Hoppa till huvudinnehåll

Humoristisk isländsk konst vinner Finlands största konstpris

Stillbild från videoverk av Ragnar Kjartansson: en motorbåt i ett schweiziskt sjölandskap.
En motorbåt spräcker idyllen i Ragnar Kjartanssons videoverk, The Boat (2015). Stillbild från videoverk av Ragnar Kjartansson: en motorbåt i ett schweiziskt sjölandskap. Bild: Elisabet Davids bildkonst,Ragnar Kjartansson

Fem nordiska konstnärer tävlade i år om det stora finska konstpriset Ars Fennica. Vinnaren Ragnar Kjartansson går hem med 40 000 euro och stor synlighet.

Årets kandidater tänjer på vedertagna begrepp och bjuder på förbluffande skicklighet och ohämmad skaparglädje.

Vinnaren av Ars Fennica 2019, Ragnar Kjartansson från Island, arbetar med åtskilliga tekniker och material i sina verk.

De övriga kandidaterna är målaren Petri Ala-Maunus och mångmediala konstnären Aurora Reinhard från Finland, fotografen Miriam Bäckström från Sverige och islänningen Egill Sæbjörnsson.

Kai Kartio är museichef på Amos Rex och har suttit i juryn som tagit fram kandidaterna för Finlands största konstpris. Priset om 40 000 euro har delats ut av Henna och Pertti Niemistös stiftelse varje eller vartannat år i snart 30 år.

Oftast har priset gått till en manlig finländsk konstnär, men pristagarna och kandidaterna kan också vara internationella namn från närliggande länder.

Trollenas målningar är faktiskt ganska fascinerande, liksom överhuvudtaget det anarkistiska och absurda i den här konsten.
― Kai Kartio, museichef

Islänningarna står för humorkategorin på utställningen. I Ragnar Kjartanssons film spelas huvudrollen av ett idylliskt sjölandskap i Schweiz. Det som spräcker tystnaden är en motorbåt som landar vid bryggan. Filmen är över två timmar lång och kommenterar våra "socialt konstruerade" ideal om det goda livet och om skönhet.

Den andra islänningen, Egill Sæbjörnsson är snäppet vildare och huvudpersonerna i hans konst är två fiktiva elaksinnade troll som bjuder på ett udda caféutrymme på museet. Det är trollen som är upphovsmakarna till konsten på caféet, heter det: målningar som konstant formas om med hjälp av en projektor.

Egill Sæbjörnssons installation, The Paintings (2019), är ett café.
Egill Sæbjörnssons installation, The Paintings (2019), är ett café. Egill Sæbjörnssons installation, The Paintings (2019), är ett café. Bild: Jussi Tiainen Ars Fennica,Egill Saebjörnsson

Island står högt i kurs också hos grannen

Island är på tapeten också på närliggande Kiasma med en färggrann installation av konstnären som kallar sig Shoplifter. Senare i år visar Kiasma ett av Kjartanssons verk. Kiasmas museichefe Leevi Haapala har liksom Kartio suttit i juryn som tagit fram Ars Fennicakandidaterna.

Men det är inte juryn utan en internationell konstkännare som utsett Ars Fennicavinnaren. I år är det en schweizare vid namn Roland Wetzel som valt pristagaren. Också besökarna kan rösta fram sin favorit som utses senare.

Utställningen ger synlighet

Mer än ett pris handlar det idag om en stor utställning där alla kandidaters verk visas, istället för enbart pristagarens konst. Säreget för de aktuella konstnärerna är, enligt Kartio, att de är starka, intressanta och sinsemellan mycket olika.

- Betydelsen i att tävla om Ars Fennica-priset ligger framförallt i synligheten, säger Kai Kartio och noterar att utställningen i år får en fortsättning i Stockholm.

Enligt Kartio börjar priset vara rätt betydande också i Norden, särskilt efter att investementbanken Carnegie la ner sitt konstpris 2014. Carnegies prissumma var flerfaldig jämfört med Ars Fennicas.

- Är det en översvämning eller en syndaflod som drar över landskapet. Är det en jättelik mögelsvamp som täcker naturen?
― Kai Kartio, museichef
Petri Ala-Maunus landskapsmålning, History and utopia of landscape (2018-2019),  är 14 meter bred.
Petri Ala-Maunus landskapsmålning, History and utopia of landscape (2018-2019), är 14 meter bred. Petri Ala-Maunus landskapsmålning, History and utopia of landscape (2018-2019), är 14 meter bred. Bild: Jussi Tiainen bildkonst,Ars Fennica,Petri Ala-Maunus

Petri Ala-Maunus tolkar om 1800-talets romantiska landskapsmåleri i dystopiska, gåtfulla och noggranna målningar.

- Det är en samtida omtolkning av en gammal tradition. Det är en lite märklig och på något sätt övernaturlig natur som han beskriver, säger Kartio.

Tänjer på begreppet fotokonst

Miriam Bäckström arbetar med fotografi och bildväv. Också hennes verk är stora, två skulpturer som hänger från taket påminner inte längre om den traditionella fotokonsten.

- Hon är fotograf men hennes verk är något helt annat än konstfoto som vi föreställer oss det, säger Kartio.

Miriam Bäckströms textilskulptur Psychopath (2019) liknar ett stort spjut.
Miriam Bäckströms textilskulptur Psychopath (2019) liknar ett stort spjut. Miriam Bäckströms textilskulptur Psychopath (2019) liknar ett stort spjut. Bild: Jussi Tiainen Ars Fennica,Miriam Bäckström
Den kommer nära huden. När man behandlar roller som människan och kvinnan kommer det nära på ett annat sätt än hos andra verk i utställningen.― Kai Kartio, museichef

Kartios personliga favorit är Aurora Reinhards diorama som skildrar konstnären och konstsamlaren. Reinhard tar upp frågor om maktobalansen mellan män och kvinnor i konsten och sociala roller och identitetsfrågor överlag. Kartio har följt med konstnärens karriär i tjugo år och berömmer hennes arbete.

Dioramat Artist & Collectors (2019) av Aurora Reinhard skildrar konstnären och konstsamlaren
Dioramat Artist & Collectors (2019) av Aurora Reinhard. Dioramat Artist & Collectors (2019) av Aurora Reinhard skildrar konstnären och konstsamlaren Bild: Jussi Tiainen Aurora Reinhard,Ars Fennica

Utställningen Ars Fennica visas fram till 8e september på Amos Rex. Röstningen för publikens favorit pågår fram till slutet av utställningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje