Hoppa till huvudinnehåll

Finlands äldsta bank har överlevt i 160 år - Ekenäs Sparbank tror att personlig service har en plats också i den digitala framtiden

Ekenäs Sparbank är Finlands äldsta bank med sina 160 år på nacken. Men frågan är om den lyckas överleva lika länge till. Om 50 år kanske det inte finns några banker alls, säger verkställande direktör Berndt-Johan Lundström.

Utvecklingen inom bankbranschen går framåt i ett rasande snabbt tempo. Det är svårt att förutspå vart den digitala utvecklingen för och därför planerar man inte mer än tre år i taget på Ekenäs Sparbank.

Verkställande direktör Berndt-Johan Lundström har själv ett 38 år långt perspektiv som anställd på banken.

- På 80-talet satt vi och väntade på att kunderna skulle komma in genom dörren. I dag jagar vi dem med ljus och lykta för att erbjuda dem våra tjänster.

De unga bryr sig inte om fysiska kontor

För en liten västnyländsk bank med drygt 8 000 kunder finns det flera utmaningar. En är myndighetsregleringen, eller byråkratin som Lundström kallar den.

- Det är otroligt mycket tid som går åt till att fylla i rapporter, listor och kundkontroll. Men det är ingenting vi kommer ifrån och måste tackla enligt bästa förmåga.

Fakta Ekenäs Sparbank

  • Grundades år 1859.
  • Verksamhetsområdet består av Raseborg, Ingå och Hangö.
  • Kontor i Ekenäs, Karis och Hangö.
  • Antalet kunder är drygt 8 000.
  • Antalet anställda är 18.
  • Balansen är 175 miljoner euro.
  • År 2005 gick Ekenäs Sparbank samman med 25 andra sparbanker i en så kallad sparbankssammanslutning.
  • I dag är bankernas antal 21 i sparbanksgruppen.
  • Ekenäs Sparbank är en självständig bank och beslutar själv om sin affärsverksamhet och strategi.
  • Sparbanksförbundet sköter bland annat myndighetskontakter och produktutveckling.

En annan stor utmaning är de unga kunderna och deras beteende, fortsätter han.

- De är inte så beroende av de fysiska kontoren, utan de vill handla digitalt och det är en utmaning för hela sparbanksgruppen.

Personlig service behövs vid stora beslut

För Ekenäs Sparbank har närheten till kunderna hela tiden varit en stor fördel.

Genom att fokusera på att betjäna ortsborna och inte ta för stora risker lyckades banken ta sig helskinnad igenom den stora bankkrisen på 90-talet.

Bankdirektör Berndt-Johan Lundström och Christer Eklund vid en dator.
Berndt-Johan Lundström diskuterar med Christer Eklund. Bankdirektör Berndt-Johan Lundström och Christer Eklund vid en dator. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,banker,sparbanker,Christer Eklund

Men hur långt räcker det att ha en stark lokal närvaro och känna sina kunder? Berndt-Johan Lundström menar att det inte ensamt räcker till, men att det samtidigt kan vara en styrka.

- En stor del av ungdomarna kommer att sköta betalningstrafiken via appar och andra betalsystem. Men när det är frågan om stora frågor om sparande och bostadslån så tror jag att man vill ha den här fysiska kontakten när man diskuterar, säger han.

Digitala satsningar behövs

Det gäller förstås också att satsa på de digitala lösningarna, understryker han.

En byggnad med ett öppet torg framför sig.
Sparbankshuset i Ekenäs är ritat av Alvar Aalto. En byggnad med ett öppet torg framför sig. Bild: Petra Thilman / Yle Ekenäs,Raseborg,centrum,skattebyrå,detaljplanering,detaljplan,Alvar Aalto,Ystadsgatan i Ekenäs

I maj tog sparbanken i bruk en ny mobilbank och man håller också på att förnya basbanksystemet. Det här är förhoppningsvis något som kan stärka bankens position.

- Det är klart att vi inte har samma muskler som de stora bankerna, men för att kunna vara med och tävla om dagens och morgondagens kunder så måste vi göra satsningar på den digitala sidan, säger Berndt-Johan Lundström.

Kunden i centrum

Inom finansvärlden sker det överlag stora förändringar. I och med det nya betaltjänstdirektivet har också utomstående aktörer rätt att med fullmakt hantera kundens kontouppgifter.

Det här kallas för Open Banking och det innebär ett väldigt stort paradigmskifte inom bankvärlden, säger Kirsi Suopelto, som är verkställande direktör för Fintech Finland.

Fakta Fintech Finland

  • Fintech är ett samlingsbegrepp för finansiella tjänster i kombination med nya tekniska innovationer.
  • Fintech Finland är en icke-kommersiell organisation som samlar olika aktörer inom finansteknologin.
  • Fintech Finlands medlemmar består både av traditionella banker och försäkringsbolag och av företag som utvecklar ny teknologi.

I och med Open Banking tänker man att kunderna är i centrum och bestämmer av vem man vill köpa service, säger Suopelto.

- Bankerna har hittills ofta skött kundens alla behov när det gäller ekonomin. Nu märker man att det inte nödvändigtvis lönar sig att göra allt själv och man hittar smidigare lösningar.

Samarbete i stället för motsatsförhållande

Kirsi Suopelto säger att det finns många olika exempel på partnerskap mellan de traditionella bankerna och de nya fintech-företagen för att hitta nya teknologiska lösningar och nya affärsmodeller.

Det kan till exempel handla om möjligheter för kunden att betala genom ansiktsigenkänning.

Kvinna petar på mobiltelefon
Allt fler vill sköta bankärenden snabbt och flexibelt via digitala tjänster. Kvinna petar på mobiltelefon Bild: Mostphotos telefoner,smarttelefoner,mobiltelefoner,Mobiltelefoner och -apparater,Mobiltelefon

Överlag menar hon att samarbete är dagens nyckelord och att konkurrens och motsatsförhållande hör till det förgångna.

- Man upplevde tidigare att de nya aktörerna inom fintech-branschen stal kunderna från bankerna. Men nu fokuserar man mera på möjligheter till samarbete och kompanjonskap, säger Suopelto.

Personlig service behövs också i framtiden

Men frågan är hur långt ett gott samarbete kring teknologiska innovationer räcker om och när de riktigt stora datajättarna som Google och Amazon på allvar ger sig in på finansmarknaden med egen service.

- Det är en hård konkurrens och vi måste nog springa väldigt snabbt för att hållas med i tävlingen, konstaterar Kirsi Suopelto.

Är det ens möjligt att tävla med datajättarna?

- Det är en bra fråga. Jag tror att de traditionella principerna kommer att förändras. Men jag tror samtidigt att det finns en plats för en bank som Sparbanken, som satsar på att möta sina kunder nära dem och på deras villkor. .

En bild på Googles logo.
De stora datajättarna sitter på enorm kunskap om nätanvändarna. En bild på Googles logo. Bild: Mostphotos/Morad HEGUI google

I dagens samhälle framhävs individualismen och de egna valmöjligheterna väldigt mycket, säger Kirsi Suopelto.

Men samtidigt har teknologin också skapat plattformer för sociala gemenskaper som en motkraft till individualismen.

Kirsi Suopelto nämner som exempel facebookgrupper där man distribuerar och byter service eller produkter.

- Jag tror att den teknologiska utvecklingen blir ännu snabbare inom finansvärlden och vi kommer att se ännu mera digitala tjänster och robotlösningar. Men vi som människor förändras inte. Vi har ett behov av att vara sociala och jag tror därför att det fortfarande kommer att finnas ett behov av traditionell kundservice och kundmöten.

Open Banking är en utmaning

Berndt-Johan Lundström menar att Ekenäs Sparbanks bankverksamhet både handlar om konkurrens och samarbete. På ett lokalt plan samarbetar de olika bankerna, samtidigt som man naturligtvis konkurrerar om kunderna.

De teknologiska lösningarna utvecklas på förbundsnivå och där samarbetar man med externa aktörer, säger Lundström.

- Det är ingenting som hindrar att vi tar till hjälp uppstartföretag som vi kan köpa digitala lösningar av.

Han följer förstås noggrant med vad som händer på finansmarknaden och vad de riktigt stora aktörerna sysslar med.

Open Banking innebär i princip att stora operatörer kan få tillgång till kundernas konton och börja sköta betaltrafiken.

- Det kan i längden betyda att vi missar betaltransaktioner och prissättningen av dem. Om de stora jättarna kommer in på marknaden så kan det hända att de börjar erbjuda också andra tjänster.

Bankbusiness handlar om förtroende

Berndt-Johan Lundström tror i alla fall att den stora massan inte kommer att börja anlita de externa tjänsterna till en början, utan förlitar sig på banker som de känner.

- Bankbusiness handlar mycket om förtroende och jag tror att vi har ett väldigt gott förtroende på vårt verksamhetsområde. Vi har långa traditioner och är en pålitlig samarbetspartner.

Att förutspå framtiden är som sagt vanskligt och Berndt-Johan Lundström är tveksam till att det finns några banker alls om 50 år.

- Jag hoppas det, men det är något som tiden får utvisa och troligtvis är jag inte på plats för att kolla om mitt påstående stämmer.

Vad är viktigt när man väljer bank? Så här svarar några raseborgare

Porträttbild av Sanna Gustafsson.
Sanna Gustafsson Porträttbild av Sanna Gustafsson. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,sanna gustafsson

"När jag väljer bank tänker jag på att kundbetjäningen funkar, att kontoret finns nära och på öppettiderna.

Jag använder främst digitala tjänster, men de ska vara lätta att använda så att man förstår dem.

Eftersom bankerna hela tiden minskar öppettiderna är det bekvämt att det finns möjlighet att sköta ärenden via nätet.

Jag betalar räkningar varje vecka via nätet."

Porträttbild av Liselott Ekman.
Liselott Ekman Porträttbild av Liselott Ekman. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,liselott ekman

"De digitala tjänsterna är jätteviktiga, men det är också viktigt att det finns ett kontor man kan fara till.

Ibland finns det sådana grejer som man inte har möjlighet att fixa på nätet och man behöver råd och då är det bra att det finns en plats som man fysiskt kan fara till.

Det finns också äldre människor som inte har tillgång till nätbanken.

Jag är själv företagare och vet hur viktigt det är att kunna växla pengar och det är totalt omöjligt i dagens läge. Min affär finns bredvid tre banker och det är till mig som kunderna kommer för att växla pengar."

Porträttbild av Harri Engström.
Harri Engström Porträttbild av Harri Engström. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,harri engström

"Det är väldigt lätt att sköta saker och ting via digitala tjänster. Men när man vill prata med någon så måste man ju slippa in till banken och prata med någon sakkunnig människa.

Det är viktigt att få personlig service eftersom ekonomin är väldigt personlig.

Man behöver ganska lite kassaservice nuförtiden när allt går via nätet. På det sättet tycker jag att det bra räcker till att beställa tid och fara till banken."

Porträttbild av Viktor Holmström.
Viktor Holmström Porträttbild av Viktor Holmström. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,viktor holmström

"Det är väldigt viktigt att de digitala tjänsterna fungerar bra och snabbt. Jag använder mest dem. Jag har inte varit till vanliga banken sedan jag skaffade kort.

Helst får bankkontoret finns där man bor, så att man inte behöver göra långa resor.

Ifall det är något specifikt man behöver hjälp med är det lättare att prata face to face med en person än att dra det via e-mejl, det är lite opersonligt .

Om fem år är bankerna väldigt nätbaserade. Allt blir mer elektroniskt. Bara på några år har det ju ändrat mycket."

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland