Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland vill ha tågtrafik, men järnvägshistoriker ratar förslaget: "Det finns ingen ekonomi i en kustbana österut!"

Järnvägen förbinder svenskfinland från Karleby till Helsingfors och från Åbo till Helsingfors, via Karis och Hangö. Men Östnyland har hamnat utanför. Endast ett museitåg puffar på rälsen mellan huvudstaden och Borgå under sommarlördagar. Tågentusiasten Jan-Erik Wiik anser att det borde förbli så.

- Att Östnyland lämnades utanför hänger ihop med hur järnvägsförbindelserna till Borgå i tiderna uppstod, berättar Jan-Erik Wiik som är järnvägshistoriker och har skrivit ett flertal böcker om den finska järnvägen.

Jan-Erik Wiik på Karis järnvägsstation
Jan-Erik Wiik är järnvägshistoriker och tycker inte en kustbana österut är smart. Jan-Erik Wiik på Karis järnvägsstation Bild: Mathias Gustafsson / YLE tåg,järnvägshistoriker

Wiik berättar att Borgåbanan uppstod för att konkurrera med huvudstadsregionen, inte för att skapa bättre kommunikationer västerut.

- Då Petersburgbanan byggdes blev Borgåborna oroliga över utvecklingen. Köpmännen, sågägarna och hamnfolket satsade pengar på att få till stånd järnvägen då de såg ett hot i att Hollola och Päijät-Tavastland fick så mycket bättre förbindelse med Helsingfors. Tidigare hade trävaruprodukterna sänts via Borgå, berättar Wiik.

Järnvägen mellan Borgå och Helsingfors var privat, helt som Hangöbanan.

Är det vettigt med tåg till Östnyland?

-Jag tror att man i debatterna inte helt har förstått hur kapitalintensivt det är med järnvägsinvesteringar, säger Jan-Erik Wiik.

Vi kan inte bygga järnväg överallt.― Jan-Erik Wiik, järnvägshistoriker

Wiik pratar om miljarder för att bygga 100 kilometer spår.

- När spåret sen finns där är brukskostnaderna inte speciellt höga. Men vi kan inte bygga järnväg överallt. Det finns ingen ekonomi i att bygga en kustbana österut, fortsätter han.

Persontrafik kunde dock fungera, enligt Wiik.

- Det går förmodligen att skapa någon sorts persontrafik mellan Borgå och Helsingfors och det hoppas jag att man gör. Men det finns flera olika alternativ. Man kan tänka sig att förlänga metron, att bygga en snabbspårväg eller en helt ny järnväg. Men den järnvägen skulle inte vara avsedd för frakt, påpekar han.

Busstrafiken kan lida på grund av Nickby-Kervo tågtrafik

Under sommaren har frågan om huruvida det borde ordnas tågtrafik mellan Sibbo och Kervo florerat. Det torde inte vålla några större problem, men Jan-Erik Wiik undrar hur smart det är.

- Till Nickby är det ingen stor sak att inleda trafik, men jag är inte alldeles säker på att man ska göra det. Om jag har förstått det hela rätt satsar Sibbo på bostäder och arbetsplatser i Nickby. Om de börjar pendla till Helsingfors via järnväg betyder det att underlaget för busstrafiken från Nickby till Helsingfors, via de mellanliggande byarna, faller bort eller blir mycket sämre, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland