Hoppa till huvudinnehåll

Posten söker febrilt efter ny verksamhet: Hemhjälp, mat, leveranser och smartare näthandel

Postutdelar serverar mat.
Hur stor blir hemtjänsten för Posten i framtiden? Det vet ingen, men bolaget vill följa med hur marknaden utvecklas och hänga med på ett hörn. Postutdelar serverar mat. Bild: Posti postutdelare

Kommer den åldrande befolkningens behov av hemtjänster att bli en viktig inkomstkälla för statsägda Posten? Det vet ingen i dag, men bolaget försöker ta sig in i både transporter och leveranser av olika slag för att anpassa sig till tiden efter brev- och tidningsutdelningen, som redan är mindre än hälften av Postens verksamhet.

I dag jobbar 700 personer inom Postens hemtjänst. Grundstenen lades när Posten köpte upp HR Hoiva och SOL-bolagets affärsverksamhet med personlig assistens. Hemtjänsten har verksamhet i tiotals kommuner, men mest i huvudstadsregionen, Lahtistrakten och Uleåborg.

- Det är inte fråga om någon stor verksamhet för vår del, säger chefen för Postens affärsavdelning och näthandel Turkka Kuusisto.

Befolkningen åldras och behoven av tjänster för dem ökar. Det är enligt Kuusisto viktigt att hänga med och se hur marknaden utvecklas. Posten har många privata aktörer som konkurrenter inom hemtjänster.

Turkka Kuusisto är chef för postens affärsavdelning och näthandel.
Vi testar mycket just nu vid Posten. Innovationerna kräver stora investeringar just nu, säger Turkka Kuusisto, chef för Postens affärsavdelning och näthandel. Turkka Kuusisto är chef för postens affärsavdelning och näthandel. Bild: IMAGOKUVA Posten,näthandel,E-handel,chefer,Turkka Kuusisto

Vilka tjänster vill vi ha till hemdörren?

Hemtjänster för äldre och andra behövande är en växande trend. Motsvarande verksamhet finns till exempel i Frankrike och Japan.

- I Finland har vi rekryterat hundratals sjukvårdare och närvårdare för vår hemtjänst, säger Kuusisto vidare.

Posten funderar som bäst på hur man kunde få många tjänster till folks hemdörrar, samtidigt. Brev och paket - men också matkassar eller uppvärmd mat. Och tid för den äldre därhemma.

- Hur vi kan skapa ett fungerande, lönsamt system för flera olika tjänster är något vi ständigt funderar på, betonar Turkka Kuusisto.

Lönsamhet och spar - enorma utmaningar, samtidigt

Postens sits är minst sagt utmanande just nu. Posten har ett stort sparkrav på sig - och britternas utträde ur EU kommer att påverka posttrafiken i Finland.

Skattefrågorna inger också Posten huvudbry. Om ett år kommer beställarna av paket värda mindre än 22 euro att tvingas betala moms och det här ställer höga krav på Postens förmåga att avläsa paket via smarta lösningar. Man talar om robotik och automation, för att kunna hantera den ökande näthandeln.

Nya it-system, nya digitala lösningar, nya sätt att sortera försändelser, nya sätt att klarera varor innan de når Finland - med kunden i centrum. Utmaningarna är enorma.

Samtidigt väcker situationen för Postens anställda debatt. Är det möjligt att överföra anställda till ett annat kollektivavtal, som i praktiken skulle sänka deras lön? Avtalsshopping, har vi rapporterat om.

Är det rättvist att Postens högsta chef har en årslön på närmare en miljon euro medan de anställda tvingas gå in för lägre lön? Postens vd gick in för att avstå från två månaders lön.

Regeringen har engagerat sig i Postens situation och statsminister Antti Rinne (SDP), tidigare fackordförande för industrifacket Pro, har kastat fram förslaget på engångsersättning till de postanställda som drabbas av sänkt lön.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes