Hoppa till huvudinnehåll

Postens problem med datatrafiken är över - felet berodde på en störning hos dataleveratören

Ingång till Postis kontor i Böle. Postis orangea logo ligger ovanför entrén.
Postens problem uppdagades på morgonen. Problemen kunde lösas först på eftermiddagen. Ingång till Postis kontor i Böle. Postis orangea logo ligger ovanför entrén. Bild: Lehtikuva Posti Group Abp

Postens datatrafikproblem är över och webbsidorna fungerar som normalt, meddelar företaget.

Problemen berodde på en störning som uppkom i samband med en systemuppdatering hos dataleverantören Tieto.

Problemen med datatrafiken ställde till det för Postens webbsidor, kundtjänstens chatlinjer och tjänsten Oma Posti. En del av paketautomaterna var också ur bruk.

Problemen ledde också till att telefontjänsten blev överbelastad.

En del av morgonutdelningen dröjde och förhindrades delvis för att den elektroniska utdelningsboken inte fungerade, berättar Postens avdelningschef för morgonutdelningen, Eikka Urpilainen till nyhetsbyrån STT.

Ungefär 95 procent av tidningarna hittade ändå rätt fram eftersom utdelarna kommer ihåg till vem tidningarna ska delas.

Uppdaterad klockan 16.36 med uppgifter om att problemen är åtgärdade
Uppdaterad klockan 13.36 med uppgifter om vad störningen beror på.
Uppdaterad klockan 12.49 med Eikka Urpilainens kommentarer.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes