Hoppa till huvudinnehåll

MotoGP anländer högst troligen till Finland nästa år – men förarna är inte nöjda med Kymi Ring: ”Omöjlig att tävla på”

Kymi Ring.
Byggarbetet pågår fortfarande på Kymi Ring, men tidigare i veckan kunde förarna testa banan för första gången. Kymi Ring. Bild: Pyry Sarkiola / Yle Kymi Ring

Helt för långsam. Måste byggas om. Där några förarkommentarer efter att Kymi Ring huserat sina första tester i början av veckan. Men banchefen tänker inte lyssna allt för noga på kritiken. Vi ändrar inget längre, säger han för Yle.

Det var på måndagen som Dornas, företaget som äger MotoGP, idrottschef Carlos Ezpeleta berättade för Yle att han övertygats. Inom några veckor lär motorsportsserien bekräfta att Kymi Ring i Itis i Kymmenedalen är med i tävlingskalendern nästa år.

Men ännu är banan inte klar. Bolaget som äger banan, Kymiring Oy, bekräftar att man fortfarande måste investera kring tio miljoner euro i banbygget för att man ska kunna köra MotoGP där.

Bland annat är depån långt ifrån färdigbyggd.

Men frågar man förarna som fick testa banan på måndagen och tisdagen behövs det mer än så. Den tidigare MotoGP-föraren Mika Kallio tycker nämligen inte om banan.

– Den borde bli snabbare. Banan kräver definitivt någon förändring. Man kunde lämna bort vissa kurvor och bygga längre rakor. Det är förstås inget lätt projekt, säger Kallio för Yle.

"Delar säkert på åsikterna"

Kallio kör själv nuförtiden i Moto2-serien och medger att banan kunde passa mindre motorcyklar bättre.

– För Moto3 lämpar sig banan säkert riktigt bra. Stora höjdskillnader och döda vinklar i kurvorna, som gör det hela spännande för förarna, säger han.

Men för MotoGP? Inte ens chans. Åtminstone om man frågar Moto2-mästaren från 2011, Stefan Bradl.

– Det kommer att vara omöjligt att köra en MotoGP-tävling där! Ett parti var på tok för långsamt. De borde snabbt tänka på vad de kunde göra för att bygga om banan, säger han.

Stefan Bradl åker ut på Kymi Ring.
Stefan Bradl körde av banan på Kymi Ring. Stefan Bradl åker ut på Kymi Ring. Bild: Lehtikuva Stefan Bradl

Aki Ajo vill inte låta allt för kritisk.

– Jag skulle istället säga att banan är ”annorlunda”. En lång raka som säkert bjuder på häftiga hastigheter. Sedan är banan lite olik på andra ställen. Genast efter den första sektorn kan det bli lite långsamt. Den delar säkert på åsikterna, säger han.

"Tekniskt svår – men säker"

Men enligt banchefen Timo Pohjola är förändringar i nuläget uteslutna. Enligt Pohjola har man ritat upp banan helt enligt den internationella motorsportförbundet Fias önskemål.

Fia vill nämligen att banor för motorcykeltävlingar ska vara säkra. Då måste det finnas många kurvor, helst branta.

– Det är det enda sättet att förhindra farliga situationer. Man vill helt enkelt minska på antalet allvarliga skador, förklarar Pohjola.

Dessutom, påpekar han, ska banan lämpa sig för andra motorsporter än bara MotoGP.

– Den är nu ganska krävande, både för förarna och motorcyklarna. Skulle den ha byggts enbart för MotoGP skulle den vara rätlinjigare. Dessutom måste banan vara tv-vänlig. Det är den nu, säger Pohjola och understryker:

– Vi kommer inte att förändra banan ett dugg.

MotoGP-chefen Carlos Ezpeleta skriver under Pohjolas kommentarer.

– Den är tekniskt svår, men det viktigaste för oss är säkerhet. Vi är säkra på att Kymi Ring är en säker bana, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport