Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikationsministeriet bildar planeringsbolag för snabbare tågtrafik till Åbo och den så kallade Finlandsbanan

En järnvägsräls.
En järnvägsräls. Bild: Yle/Petra Thilman Räls,hangötågbana

Regeringens finanspolitiska ministerutskott har beslutat att starta förhandlingar med kommunerna om att planera två banprojekt, det vill säga den snabba förbindelsen till Åbo och den så kallade Finlandsbanan.

Kommunikationsminister Sanna Marin berättade om projekten på tisdagen.

Regeringen bildar planeringsbolag för projekten. Staten förutsätter att också andra intressenter, som kommuner, kommer med som ägare och med kapital i planeringsbolagen.

Staten ska äga minst 51 procent i planeringsbolagen och andra delägare omkring 49 procent.

Enligt Marin är det möjligt att få EU-finansiering för projekten.

Trafiken kan kanske börja på 2030-talet

Minister Marin påpekar att det är fråga om stora projekt och att planeringen kommer att ta mellan sex och åtta år. Trafiken kan börja på 2030-talet.

Kommunikationsminister Sanna Marin
Sanna Marin Kommunikationsminister Sanna Marin Bild: Martti Kainulainen/Lehtikuva Kommunikationsministeriet,Trafikminister,Sanna Marin,Finlands Socialdemokratiska Parti

Sanna Marin konstaterade också att den sittande regeringen sannolikt inte hinner fatta beslut om att starta byggandet eftersom planeringen kommer att ta så lång tid.

Beslut kan fattas också för delar av projekten, till exempel stadsbana i Esbo.

Snabba tågförbindelser har diskuterats flitigt under det senaste året.

Olika planeringsskeden

Det har bland annat varit aktuellt med snabbare och rakare förbindelser mellan Helsingfors och Åbo och mellan Helsingfors och Tammerfors via Helsingfors-Vanda flygplats - den så kallade Finlandsbanan.

Också förbindelser från Helsingfors österut har diskuterats. Kommunikationsministeriet har nu startat en utredning gällande en snabb järnvägsförbindelse österut.

Då det gäller Finlandsbanan kommer man att diskutera om det ska bli fråga om en rak, snabb förbindelse från flygplatsen till Tammerfors eller en sträckning som mera följer stambanan.

De här alternativen befinner sig i olika planeringsskeden. Planerna på banan mellan Helsingfors och Åbo är redan långt hunna och vissa delar, som stadsbanan i Esbo kunde man snabbt börja bygga.

Det finns också långt gående planer på att förbättra den nuvarande stambanan.

Däremot är planeringen av förbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors ännu i sin linda.

Mindre förbättringar tas upp i budgetförhandlingarna

Under budgetförhandlingarna kommer ministeriet också att föreslå mindre projekt för att förbättra järnvägstrafiken mellan Seinäjoki och Vasa, Tammerfors och Jyväskylä och Tammerfors och Björneborg.

Ohisalo nöjd

De grönas ordförande, inrikesminister Maria Ohisalo är nöjd över planerna på att förbättra järnvägsförbindelserna.

Planerna är viktiga för Finlands klimatmål.

Sisäministeri Maria Ohisalo
Maria Ohisalo Sisäministeri Maria Ohisalo Bild: Petteri Sopanen / Yle Maria Ohisalo,Finlands inrikesminister,politiker

- Finland behöver snabbare och bättre järnvägsförbindelser. Allt fler finländare bör ha möjlighet att att välja ett kommunikationssätt med små utsläpp i stället för flyg eller bil, säger Ohisalo.

- De grönas mål har varit att tågresan mellan Helsingfors och Åbo och Helsingfors och Tammerfors tar omkring en timme och mellan Uleåborg och Helsingfors under fyra timmar. Det behövs också en snabb förbindelse österut.

Ohilsalo konstaterar att de här projekten är en viktig del i regeringsprogrammet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes