Hoppa till huvudinnehåll

Enkelriktade cykelbanor är inte så enkla för cyklister - Helsingfors: "Vi medger att cykelbanorna inte är så logiska och konsekventa på alla ställen"

Nordenskiöldsgatan och Mechelingatan har fått enkelriktade cykelbanor i år, men många cyklister kör ändå på fel sida av vägen. När staden följde med trafiken på Drumsövägen körde kring fyra procent av cyklisterna i fel riktning på en enkelriktad cykelbana. År 2025 ska alla cykelbanor i Helsingfors centrum vara enkelriktade.

Staden har byggt många nya cykelfält under de senaste åren.

Men i Helsingfors finns även enkelriktade cykelbanor som är betydligt äldre, som från en svunnen tid. De byggdes på 60-talet.

- Även då hade Helsingfors en cykelstrategi som gick ut på att bygga enkelriktade cykelfält, säger Reetta Keisanen, cykelkoordinator vid Helsingfors stad.

Samma strategi fanns även i de andra nordiska länderna - till exempel i Danmark, vars huvudstads Köpenhamn i dag är cyklisternas Mecka. Så gott som varje större väg har enkelriktade cykelfält där.

- Samma utveckling fanns också i Sverige. Där valde man ändå att prioritera bilarna framom cyklarna. Vi gick i svenskarnas fotspår här i Helsingfors, säger Keisanen.

Till exempel Brändö bro har haft enkelriktade cykelfält. De fick försvinna för att ge mer plats åt bilarna.

- För ungefär tio år sedan började stadsplanerarna i Stockholm inse att enkelriktade cykelfält är en bra sak. Helsingfors beslutsfattare kom till samma slutsats ganska snabbt efter det, säger Keisanen.

Om Helsingfors inte ändrat sin linje, skulle staden kunna vara som Köpenhamn är idag.

- Där har de haft en enhetlig strategi sedan 60-talet, säger Keisanen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen