Hoppa till huvudinnehåll

Recensioner på nätet kan vara konstkritik av hög kvalitet - eller okritisk marknadsföring

Ingångssidan på Youtube.
Videotjänsten Youtube är ett exempel på ett forum på nätet där man kan hitta många användargenererade recensioner. Ingångssidan på Youtube. Bild: Morad HEGUI YouTube,internet,trender,webbsida,sociala medier,video

Tack vare nätet kan vem som helst recensera till exempel en bok eller ett dataspel och publicera sina tankar på valfritt forum. Enligt medieforskare Maarit Jaakkola kan de här så kallade användargenererade recensionerna ge utrymme till konst som annars inte uppmärksammas, men de kan också fungera som en form av marknadsföring.

Maarit Jaakkola är docent i journalistik vid Göteborgs universitet och har forskat i det växande fenomenet användargenererade recensioner. Hon berättar att det rör sig om innehåll producerat av vanliga användare av olika tjänster på nätet, till exempel bloggar eller sociala medier.

Förutom olika former av konst och kultur recenseras också diverse varor och tjänster. Användargenererade recensioner är ett brett område, som kan behandla så vitt skilda ämnen som film, smink eller leksaker.

Inga regler för vad en recension ska vara

På nätet finns det ingen enskild auktoritet som sätter gränser för vad som kan och vad som inte kan kallas för en recension, påpekar Jaakkola.

- Det är typiskt för webben. Där finns ju ingen förmedlande organisation, som inom det institutionaliserade området, en redaktion som skulle definiera vad recensioner ska vara, hur de ska produceras och vem som får producera dem, säger hon.

Det är alltså upp till de som skapar innehållet att avgöra om de vill kalla det för en recension.

- Jag har utgått från den definition användarna själva har använt i sina inlägg, alltså till exempel hashtaggen “review”, eller recension.

Medieforskare Maarit Jaakkola.
Medieforskare Maarit Jaakkola menar att vissa så kallade recensioner på nätet egentligen är en form av marknadsföring. Medieforskare Maarit Jaakkola. Bild: Erik Eliasson medieforskning,Göteborgs universitet,Tammerfors universitet,Nordicom,Maarit Jaakkola

Användargenererade recensioner kan vara av hög kvalitet, men beteckningen recension kan också i vissa fall vara missvisande.

- Det finns sådana recensioner som liknar den traditionella konstkritiken, alltså att recensenten är väldigt kunnig, kan sitt område och känner sin publik. Men sedan finns det också sådana som egentligen producerar marknadsföring istället för recensioner, säger Jaakkola.

Hon tror inte att användargenererade recensioner kommer att ersätta klassiska recensioner.

- Det är många som vill specialisera sig på områden som inte finns inom den klassiska institutionen, alltså kulturjournalistikens kritik. Då kan man inte säga att de ersätter den klassiska recensionen, utan de har nog en annan funktion och de kompletterar snarare den institutionaliserade recensionen.

Marknadsföring - eller en motkraft till den?

Jaakkola tror att det här fenomenet kan vara både en motkraft till och en form av marknadsföring.

- Jag ser det som en motkraft till marknadsföringen, och där finns också den stora demokratiska potentialen. Men samtidigt, märkligt nog, så fungerar det själv också som marknadsföring.

Användarna vars innehåll lutar åt marknadsföringshållet inser inte nödvändigtvis det själva, enligt henne.

- Det är någonting som vi också aktivt ska motstå, att det inte bara blir marknadsföring, utan att försöka utveckla den kritiska potentialen tillsammans med användarna själva, som kanske inte alltid själva är medvetna om vad de egentligen gör, att de blir en förlängning av marknadsföringsapparaten.

Hoppas på interaktiva recensioner

Gällande fenomenets framtid så hoppas Jaakkola på att användargenererade recensioner utvecklas i en mer kritisk riktning. Hon hoppas också på att recensioner kan bli mer interaktiva i framtiden.

- Interaktiviteten är ju något som inte finns i den klassiska, traditionella formen av recensionen, som alltid har varit en monolog av någon som känner sitt område.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje