Hoppa till huvudinnehåll

Säkrare bilar för unga får kritik av EU: Försämrar säkerheten avsevärt

Rusningstrafik
Vanliga personbilar kan göras om till lätta bilar, men med vissa restriktioner. Rusningstrafik Bild: Mostphotos trafik,bilar,koldioxid,klimatförändring,klimat

I ett hemligt brev till utrikesminister Pekka Haavisto (Grön) får Finlands planer på att införa lätta bilar frän kritik. Den nya fordonskategorin är tänkt att ersätta mopedbilar.

Från och med november i år får Finland en ny fordonskategori - lätta bilar. De ska vara utrustade med teknik som begränsar maxhastigheten till 60 km/h. I övrigt är de vanliga personbilar.

Men EU-kommissionen tycker inte alls att det är en bra idé.

Kommissionen anser att 15-åringar som kör omkring i lätta bilar kan vara en säkerhetsrisk för de som befinner sig i en sårbar situation på eller nära vägarna, till exempel små barn, fotgängare, cyklister och djur kan utsättas för fara.

Lätta bilar är alldeles för tunga

Orsaken är bland annat att bilarna kan ha en rätt effektiv motor, upp till fem personer kan åka i dem och man kan dra en släpvagn med dem.

Lätta bilar kan också, namnet till trots, vara rätt tunga. De får väga upp till 1500 kilogram, eller till och med 1800 om de är elbilar.

Fakta om lagförändringen som tillåter lätta bilar i trafiken

  • Träder i kraft första november 2019.
  • Bilarna är helt vanliga personbilar som via tekniska förändringar har en maxhastighet på 60 kilometer i timmen.
  • Man får köra en lätt bil om man har ett mopedbilskörkort, motorscykelkort och/eller körkort för personbilar.
  • Bilarna kommer att, liksom mopedbilarna, ha en triangel baktill för att meddela andra förare om att de går lite långsammare.
  • Bilarna kommer enbart vara nyare modeller. En lätt bil får inte ha tagits i bruk innan år 2015 och de får vara högst tio år gamla.
  • Bilarna får ha en egenmassa på högst 1500 kg. För elbilar är gränsen lite högre, 1 800 kg (gäller för bilar som använder endast el som drivkraft, ej hybrider).
  • Bilarna kommer inte att få köra på till exempel motorvägar.

Källa: Transport- och kommunikationsverket

De här faktorerna kan försämra säkerheten märkbart, även om hastigheten begränsas till 60 kilometer i timmen.

Begränsningen sker dessutom med hjälp av elektronik som är lätt att kringgå. EU-kommissionen hade hellre sett mekaniska justeringar som är svåra att åtgärda.

Disciplinära åtgärder kan bli aktuella

EU-kommissionen är inte ensam om sina åsikter. Enligt Svenska Yles tidigare rapportering är både poliser och trafiklärare oroliga. Det finns också unga som kritiserar den nya fordonskategorin.

Fördelen med lätta bilar är att de är tryggare fordon än mopedbilar när det kommer till säkerheten för den som kör fordonet eller åker med.

EU-kommissionen har skickat sina synpunkter till utrikesminister Pekka Haavisto i ett brev som är riktat endast till en liten grupp.

Brevet är inte ämnat för allmänheten och att det har läckt ut kan leda till disciplinära eller rättsliga åtgärder.

Aamulehti var först med nyheten om att brevet finns.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes