Hoppa till huvudinnehåll

Nordkalk inleder samarbetsförhandlingar - 90 anställda i Finland kan förlora sina jobb

Nordkalks flagga.
Nordkalks flagga. Bild: Nordkalk. Nordkalk,nordkalk oyj apb

Pargasbaserade Nordkalk minskar antalet anställda. Bolaget räknar med en minskning med upp till 200 tjänster, varav upp till 90 i Finland.

Kalkstensföretaget Nordkalk ändrar sin organisationsmodell från en koncern- och funktionsbaserad modell till en modell baserad på geografiska regioner.

Det kommer att leda till förändringar i ansvarsområden och tillsammans med pågående förbättringsprojektet till en beräknad minskning med upp till 200 tjänster, varav upp till 90 i Finland, meddelar Nordkalk i ett pressmeddelande.

I dagsläget jobbar drygt 350 personer för Nordkalk i Finland. Företagets huvudkontor ligger i Pargas och Nordkalk har verksamhet på flera andra orter i Finland, bland annat Karleby, Lojo och Sibbo.

Minskad försäljning under flera år

Nordkalk har lidit av tuffa marknadsförhållanden, minskad försäljning och kostnadsinflation under flera år.

Ett förbättringsprojekt initierades i början av året i syfte att förbättra Nordkalks operativa prestanda och lönsamhet på lång sikt.

Bättre produktionseffektivitet och optimering av inköp- och försäljningsaktiviteter är sätt att stärka konkurrenskraften för kostnader och uppnå det kassaflöde som behövs för nuvarande och framtida investeringar.

- Vi meddelar idag ett smärtsamt, men absolut nödvändigt beslut för att säkra Nordkalks framtid och tillväxt. Vår engagerade personal, många med decennier långa karriärer, kommer att möta stora förändringar under kommande månader. Företaget kommer att göra sitt bästa för att stödja alla kollegor i denna förändringsperiod, säger Nordkalks vd Paul Gustavsson.

Bolaget byter organisationsmodell

För att ytterligare påskynda prestandaförbättringen har Nordkalk därför beslutat byta organisationsmodell.

Den nya organisationsmodellen består av två geografiska regioner, en enhet för nya affärs-möjligheter och stödjande koncernfunktioner.

Regionerna kommer att ha fullt ansvar för försäljning och marknadsföring, produktion, inköp och logistik.

- Den nya regionbaserade organisationsmodellen kommer att öka vårt fokus på kunder, då den flyttar ansvaret för åtgärder närmare den lokala verksamheten. Jag är övertygad om att vi har betydande effektivitets- och förbättringspotential i företaget, och den nya organisationsmodellen kommer hjälpa oss att frigöra den potentialen, säger Paul Gustavsson.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland