Veikkaus har meddelat om flera stora förändringar i sin verksamhet, och det påverkar kassaflödet märkbart. Med tanke på att mången hobbyverksamhet får stöd av Veikkaus har det negativa effekter på bred front. Vd:n hoppas att de positiva effekterna ska väga upp det.
Det blev bråttom med justeringar i Veikkaus verksamhet senast i och med två uppmärksammade spelreklamer som fick häftig kritik i början av augusti.
Bolaget behövde snabbt polera sina spelmarker och visa att man kan vara en ansvarsfull aktör. Det handlar inte bara om reklamer, utan om hela verksamheten.
Styrelseordförande Olli-Pekka Kallasvuo säger att intrycket att spelbolaget var på väg i fel riktning gradvis hade börjat gro redan tidigare och man började skrida till verket under sommaren.
- Upplevelsen att situationen inte var hållbar kom inifrån bolaget och Veikkaus behöver jobba på att förtjäna sitt förtroende, säger Kallasvuo.
Vd: "Att fela är mänskligt"
Den ena omdiskuterade reklamen kunde höras i radio, den andra visades i sociala medier.
Veikkaus vd Olli Sarekoski hade inte sett eller hört reklamerna innan diskussionen redan gick het, men han anser ändå att bolagets ledning i sista hand bär ansvaret för de misslyckade reklamkampanjerna.

Det ska göras en utredning om reklamerna, men på frågan om det kan leda till uppsägningar säger vd:n att han inte är intresserad av att peka ut någon skyldig.
- Att fela är mänskligt, så jag vill inte skuldbelägga en eller flera enskilda personer.
Ekonomiska konsekvenser för Veikkaus, affärer, föreningar - och dig och mig
Förutom att reklamerna och marknadsföringen ska ses över och skäras ner blir det stora förändringar också för spelautomaternas del.
I framtiden ska det finnas färre automater, antalet skärs ner från 21 500 till 18 500.

Automaterna kan vara en bra inkomstkälla för de affärer som inhyser dem, så att ta bort tretusen av dem går inte obemärkt förbi.
- När det här förbereddes gjorde Veikkaus en bedömning av hur det påverkar ekonomiskt. Effekterna är märkbara och det påverkar indirekt också dem som vi samarbetar med, säger Sarekoski.
Det är ändå bara början.
Veikkaus avkastning, cirka en miljard euro årligen, går tillbaka till samhället i form av olika stöd till allmännyttiga mål.
Nu uppskattas avkastningen minska med 200 miljoner euro.
Vd Sarekoski hoppas att helhetsbilden, trots det, ska bli så positiv som möjligt.
- De åtgärder som vi nu har slagit fast har märkbara konsekvenser. Å andra sidan kan det finnas åtgärder som påverkar åt andra hållet, så det är svårt att spekulera kring nettoeffekter.
Förtroende måste förtjänas
Sedan tidigare har det varit klart att spelautomaterna i framtiden måste kräva identifiering. Olli Sarekoski säger att jobbet med att övergå till ny teknik redan är i gång och det ska dessutom påskyndas.
- Vi jobbar hela tiden på det här, det har vi gjort i ett år redan. Läget just nu är att de tekniska lösningarna ska vara klara nästa år på hösten.
Enligt vd:n ska automaterna stegvis gå över till att kräva identifiering så att alla automater uppfyller kravet senast på nyårsdagen 2022.
Veikkaus förespråkar också att alla former av penningspel i framtiden ska kräva identifiering.
Förändringarna presenterades i sju punkter. Veikkaus ska också bland annat se över sin strategi och sin belöningsmodell för chefer.

Styrelseordförande Olli-Pekka Kallasvuo anser att förändringarna behövs, men han vill inte gå så långt som att säga att Veikkaus hittills skulle ha levt i disharmoni med samhället.
- Samhällets förtroende måste förtjänas fortlöpande, dagligen, med bolagets egna handlingar.