Hoppa till huvudinnehåll

Lägenhetsinspelning blev Myspace blev New York-spelning – Burning Hearts ville slippa att spela live

Vit kvinna med uppsatt hår och blommig klänning och vit man med randig t-shirt och keps står i hur med fyra hästvykort på väggen.
Jessika och Henry Neuman. Vit kvinna med uppsatt hår och blommig klänning och vit man med randig t-shirt och keps står i hur med fyra hästvykort på väggen. Bild: Yle/Dan Bäckman Burning Hearts,henry neuman

“De som lär sig spela i konservatoriet spelar bara i dåliga coverband, man ska lära sig spela själv”, det fanns en gång då Henry Neuman tänkte så. Han och Jessica Neuman är självlärda musiker, ett äkta par och bildar tillsammans ett av Finlands största indieband, på sina egna villkor.

Det är tio år sedan första skivan, Aboa sleeping, kom ut. Skivan var resultatet av att det äkta paret Henry och Jessika Neuman (då Henry Ojala och Jessika Rapo) började göra musik tillsammans. Sedan dess har det blivit två fullängdare till, den senaste för två år sedan.

Två personer står framför liten röd stuga.
Två personer står framför liten röd stuga. Bild: Yle/Dan Bäckman Burning Hearts,Monäs,henry neuman

Monäs är musik

Nu är musiken mer vilande, särskilt för Jessika som just nu är mammaledig. Fyra veckor gamla Teo ligger i någon av föräldrarnas famn under den största delen av intervjun.

Vi befinner oss i Österbotten, i Monäs, närmare bestämt. En by med drygt 200 bofasta, som hör till Nykarleby. Stugan är Henrys mormors gamla hem. Här tillbringar familjen, dit Åke, fem år också hör, en hel del tid på sommaren, och huset, platsen, är förknippad med musik.

– Vår andra skiva, Extinctions, gjorde vi helt och hållet här, och EP:n som kom innan dess, Into the wilderness, säger Henry.

Till vänster ett trumset med bilder på djur och texten Burning Hearts och till vänster en tramporgel.
Till vänster ett trumset med bilder på djur och texten Burning Hearts och till vänster en tramporgel. Bild: Yle/Dan Bäckman Burning Hearts

– Men massor av musik är kopplat till det här stället, tillägger Jessika. Inspiration och låtidéer och sånt, allt har väl hänt här lite mer eller mindre.

I Henrys mormors gamla sovrum står i dag trumset, tramporgel och elorgel och en gitarr. Resten av instrumenten finns i Henrys studio i Åbo.

Lyssna på programmet Fokus på om Burning Hearts:

Tonåren formade

Att de båda blev musikskapare har mycket med uppväxten att göra, säger de båda. Både bland Jessikas kompisar i Vasa och Henrys dito i Jakobstad var musiken något naturligt.

– Bland mina kompisar var man musikintresserad, man hade band, lyssnade på musik, var på keikkor. Alla kompisar var på något sätt alla involverade i musik, säger Jessika.

– Jag tror att tonåren, när vi spelade själva och ordnade konserter har format mig, säger Henry.

Därför var det inte heller ett stort steg att ta för varken Jessika eller Henry att spela i band. Trots att de båda saknade egentlig skolning.

– Jag blev uppmuntrad hemifrån att spela piano, men det hatade jag sedan. Jag har velat lära mig själv, inte orkat med teorilektioner, säger Henry.

– Jag hade inte heller tålamod att lära mig, men att sjunga har jag alltid gjort. Och tydligen har jag varit tillräckligt modig att jag har vågat röra en synth utan att kunna ackord eller noter, men nån typ av envishet eller något, säger Jessika.

Vit kvinna sitter vid fönster och ler stort.
Jessika Neuman. Vit kvinna sitter vid fönster och ler stort. Bild: Yle/Elin Willows Burning Hearts,jessika neuman

Jessika hamnade i bandet Le futur pompiste, där hon sjöng, och Henry har spelat gitarr i Magenta skycode och trummor i Cats on fire.

– Det var lite mer en punkattityd, säger Henry

– Kanske lite grungevågen som hade lämnat spår, säger Jessika.

– “De som lär sig spela i konservatoriet spelar bara i dåliga coverband, man ska lära sig spela själv”, var attityden, säger Henry.

Vit man med randig t-shirt och keps spelar gitarr.
Henry Neuman. Vit man med randig t-shirt och keps spelar gitarr. Bild: Yle/Dan Bäckman Burning Hearts,henry neuman

Snabbt från Myspace till skivbolag

Det var på något sätt självklart för Jessika och Henry att göra musik tillsammans, fast de redan spelade i band när de träffades. De ville göra något eget, och elektroniskt, främst för sig själva. De spelade in sin första låt, Close to her, under en loftsäng i lägenheten i Åbo, och la sedan ut den, och några till låtar, på Myspace.

– Sedan kontaktade vi skivbolaget Shelflife, som vi kände till till viss del, och blev förvånade över att de faktiskt var redo att ge ut en skiva.

– Sådant händer ju inte hur som helst, särskilt inte numer, vi hade tur, säger Jessika.

– På den tiden förknippades man mycket med sitt skivbolag, att om man gavs ut på ett visst bolag så kollade folk upp en. Och då var musikbloggar också väldigt viktiga, säger Henry.

Vit man med randig t-shirt och keps och vit kvinna med blommig klänning sitter i träsoffa.
Vit man med randig t-shirt och keps och vit kvinna med blommig klänning sitter i träsoffa. Bild: Yle/Elin Willows Burning Hearts,henry neuman

De är tacksamma att de så tidigt blev upplockade av ett bolag, deras musik spreds på ett sätt som de inte hade lyckats med själva, då. Hade de börjat i dag är Henry inte säker på att de hade vänt sig till ett skivbolag.

– Skivbolagen är inte lika nödvändiga i dag, bland annat för att skivor inte säljer nu.

Familj och band

Att gå från bandtillvaron i Cats on fire och Le futur pompiste hade sina fördelar.

Vi hade total kontroll över allt i bandet, färre involverade kockar i soppan, säger Jessika.

Vit kvinna med blommig klänning sitter framför ett träd och tittar åt sidan.
Vit kvinna med blommig klänning sitter framför ett träd och tittar åt sidan. Bild: Yle/Elin Willows Burning Hearts,jessika neuman

Men såklart finns det utmaningar med att vara ett band på två personer som dessutom lever tillsammans, och har två barn.

– Vi har spelat in och producerat all musik själva, vi har gjort allt utom mastringen, Det har förstås både för- och nackdelar, säger Henry.

– Det kräver ett jättebrett kunnandet, allt från juridiska texter i skivkontrakt till att ha koll på aggregatorer på Spotify, säger Jessika.

– Allt tar mycket längre tid om man göra sex, tio personers jobb, det kommer man inte ifrån, säger Henry.

Vit man med randig t-shirt och keps tittar ut genom fönster.
Vit man med randig t-shirt och keps tittar ut genom fönster. Bild: Yle/Elin Willows Burning Hearts,henry neuman

Men han menar att de inte skulle syssla med det här om det inte gav dem något.

– Vi gör ju det för att vi tycker att det är kul , och för att vi utvecklas av det.

Live trots allt

Under de tio åren som band har de hunnit utvecklats, men soundet är fortfarande Burning Heartskt.

– När Jessika sjunger och det är hennes texter och melodier så spelar det inte någon roll vad jag gör med det, säger Henry.

Det har inte varit svårt att hitta till det soundet, fortsätter han.

– Det har handlat om att jobba på och testa olika grejer som vi tycker om. Det går automatiskt från ens egen smak.

Men det som från början skulle bli musik mest för dem själva, men som ändå kom ut på skiva ganska snart, blev också ändå större än vad de hade tänkt från början. Från början hade Jessika och Henry nämligen tänkt att Burning Heart aldrig skulle spela live.

– Det är jättemycket jobb att spela live, och vi hade andra band som vi spelade live med …

– Som vi hade massa tunga saker som vi kånkade runt på, som synthar …

– Och vi tänkte att vi skulle slippa det där jobbiga, vara nervös och repa i en svettig kämppä.

Men ganska snabbt efter att första skivan var ute var de tvungna att tänka om.

– Vår andra spelning gjorde vi i New York, vi fick en inbjudan dit och då var vi tvungna att hitta ett band.

– Som mest har vi varit sju personer på scen, ibland spelat bara som duo.

Ett barn och två vuxna spelar musik tillsammans, trummor, tramporgel och gitarr.
Nästan hela familjen Neuman spelar Burning Heartslåten Burn burn burn tillsammans. Ett barn och två vuxna spelar musik tillsammans, trummor, tramporgel och gitarr. Bild: Yle/Dan Bäckman Burning Hearts,henry neuman

Burning Hearts har gjort några spelningar i år, och ämnar fortsätta som band.

– Vi har just börjat jamma med vår son, Åke, på trummor, säger Henry.

Men musiken har ändå en annan plats i bådas liv i dag, jämfört med när bandet började, för tio år sedan.

– Musiken var så oerhört viktig då, i dag känns det som att den inte är lika viktig, det finns så mycket annat som är viktigt. Trots att den är viktig, musiken, säger Henry.

Musiken i programmet

Modern Times - Burning Hearts
Close to Her - Burning Hearts
Work of Art - Burning Hearts
Seed - Le futur pompiste
Draw in the Reins - Cats on fire
Into the Wilderness - Burning Hearts
Confirmation - Westerman
Mystery of Love - Sufjan Stevens
Burn Burn Burn - Burning Hearts

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje