Hoppa till huvudinnehåll

En tredjedel av influerarna funderar på att sluta - tungt med konstant kritik och svårt att tjäna pengar

Influerare Sofia Lindqvist
Sofia Lindqvist bloggar under namnet Sofiasmode. Influerare Sofia Lindqvist Bild: Sofia Lindqvist Influerare,sofia lindqvist

Allt fler arbetar på heltid som professionella influerare (eller influencers). Men samtidigt visar en undersökning att en tredjedel av dem funderar på att sluta.

En finsk undersökning visar att allt fler jobbar som influerare på heltid med en regelbunden inkomst.

I undersökningen deltog 105 bloggare, youtuber, Instagraminfluerare och andra innehållsskapare.

För andra året i rad är Instagram det mest populära forumet för influerare. Men också poddar och videotjänster har blivit vanligare.

Obekant med begreppet influencer? Här kan du läsa mera om det.

Samtidigt som antalet professionella influerare ökar så är det nästan en tredjedel som funderar på att sluta.

Jag tror att det största problemet är att folk inte förstår hur mycket jobb som ligger bakom― Sofia Lindqvist

Sofia Lindqvist är bosatt i Ekenäs och driver bloggen Sofiasmode och Instagramkontot med samma namn. Hon har bloggat i tio år om mode och skönhet.

Lindqvist tror att en orsak till att flera influerare funderar på att sluta är på grund av tidsbrist.

- Jag tror att det största problemet är att folk inte förstår hur mycket jobb som ligger bakom.

Hon tror att det finns många som börjar blogga och använda Instagram och tror att de över en natt ska få en stor följarskara. Men så lätt är det inte.

Hon tror också att ålder spelar en roll.

- Yngre personer kanske är mer ömtåliga när det kommer till kritik medan vuxna kan ha svårt att i sin vardag hitta den tid som behövs.

Influerare Sofia Lindqvist
Sofia Lindqvist bloggar om mode och skönhet. Influerare Sofia Lindqvist Bild: Sofia Lindqvist Influerare,sofia lindqvist

Utmattande och tidskrävande

Att vara en influerare kräver tid.

Om man samarbetar med ett företag så börjar man med att komma överens om upplägget. Influeraren kan visa upp en viss produkt på en Instagrambild eller i ett blogginlägg.

Lindqvist berättar att det krävs planering, styling, hitta rätt fotograferingsplats, fotografering och redigering av bilderna och text för inlägget innan ett inlägg publiceras.

Lindqvist har många järn i elden och hon skriver blogg vid sidan om annat jobb. Hon erkänner att hon har funderat på ifall hon ska fortsätta eller inte.

- Med tanke på hur länge jag har bloggat så är det klart att tanken har slagit mig.

Hon har ändå inte funderat på allvar på att sluta med sina kanaler på sociala medier. Hennes stora intresse för att uttrycka sig i form av text och bilder har hållit henne kvar.

- Jag älskar det jag gör. Därför är det värt all den tid det tar och allt slit jag lägger ner på det i slutändan.

Om man inte är öppen för utvecklingen tror jag att det kan bli för mycket― Sofia Lindqvist

Det förvånar ändå inte Lindqvist att det för tillfället är flera influerare som har funderat på att sluta med sina sociala medier.

- Det är flera som jag själv har följt som har valt att sluta.

Nästan en tredjedel influerare ha funderat på att sluta på grund av att det är utmattande, svårt att hitta tid och tjäna pengar på det. Dessutom är det också jobbigt att ständigt vara föremål för kritik.

Lindqvist började först med att blogga, och efter en tid kom Instagram in i bilden. I dag har många influerare också en Youtubekanal.

Den digitala utvecklingen har lett till att influerare helst ska vara tillgängliga på flera olika kanaler.

- Om man inte är öppen för utvecklingen tror jag att det kan bli för mycket, säger Lindqvist.

Pressen är också stor.

- När jag själv var ung så jämförde man sig med grannen eller kompisarna. Idag kan kan man jämföra sig med hela världen.

- Det sätter ju en större press på en oavsett om man vill det eller inte, säger Lindqvist.

Hon konstaterar ändå att det här inte bara gäller för influerare utan egentligen för vem som helst. Alla har tillgång till sociala medier.

Influerare Sofia Lindqvist
Sofia Lindqvist tycker att det mest utmanande med att vara influerare är att ständigt vara kreativ och inspirerande. Influerare Sofia Lindqvist Bild: Sofia Lindqvist Influerare,sofia lindqvist

Från rolig hobby till allvarligt yrke

Enligt den finska undersökningen var målet för influerare ännu under år 2017 att påverka människor på sociala medier mera som en rolig hobby. Men nu tar man det mer på allvar.

I och med att influerare blivit mera professionella har många också blivit företagare. Från 2018 till 2019 har det skett en ökning på tolv procent.

De flesta är influerare på deltid. Men antalet som jobbar med det på heltid ökat från 24 procent till 28 procent under ett år.

"Influencer" eller "influerare" - såhär resonerar språkvården

Lindqvist säger att att hon tror att många influerare har börjat förstå sitt eget värde och vågar ta betalt för det jobb de gör.

- Det jobb vi lägger ner kan motsvara en vanlig arbetsdag, och ibland mera.

Lindqvist råder alla som vill bli influerare att börja med det av rätta skäl.

- Börja inte skriva till exempel en blogg för att du vill tjäna en massa pengar och bli en kändis.

Lindqvist säger att det mest utmanande med att vara en influerare är att ständigt vara kreativ och inspirerande.

- Man är ju också, oavsett om man vill det eller inte, en förebild och försöker föregå med gott exempel. Ibland kan det vara ganska tungt.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje