktigt och att de tar reda på och lär sig, säger Lindström.

Kemiönsaaren Venekeskuksen myyjä Ben Lindström Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä.
Ben Lindström säger inte kategoriskt nej till båtkörkort. Kemiönsaaren Venekeskuksen myyjä Ben Lindström Uiva Venemessuilla Lauttasaaressa, Helsingissä. Bild: Jani Saikko / Yle båtsport,Boat show,vattensport,Motorbåt,båtmässor,havet,Pir

Lindström påminner också om att de elektroniska hjälpmedlen för navigation ska ses som hjälpmedel och att båtförare inte ska förlita sig på dem i alltför hög grad.

– Man ska nog vara vaken. Man kan inte bara stirra på skärmen utan också följa med vad som sker runtomkring. Du ska nog vara skarp hela tiden då du kör.

Alla ser ändå ingen större nytta med ett båtkörkort

Christoffer Sandström tror inte att båtkörkort skulle ha en större effekt utan han tror i stället att myndigheterna behöver öka övervakningen.

– Övervakning är a och o. Helt enkelt tillräckligt stora böter då man ser någonting. Jag har lite svårt att tro på ett båtkörkort, det hjälper ju inte i trafiken heller, konstaterar Sandström.

Maria Soini tror inte heller att alla skulle behöva ett båtkörkort, men hon motsätter sig inte heller ett intyg över kunskap för större och snabba båtar.

– Ett körkort som är obligatoriskt för alla är knappast nödvändigt, men såklart kunde det finnas en gräns då man skulle behöva kunna intyga att man kan hantera sin båt, säger Soini.

Artikeln rättades den 18.8.2019 klockan 17.48. Olyckan på Erstan i Åbolands skärgård skedde i början av augusti och inte i slutet av juni som det stod tidigare i artikeln.

Läs mera:

Motorbåten är kung i Finland – marknaden för segelbåtar fortsättningsvis trög: “Den hektiska livsstilen en orsak”

Sommar, sol och segelbåt – kan det bli bättre? Tja, det verkar faktiskt som om finländarna föredrar motor framom segel. Årligen säljs bara 10-20 nya segelbåtar, medan motorbåtar säljs i tusental.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes