Hoppa till huvudinnehåll

Nya expressturen får många plus av pendlarna: ”Du åker Pargas – Åbo på drygt 20 minuter”

Mathias Johnson står vid gatan och håller upp sitt busskort.
Mathias Johnson har testat och gillar nya expressturen. Den här gången kom han med den långsammare turen som stannar vid domkyrkans hållplats Mathias Johnson står vid gatan och håller upp sitt busskort. Bild: Yle/Marie Söderman Pendling,pendlare

De nya, snabbare bussarna (linje 802) mellan Pargas och Åbo har varit i trafik i en vecka och får redan nu mycket positiv respons av pendlare.

- Bussresenärernas egna siffror visar att du kommer från rondellen vid Kalkvägen i Pargas till Kuppis i Åbo på lite mer än 20 minuter och det är nog rekord, säger Mathias Johnson.

Johnson pendlar dagligen till jobbet i Åbo centrum och är själv mycket nöjd med den nya rutten

- Sedan är frågan om den nya rutten täcker de hållplatser som behövs mest. De har valt att undvika domkyrkans hållplats, centrum i S:t Karins och Kalkvägen i Pargas där det finns mest resenärer. Men då får man en snabbare linje, vilket syftet säkert har varit.

Det går att vinna många värdefulla minuter

För Linda Suominen som pendlar från Pargas till jobbet på Novia vid Henriksgatan är snabbturen utmärkt.

- Jag steg av på Tavastgatan och vann 10 minuter. För mig är alla minuter viktiga på morgonen. Då jag kommer tidigare till jobbet kan jag också åka hem tidigare.

Linda Suominen står vid Henriksgatan vid Akademikvarteren i Åbo.
Linda Suominen pendlar Pargas-Åbo och kan använda den nya expressturen. Linda Suominen står vid Henriksgatan vid Akademikvarteren i Åbo. Bild: Yle/Marie Söderman Pendling,novia

Är bil till jobbet alls ett alternativ för dig?

- Vår familj har bara en bil och det är också dåligt med parkeringsplatser här, så det har faktiskt aldrig varit ett alternativ för mig under de 15 år jag har pendlat till det här jobbet, säger Suominen.

Endast få stopp på vägen

Bussen som startar från Pargas busstation kör längs Skärgårdsvägen och stannar endast på tre ställen; vid Kalkvägens rondell, vid järnvägsstationen i Kuppis och på Tavastgatan intill U-sjukhuset. Från Tavastgatan kör bussen raka vägen till Åbo busstation.

Samma snabba rutt gäller då buss 802 kör i motsatt riktning på eftermiddagen från Åbo mot Pargas (måndag-fredag).

En man i gul regnrock som sitter i en buss med ryggen vänd mot kameran.
En man i gul regnrock som sitter i en buss med ryggen vänd mot kameran. Bild: Yle/Lina Frisk. Buss,Åbo,kollektivtrafik,buss i åbo

- Det tar tid att låta resenärer kliva på vid domkyrkan men kanske man kunde lägga till en möjlighet avstigning där, det skulle hjälpa många, funderar Johnson

Kuppis hållplats för långt bort

Linda Snickars har pendlat från Pargas till jobbet i Åbo i över tio år. Hon blev också nyfiken på att testa den snabbare turen en gång, men för henne är det inte sagt att det blir fler gånger.

- Så som rutten och hållplatserna ser ut nu passar det inte mig. Det jag vinner i minuter på motorvägen förlorar jag andra ändan då jag måste gå tre kilometer från hållplatsen i Kuppis till jobbet i S:t Olofsskolan.

Linda Snickars står vid Klostergatan i Åbo.
Linda Snickars pendlar till Åbo men kommer inte att använda expressturen. Linda Snickars står vid Klostergatan i Åbo. Bild: Yle/Marie Söderman Pendling,linda snickars

Snickars skulle gärna se en avstigningshållplats till, till exempel vid Nylandsgatan.

"Priset känns rimligt"

Regionbiljetten för en pendlare vars hemort är Pargas, kostar just nu 65 euro per månad. För en pendlare vars hemort är Åbo kostar regionbiljetten 88 euro. En enkelbiljett utan rabatter kostar 6 euro och 10 cent.

- 65 euro känns som en rimlig summa och av ekologiska skäl vill jag gärna åka buss. I bussen kan jag dessutom göra något nyttigt, jag föredrar bussen, säger Mathias Johnson.

Knepigare för den som ska till tåget

För den som vill kombinera den snabba bussen med ett tåg från Kuppis station till Helsingfors gäller det kolla tiderna noga.

- Om man tar en tidigare buss kan man pricka in tåget, men den senare turen efter klockan 8 missar precis ett tåg. Vi borde kanske undersöka gemensamt att pricka in lämpliga fjärrutter, säger Johnson.

Ett tåg vid Åbo järnvägsstation.
Helsingforståget går via Kuppis. Ett tåg vid Åbo järnvägsstation. Bild: Nina Bergman / Yle lok,tåg,järnväg,bangård,Åbo hamns järnvägsstation,Åbo

Själv har Johnson varit aktiv och gett feedback till Närings-, trafik- och miljöcentralen, NTM-centralen, och fått vänligt bemötande på svenska. En träff med representanter från Pargas stad har också funnits i tankarna.

- Det är trevligt då man märker att det finns folk som lyssnar.

Tomas Eklund
Näringslivschef Tomas Eklund i Pargas tar gärna emot feedback om nya bussturen. Tomas Eklund Bild: Yle/Fredrik Häggman tomas eklund,Pargas

Vid Pargas stad kommer näringslivschef Tomas Eklund att noga följa med hur försöket med de snabbare turerna utfaller. Han är medveten om att rutten väckt diskussion.

- Tillsammans med NTM-centralen kan vi fundera på om det skulle vara ändamålsenligt med en hållplats till i Åbo centrum. Problemet med expressbussar är ju att på- och avstigningspunkterna inte är så många. Men det här ett test och vi ska fundera hur vi kunde göra den här turen ännu bättre.

Eklund tar gärna emot åsikter och förändringsförslag.


Vill du veta mera? Lyssna på alla intervjuer i sin helhet här (10 minuter):

Tillägg den 19.8.2019 kl. 10.20: Information om att regionbiljettens pris är högre för en Åbobo än för en Pargasbo.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland