Hoppa till huvudinnehåll

Sand från Vessö i Borgå blir ny badstrand på Degerö i Helsingfors

Sand lastats ombord på en pråm.
Med en grävmaskin fördelas sandlasten ombord på pråmen. Sand lastats ombord på en pråm. Bild: Yle/Mikael Kokkola sand,sandlastning vid rudus på vessö

Att lasta den stora pråmen som ligger vid Lindviken på Vessö tar en hel dag. Sandlasten som ska skeppas mot Degerö är på 3 000 ton.

Det händer mycket på en och samma gång då Vessösanden ska fraktas iväg. Lastbilar kör av och an med sand, transportbandet rullar på och en stor grävmaskin fördelar sandhögarna jämnt på pråmen.

- Vi lastar på fin sand här två gånger i veckan, proceduren tar hela dagen, säger Per Anders Lindert från Rudus.

Jämfört med forna tiders sandskutor har pråmen helt andra mått. Den är 70 meter lång och 20 meter bred. Bland sandhögarna på farkosten ser den stora grävmaskinen rätt liten ut.

Sand lastas ombord på pråm.
Sand lastas ombord på pråm. Bild: Yle/Mikael Kokkola sand,sandlastning vid rudus på vessö

Vid lastbryggan ligger också bogserbåtarna Kalle och Eija och väntar. Det är de som drar i väg pråmen västerut.

Sedan juli har pråmen och bogserbåtarna fört Vessösanden till Degerö i Helsingfors. Där ska en helt ny långgrund badstrand skapas vid Stansvik. Mängden sand som behövs är nästan astronomisk.

- Från Vessö tar vi i år 60 000 ton. Dessutom behövs cirka 40 000 ton från andra ställen.

Efter en liten räkneoperation kommer Per Anders Lindert fram till att mängden Vessösand som behövs för simstranden motsvarar cirka 1 200 långtradare fullastade med sand.

Bogserbåtar vid pråm.
Bogserbåtar vid pråm. Bild: Yle/Mikael Kokkola sand,sandlastning vid rudus på vessö
Sand lastas på pråm.
Sand lastas på pråm. Bild: Yle/Mikael Kokkola sand,sandlastning vid rudus på vessö

- Vi fyller på här ännu in i september, sen börjar det mesta vara klart beträffande stranden, säger Per Anders Lindert.

Det har skeppats sand från Vessö i över hundra år och det fortsätter åtminstone några år till.

- Vi har tillstånd för de kommande nio åren, men årsmängderna är små.

Med små årsmängder menar Per Anders Lindert 150 000 ton sand per år.

De sista lokala sandskutorna från Vålax och Sibbo slutade gå för cirka sex år sedan.

- Det är ju en tradition som nu tyvärr har tagit slut. Världen förändras och det hänger ihop med hur Helsingfors byggs om.

Sand lastas ombord på pråm.
Sand lastas ombord på pråm. Bild: Yle/Mikael Kokkola sand,sandlastning vid rudus på vessö

Att få in sanden sjövägen till Helsingfors har blivit allt svårare.

- Helsingfors bygger ju ut sina stränder och det gör att det inte längre finns kajplats att få invid en betongstation. Att lasta på och av ett fartyg mer än en gång är inte lönsamt, så vi är tvungna att transportera sanden från Vessö med bil istället.

Sandtag.
Sandgropparna i Vessö töms ännu under åtminstone nio år. Sandtag. Bild: Yle/Mikael Kokkola sand,sandtag på vessö

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland