Hoppa till huvudinnehåll

“Min roll är lika paradoxal och tudelad som hela Veikkaus existens” - Juha Pantzar från Garantistiftelsen ny styrelsemedlem i Veikkaus

Ett penningspel i Veikkaus lokaler.
Spelautomaterna är den speltyp som är mest beroendeframkallande. Arkivbild. Ett penningspel i Veikkaus lokaler. Bild: Retu Liikanen / Yle Veikkaus,Arkadspel

Juha Pantzar, som jobbar mot spelberoende i sitt uppdrag som verksamhetsledare vid Garantistiftelsen, är nyvald styrelsemedlem i Veikkaus.

Han skall samtidigt både maximera vinsten för Veikkaus, Finlands statligt ägda aktiebolag inom spelbranschen och motarbeta spelberoende bland finländare.

– Min roll är lika paradoxal och tudelad som hela Veikkaus existens, där tanken är att monopolställningen är det effektivaste sättet att sköta en problematisk helhet, säger Pantzar.

Flera nya i Veikkaus styrelse efter hård kritik

Juha Pantzar hör till dem som lyftes in i Veikkaus styrelse då kommun- och ägarstyrningsminister Sirpa Paatero (SDP) i början av september organiserade om i bolaget.

Paatero agerade efter att Veikkaus kritiserats hårt bland annat för en omstridd reklamkampanj.

Politikerna i styrelsen fick ge vika för sakkunniga av olika slag, bland dem även Juha Pantzar från Garantistiftelsen.

De två andra som valdes in i styrelsen är Christian Cedercreutz från M-Brain och Telias direktör för hållbar utveckling, Anne Larilahti.

Juha Pantzar själv kan inte säga varför valet föll på honom, men han gissar att det har att göra med hans insats mot just spelberoende.

Pantzar tror att Veikkaus har en framtid

Juha Pantzar tror på Veikkaus framtid trots att spelmarknaden är allt mera global och trots att allt flera finländare spelar på nätet.

Veikkaus är enligt honom Finlands enda möjlighet att försöka minska inflytandet från globala bolag vars enda intresse är maximal vinst.

– Det är lättare att kontrollera en enda organisation än att kontrollera flera som i praktiken inte har något annat mål än att maximera sin vinst, säger Pantzar.

Spelautomater är mest beroendeframkallande

Efter kritiken mot Veikkaus reklamkampanj i somras beslöt bolaget att minska på marknadsföringen och också på antalet spelautomater.

Juha Pantzar säger att det här är ett steg i rätt riktning för att få bukt med spelberoendet.

Enligt Pantzar visar forskning på att det är just spelautomater som folk lättast blir spelberoende av. Exakt varför kan man inte säga.

Att minska på spelautomater i butiker, bensinstationer och restauranger är ändå en knepig balansgång, menar Pantzar

Det gäller för Veikkaus att noggrant överväga var det ska finnas spelautomater och hur många de ska vara.

– Det handlar om en sak som är krånglig och också beroendeframkallande, en sak som ska finnas tillhanda under kontrollerade former för annars spelar man olagligt.

Reklamernas inverkan borde granskas närmare

Då det kommer till marknadsföring påminner Pantzar om att det finns många andra aktörer som marknadsför sig som sponsorer inom idrotten och vadslagningsbyråer som syns i tv-sändningar och streamar.

Enligt Pantzar är det viktigt att Veikkaus tar frågan om marknadsföring på allvar. Han vill att Veikkaus inte bara drar ner på marknadsföringen utan också granskar följderna av reklamen.

Utöver marknadsföringen ser Juha Pantzar också utvecklingen av penningspelen mot det mobila som en stor fråga. Det handlar om helt andra utmaningar om kommande generationer främst spelar via telefonen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes