Hoppa till huvudinnehåll

Förr köade man till arbetslöshetskassan, nu köar man i butikskassan och trafikljusen - Nystad upplever ett enormt uppsving

Galina Koskelainen, en dam med blont hår i hästsvans under en blå skyddsmössa, monterar delar på en bil i en bilfabrik.
Galina Koskelainen arbetar vid bilfabriken i Nystad. Galina Koskelainen, en dam med blont hår i hästsvans under en blå skyddsmössa, monterar delar på en bil i en bilfabrik. Bild: Jari Hakkarainen/Yle Valmet Automotive,biltillverkare,Fabriksarbete,industriarbetare,Galina Koskelainen

Det är köer i supermarketarna som har öppet från klockan 6 på morgonen till klockan 23 på kvällen.

Öppettiderna är anpassade till bilfabriken, för det är här de nya Nystadsborna finns. Eller åtminstone jobbar folk här. Fler skulle få flytta till Nystad och bosätta sig här.

Bilar parkerade utanför en K-supermarket med öppettiderna 6.15-23 angett på glasväggen.
En nästan full parkeringplats möter butiksbesökaren i Nystad. Bilar parkerade utanför en K-supermarket med öppettiderna 6.15-23 angett på glasväggen. Bild: Jari Hakkarainen/Yle Nystad,Mercedes-Benz,stormarknader,Livsmedelsbutik,parkeringsplatser,parkeringsområden

För det går bra för bilfabriken Valmet Automotive i Nystad just nu. I fjol tillverkades 110 000 exemplar av två olika Mercedesmodeller. Det var första gången man gjorde mer än 100 000 bilar på ett år.

De senaste åren har fabriken rekryterat massor med nya arbetare, över tusen nya per år. På sex år har personalen femdubblats, och med sina 4 500 arbetare är det nu Finlands största fabrik.

Nystads stadsdirektör Atso Vainio framför en färggrann tavla av staden.
Atso Vainio. Nystads stadsdirektör Atso Vainio framför en färggrann tavla av staden. Bild: Jari Hakkarainen/Yle Nystad,Atso Vainio

Det syns också i staden, och stadsdirektör Atso Vainio är mycket glad över att bilfabriken igen fått ett uppsving.

- Vi är mycket stolta över fabrikens ledning och över personalen. Staden har blivit så livlig att man ibland måste stanna och köa! Det känns bra, skrattar Vainio.

Uppsvinget har gett Nystad en möjlighet att utveckla servicen

- Det finns mycket folk på restauranger och barer. Ändå tycker jag nog att det här är samma gamla Nystad som tidigare, säger Nystadsbon Eija Arola.

Eija Arola.
Eija Arola. Eija Arola. Bild: Jari Hakkarainen/Yle Nystad,Eija Arola

För staden är uppsvinget välkommet och det har gett en möjlighet att utveckla Nystad. Man har utvecklat hamnen, man bygger nya skolor, daghem, en ny simhall och det byggs sex nya höghus just nu.
Staden har blivit så livlig att man ibland måste stanna och köa!― stadsdirektör Atso Vainio

Ändå är det en liten besvikelse att inte fler personer flyttat till Nystad. Man flyttar inte till en ny ort efter arbete som tidigare.

- Det är synd att inte så många flyttat hit. Så gjorde vi, när vi kom på 70-talet, säger Nystadsbon Pentti Aalto, som jobbat på Saab-fabrik både i Trollhättan och i Nystad.

Pentti Aalto, en man med blå tröja och röd pikeskjorta, står i ett regnigt Nystad.
Pentti Aalto. Pentti Aalto, en man med blå tröja och röd pikeskjorta, står i ett regnigt Nystad. Bild: Jari Hakkarainen/Yle Nystad,Pentti Aalto

Men Aalto håller med om att det är livligare på stan, och att man måste köa i butiker.

De första samarbetsförhandlingarna på ett gott tag

Det är många som hoppas att de goda tiderna fortsätter vid bilfabriken. Men förra veckan meddelade Valmet Automotive om samarbetsförhandlingar.

- Stämningen i fabriken just nu är lugn och avvaktande, för samarbetsförhandlingarna leder inte till uppsägningar. Permitteringarna är tillfälliga och de gäller en kort tid, maximalt 90 dagar, säger tillverkningsverksamhetschef Pasi Rannus vid Valmet Automotive.

Valmet Automotives tillverkningsverksamhetschef Pasi Rannus
Pasi Rannus framför Valmet Automotives elbilskoncept Eva. Valmet Automotives tillverkningsverksamhetschef Pasi Rannus Bild: Jari Hakkarainen/Yle Valmet Automotive,Eva,Pasi Rannus

Samarbetsförhandlingarna har bara inletts ännu, så Rannus vill inte säga hur man genomför nedskärningarna.

Just nu går fabriken i treskift dygnet runt, sex dagar i veckan. Framgången beror delvis på de 600 robotarna, en tiondel av Finlands industrirobotar i fabriker.

Robotarna har gjort det möjligt för Valmet Automotive att vara konkurrenskraftig, och därför har man kunnat rekrytera så många nya arbetare. Nästa år är det meningen att man ska rekrytera mera personal igen.

Robotar bygger bilar.
Robotar inleder tillverkningen av nya bilar vid bilfabriken i Nystad. Robotar bygger bilar. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle Valmet Automotive,Nystad,Mercedes-Benz,arbete,robotar

Men Rannus säger ingenting om vilka nya modeller eller vilka planer man har vid bilfabriken, fastän han nog väntade sig en sådan fråga.

- Vi satsar mycket på att Valmet Automotive ska finnas i Finland och i Nystad ännu om 50 år också, säger Rannus.

Framtiden ser ljus ut

Under bilfabrikens 51 år har det funnits många uppgångar och lika många sämre tider, men nu ser Nystads framtid ljus ut igen.

Fastän megatrenden är att folk vill bo i storstäder, så är Nystads stads ambitiösa mål att år 2030 ha mer än 20 000 invånare - en ökning med mer än 4 000 personer.

En gammal telefonkiosk med ett spetsigt rött tak vid sundet i Nystad.
Nystad är en blandning av gammalt och nytt. En gammal telefonkiosk med ett spetsigt rött tak vid sundet i Nystad. Bild: Linus Hoffman/Yle Nystad,Telefonkiosk

- Man borde utveckla trafikförbindelserna liksom studiemöjligheterna, så att folk vill bo här. Om trafikförbindelserna är goda kan de pendla till Åbo eller Raumo under sämre tider, säger stadsdirektör Atso Vainio.

Artikeln är korrigerad 9.9.2019 klockan 10:39. Antalet robotar i bilfabriken är 600, inte 60 som det ursprungligen stod.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland