Hoppa till huvudinnehåll

Är det okej att löpa intervaller som höggravid? Landslagsläkaren tipsar: Det här ska motionärer tänka på före och efter förlossningen

Johanna Bäcklund löper.
Den Åländsbördiga maratonlöparen Johanna Bäcklund stannade bara upp i en månad i samband med sin förlossning. Johanna Bäcklund löper. Bild: Yle/Sebastian Backman löpare,Maraton,johanna bäcklund

En graviditet behöver inte betyda träningsstopp. Orienteringslandslagets läkare Katja Mjösund tipsar om vad det lönar sig att tänka på och undvika under och efter graviditeten.

Då orienteringslandslaget tävlade i VM i Norge fanns det fem små barn på landslagets hotell. Den färska VM-bronsmedaljören Venla Harju har ett barn som bara är tio månader gammalt.

Tre av landslagsdamerna är mammor som tagit sig genom graviditeter och behållit sin plats i världseliten.

Alla på lite olika sätt – för varje graviditet är unik.

Att löpa en dag innan förlossning och återuppta träningen några veckor senare – som maratonlöparen Johanna Bäcklund – är inte konstigt, om än lite ovanligt.

Egentligen är det här ingen kärnvetenskap.― Katja Mjösund

Mjösund är noga med att påpeka att motionsidrottare inte ska kopiera det som toppidrottare gör, eftersom förutsättningarna är annorlunda. Påfrestningen som en löprunda har för en toppidrottare kan motsvara en promenads inverkan för en motionär. Allt handlar om tidigare träningserfarenhet.

De flesta kan inte springa i slutfasen av graviditeten, men det är hälsosamt att hålla i gång om mamman och barnet mår bra. Träningsbakgrunden spelar en stor roll i hur mycket man ska träna.

– Egentligen är det här ingen kärnvetenskap. Om mamman mår bra och har det bra har fostret också det. Man kan också ha olika hälsoproblem under graviditeten och då är det fostrets och mammans hälsa som ska vara i fokus, inte träningen, säger Mjösund.

Johanna Bäcklund håller ett vakande öga på den äldsta sonen, Vilhelm.
Johanna Bäcklunds två graviditeter förlöpte smidigt, hon kom snabbt i gång igen. Johanna Bäcklund håller ett vakande öga på den äldsta sonen, Vilhelm. Bild: Yle/Sebastian Backman löpare,johanna bäcklund

Så vad ska man tänka på som idrottare i samband med en graviditet?

– Först och främst ska man inte sluta träna bara för att man är gravid, eftersom motion är bra för både fostret och mamman.

Förlossning är fysiskt ansträngande – att hålla upp en god konditionsnivå kan göra att mamman orkar bättre då det är dags för förlossning. Motion kan också förebygga graviditetsrelaterade besvär.

– Om graviditeten framskrider normalt får man gärna fortsätta med aerob träning, eftersom det förebygger diabetes och högt blodtryck. Det går fint att åka skidor, cykla, gå och löpa om det känns bra.

Mjösund säger att det kan vara bra att undvika de allra hårdaste träningspassen, där belastningen snuddar vid maxpulsen. Löpningen kan fortsätta så länge det känns bra, även under de allra sista dagarna. Många slutar ändå på grund av sammandragningar, skaderisken eller för att det gör ont.

Ligg inte på ryggen på gymmet

Vad ska man undvika då?

Först och främst gäller det att lyssna på sin kropp. Om en motionsform inte känns bra lönar det sig att sluta, fostrets välmående ska alltid gå i första hand.

Mot slutet av graviditeten kan det löna sig att sluta lyfta tunga vikter på gymmet och undvika övningar där man ligger på rygg, eftersom det kan påverka cirkulationen.

Risksporter som artistisk gymnastik, ridning och fallskärmshopp kan man också utesluta. Löpning på snåriga skogsstigar med stor mage kan också vara en riskfaktor. Det kan gå illa om man snavar och faller.

Träning på hög höjd eller i extrema förhållanden är inte heller att rekommendera.

Orienteringstävling, på bilden syns en station.
Om terrängen är knepig kan det löna sig att skippa orienteringspasset. Orienteringstävling, på bilden syns en station. Bild: Yle/Sofi Nordmyr orientering,kvarkenträffen

Det är inget problem att fortsätta träningen fram till förlossningen om man mår bra, men man kan ta det lite försiktigare på slutet.

Mjösund berättar om en norsk landslagsorienterare som löpte intervaller dagen innan förlossningen av sitt tredje barn. Hon mådde bra, och var tillbaka i träning några veckor senare.

Vänta på den första kontrollen

Många idrottare väntar otåligt på att komma i gång efter förlossningen. När är det okej att återuppta träningen igen?

Mjösunds svar är rätt väntat: det beror på.

Om man har haft en förlossning med kejsarsnitt är skadorna annorlunda än om förlossningen är vaginal. Allra bäst är det att kolla med en läkare eller barnmorska innan man ger sig ut på en löptur.

Katja Mjösund i sändning.
Katja Mjösund har guidat många idrottare genom förlossningar. Katja Mjösund i sändning. Bild: Yle doktor

– Om man känner sig osäker är det bra att vänta på efterkontrollen, det är en försäkring. Men om man känner sig bra kan man börja tidigare. Det finns inga absoluta gränser, eftersom alla förlossningar är olika.

Mjösund poängterar att det finns mammor som inte kan springa på många månader på grund av till exempel smärta i bäckenet. Då ska man inte känna sig onormal och snegla på kvinnor som kommit i gång efter ett par veckor.

Kroppen ändrar sig efter en graviditet, man använder energi till att amma och ska äta för två personer efter träning

Många kan också vara trötta, nedstämda eller ha ont, och då ska man inte känna sig pressad till träning eller tävling, utan ta sig tid till att vänja sig till den nya livssituationen och låta kroppen läka.

Hurdan träning får man göra i början?

– Man måste tänka på progressionen och starta lugnt, pröva sig fram. Kroppen förändras efter en graviditet, man använder energi till att amma och ska äta för två personer efter träning. Men om allt är normalt finns det ingenting som är förbjudet eller fel.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport