Hoppa till huvudinnehåll

Dramakomedin Aurora med Mimosa Willamo i huvudrollen tävlar om Nordiska rådets filmpris 2019 – startfältet vibrerar av förbjudna och frigörande känslor

Aurora mellan Darian och dennes hustrukandidat i baksätet på en bil.
På väg mot världen. Mimosa Willamo spelar huvudrollen i Miia Tervos regidebut "Aurora" som är nominerad till Nordiska rådets filmpris 2019. Aurora mellan Darian och dennes hustrukandidat i baksätet på en bil. Bild: Dionysos Films Mimosa Willamo,aurora

Gränsöverskridande sex, maktmissbruk, alkoholism, terrordåd. Frågan är om startfältet inför Nordens mest prestigefyllda filmpris någonsin varit så emotionellt laddat som i år.

Finland - Aurora, regi: Miia Tervo.

Miia Tervos regidebut inledde den finska filmvåren med en skräll. Inte bara vann historien om den bångstyrigt charmiga Aurora (Mimosa Willamo) de inhemska kritikernas hjärtan, den inledde också den prestigefyllda filmfestivalen i Göteborg.

När har man senast sett en underbart varm och underhållande film uppbyggd kring teman som social misär, alkoholmissbruk, flyktingproblematik och äldres ensamhet?

Sverige - Rekonstruktion Utøya, regi: Carl Javér

Det flesta nordbor vet vad som hände på den norska ön Utøya fredagen den 22 juli 2011. Men Carl Javérs film visar hur viktigt det är att bearbeta det skedda. På djupet.

Bild av rekonstruktion av händelserna på Utøya 2011. En ung kvinna tittar ner på tre kroppar på marken.
Fasan rekonstruerad. Reconstructing Utøya, 2019. Bild av rekonstruktion av händelserna på Utøya 2011. En ung kvinna tittar ner på tre kroppar på marken. Bild: Nordic Council Film Prize Terrorattentaten i Norge 2011

När fyra överlevande tillsammans med tolv ungdomar iscensätter händelseförloppet händer det något såväl på duken som inom åskådaren.

Det som skett kryper närmare, blir mera konkret.

För den som undrar över att en dokumentär deltar i en tävling som starkt förknippas med fiktion kan det vara bra att veta att det inte utgör något regelbrott.

Det som krävs av en nominerad film är att den haft biopremiär mellan den 1 juli 2018 och den 31 juni 2019.

Och att den: ”i betydlig grad måste vara förankrade i nordisk kultur och hålla en hög konstnärlig kvalitet, kännetecknas av konstnärlig originalitet samt lyckas förena och förädla filmens talrika element till ett övertygande och helgjutet verk”.

Filmen Rekonstruktion Utøya kan du se på Arenan.

Norge – Blindsone (Blind Spot), regi: Tuva Novotny

Skådespelaren Tuva Novotnys regidebut i långfilmssammanhang är på alla sätt imponerande. Blind Spot är smärtsamt stark på ett emotionellt plan och sällsynt snygg rent berättarmässigt.

Pressbild på regissören/skdespelaren Tuva Novotvny i samband med filmen Blind Spot..
Mångbegåvad, Skådespelaren Tuva Novotny imponerar med sin regidebut i filmsammanhang. Pressbild på regissören/skdespelaren Tuva Novotvny i samband med filmen Blind Spot.. Bild: Pablo Gomez Tuva Novotny

I ett enda svep följer vi det som händer tonårstjejen Tea (Nora Mathea Øien) och hennes anhöriga under loppet av ett par timmar.

De känslor de fantastiska skådespelarna ger utlopp för är så starka att man som åskådare omöjligt kan värja sig mot dem.

Stundvis har man svårt att andas, att hålla snyftningarna på rimlig nivå. Men efteråt inser man att det här är en film som får en att känna att man lever samtidigt som man känner tacksamhet över att man gör det.

Danmark – Dronningen (Queen of Hearts), regi: May el-Toukhy

Dronningen är en film som vaggar in en i en sorts känsla för att sedan ge vika för något helt annat som sedan övergår i ett tredje känsloläge.

Handlingen kretsar kring den framgångsrika advokaten Anne (Trine Dyrholm) som specialiserat sig på unga som far illa. Sexuella övergrepp, social misär, våld – allt klarar hon.

Men på hemmaplan blir det problem i samma ögonblick som makens barn från ett tidigare äktenskap stiger över tröskeln.

Sjuttonåriga Gustav (Gustav Lindh) har relegerats från flera skolor och nu gäller det för honom att få grepp om tillvaron. Frågan är om han hamnat ur askan i elden medan Anne tagit sig vatten över huvudet?

Island - Hvítur, hvítur dagur (A White, White Day), regi: Hlynur Pálmason

Den isländska regissören Hlynur Pálmason är med för andra året i rad - ifjol representerade han Danmark med filmen Vinterbrødre.

Och även denna gång imponerar han med visuellt mäktiga bilder.

Karga landskap, öppna vidder, ett magiska sken. Och berättelser som skildrar människor på gränsen till någon form av emotionellt sammanbrott.

Här är det polisen Ingimundur (Ingvar Sigurdsson) som har svårt att smälta hustruns död i en olycka. Hur skall han komma till rätta med sorgen och är det möjligt att få svar på allt man underar över?

Och finns det risk för att han förstör relationen till åttaåriga barnbarnet Salka (Ída Mekkín Hlynsdóttir) – hon som in i det sista är beredd att stötta morfar?

Planschen till filmen Hvítur, Hvítur Dagur av Hlynur Palmason.
Inte utan min morfar. Ingvar Sigurdsson och Ída Mekkín Hlynsdóttir imponerar. Planschen till filmen Hvítur, Hvítur Dagur av Hlynur Palmason. Bild: Nordic Council Film Prize Hlynur Pálmason

Vem som får årets pris klarnar tisdagen den 29 oktober under Nordiska rådets session i Stockholm.

Texten har uppdaterats (21.8.2019) med rättelsen att den isländska regissören Hlynur Pálmason visserligen var med även ifjol, men inte som representant för Island utan som regissör för den danska filmen Vinterbrødre.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje