Hoppa till huvudinnehåll

Dubbeldäckare testas i Åbos lokaltrafik i tre veckor - tar 80 passagerare

Från den 12 september kommer bussresenärer i Åboregionen att kunna åka dubbeldäckare, alltså tvåvåningsbuss.

Bussen trafikerar på prov under tre veckor på linjerna 6 och 7 mellan S:t Karins, Lundo, Reso och Nådendal.

- De linjerna är långa och har mycket passagerare, så vi kommer att ha stor nytta av att ha en större buss, säger Åbos kollektivtrafikchef Sirpa Korte.

Kollektivtrafikchef Sirpa Korte står i röd jacka framför den gula Fölibussen.
Sirpa Korte står vid Fölis dubbeldäckare. Kollektivtrafikchef Sirpa Korte står i röd jacka framför den gula Fölibussen. Bild: Yle/Marie Söderman kollektivtrafik,åbo

Tillsvidare är det alltså frågan om ett försök som ska utvärderas efter tre veckor. Åbo hoppas få många kommentarer både av passagerare och chaufförer.

En hel del tvåvåningsbussar kör redan nu i fjärrtrafiken i Finland, men det här är första gången en tvåvåningsbuss testas i lokaltrafik.

- Om man har mycket passagerare som går upp och ner mellan våningarna blir tiden då bussen står på hållplatserna längre. Därför är den här mycket lämplig på linjer där folk åker längre rutter, säger Henrik Mikkola som är vd för bussbolaget VDL i Finland.

VD Henrik Mikkola blir intervjuad av reporter Pontus Nyqvist.
Henrik Mikkola, vd för bussföretaget VDL i Finland. VD Henrik Mikkola blir intervjuad av reporter Pontus Nyqvist. Bild: Yle/Marie Söderman kollektivtrafik,intervju

Bussen som nu sätts i trafik är en demonstrationsbuss med plats för 80 passagerare. I nedre våningen finns också plats för barnvagnar och rullstolar.

- Om en dubbeldäckare tas i trafik i Åbo i framtiden borde modellen vara mer praktisk än den här. Till exempel borde mittgången vara aningen bredare, säger Mikkola.

- Dubbeldäckare kunde bli aktuella om tre år på längre rutter, säger Korte.

Bussen är 13 meter lång, kortare än de andra Fölibussarna, men hela 4 meter hög. Höjden kommer inte att förorsaka problem.

- Alla städer har låga broar men man måste ta det i beaktande och inte köra med en tvåvåningsbuss på en rutt där det finns låga broar eller tunnlar, säger Mikkola.

Timo Vainio som var chaufför under premiärturen var mycket nöjd.

Han står framför ett grönt träd och tittar åt sidan.
Timo Vainio. Han står framför ett grönt träd och tittar åt sidan. Bild: Yle/Marie Söderman buss,åbo

- Den här tvåvåningsbussen är faktiskt lättare att köra än de vanliga Fölibussarna. Axelavståndet är lite kortare och den svänger otroligt bra, säger Vainio

På bussens båda sidor står det stort på svenska "Varför London, vi har ju Föli" som har sitt ursprung i frasen "Varför Paris, vi har ju Åbo". Den frågan lär den svenska pressen ha ställt 1964 när de såg konstdesigner Timo Sarpanevas Juniper-design. Frasen väcktes till liv på nytt 2012 av Föreningen för ny design och ses i dag på tygkassar, planscher och vykort i Åbo.

Dubbeldäckarbussen är gul och över hela sidan står frasen "Varför London, vi har ju Föli".
Dubbeldäckaren är solgul som de andra Fölibussarna. Dubbeldäckarbussen är gul och över hela sidan står frasen "Varför London, vi har ju Föli". Bild: Yle/Marie Söderman buss,åbo

I videon högst upp kan du se när Yle Åboland tar en titt på bussen.

Artikeln har uppdaterats med mer info och intervjuer 12.9.2019 klockan 12.20.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland