Hoppa till huvudinnehåll

Teaterrecension: Steppande gangstrar och lösbröst på vift när musikalen "Sugar" spelas i Vasa

Ville Seivo som Jerry och Oiva Nuojua som Joe.
Ville Seivo som Jerry och Oiva Nuojua som Joe. Ville Seivo som Jerry och Oiva Nuojua som Joe. Bild: ©2019 Linus Lindholm musikaler,Vasa stadsteater,Some like it hot

Varför sätter en teater upp en musikal som handlar om män utklädd till kvinnor och som baserar sig på en sextio år gammal Marilyn Monroefilm? Kan det här fortfarande hålla?

Ja, det kan det. Speciellt när det är frågan om en så väldrillad ensemble som den som nu spelar på Vaasan kaupunginteatteri.

Tempo, rytm, regi och koreografi sitter som en smäck. Uppsättningen i regi av svenske Rikard Bergqvist är dessutom rapp och humoristisk och aldrig har väl en teaterkväll gått så snabbt.

Aldrig har väl en teaterkväll gått så snabbt
Emmi Kangas som Sugar Kane tillsammans med damorkestern.
Emmi Kangas som Sugar Kane tillsammans med damorkestern. Emmi Kangas som Sugar Kane tillsammans med damorkestern. Bild: ©2019 Linus Lindholm musikaler,Vasa stadsteater

Tillbaka till depressionens Chicago

I en svepande rörelse och en mycket snygg spelöppning tar teaterns snurrande scengolv oss tillbaka till depressionens och 1930-talets Chicago, med matköer och köer av arbetslösa.

Vi ser gangsteruppgörelser och slagsmål på olika håll i stan, men också familjeliv och restaurangbesök.

Trots de hårda tiderna är jazzmusiken och dansen medryckande och vi ser ett modeideal som blivit ikoniskt, med charlestonklänningar, kritstrecksrandiga mafiosokostymer och Stetsonhattar.

Snabbt scenbyte. En damorkester håller avskedskonsert tillsammans med sin monroeblonda solist Sugar Kane och tar sen sikte på solens och värmens Florida.

Men före avfärden behöver orkestern kompletteras med en ny saxofonist och en basist.

Samtidigt råkar basisten Jerry (Ville Seivo) och saxofonisten Joe (Oiva Nuojua) komma för att söka jobb. Det är bara ett problem. Eller egentligen tre. De måste vara under tjugofem år, blonda – och kvinnor.

Men ett springpojksuppdrag kan managern erbjuda dem, att hämta några noter i en bil i ett garage.

Det uppdraget får Jerry och Joe att ramla in i en känslig situation, en gangsteruppgörelse. Här används instrumentfodralen till annat än fioler och trumpeter, även om gangstrarna är fenor på steppdans.

Trots att Joe och Jerry bedyrar att de inte sett något, att det är helt normalt att fem personer tydligen fått hjärtattack och dött på garagegolvet, får de fly med buset hack i häl.

Lösningen blir att klä ut sig till kvinnor och ta anställning i damorkestern.

Gansters i Sugar- Piukat paikat på Vaasan kaupunginteatteri.
Gansters i Sugar- Piukat paikat på Vaasan kaupunginteatteri. Gansters i Sugar- Piukat paikat på Vaasan kaupunginteatteri. Bild: ©2019 Linus Lindholm musikaler,Vasa stadsteater,I hetaste laget

Nätta män i kvinnokläder

Oiva Nuojuas Josephine och Ville Seivos Daphne är betydligt nättare än många av deras föregångare i rollerna. Framför allt Ville Seivo tar ut svängarna, i växlingen mellan mans- och kvinnorollen.

Det gäller bara att hålla fingrarna i styr, rösten i rätt tonläge och sköta rakningen utan att någon kollega ser det. Sen är det också en fördel om brösten hålls på plats och man får på sig rätt peruk.

Det gäller bara att hålla fingrarna i styr, rösten i rätt tonläge och sköta rakningen utan att någon ser det. Sen är det också en fördel om brösten hålls på plats och man får på sig rätt peruk

Seivos Daphne är romantisk och mycket kvinnlig och skulle nog kunna ta överhanden över den manliga sidan.

Det gör också att övergången till Jerry blir väldigt tydlig när Seivo, till exempel ännu iklädd dambaddräkt, byter till ett manligt kroppsspråk.

Och i växlingen mellan de minspel han dels visar upp för beundraren, miljonären Osgood Fielding (Timo Luoma) och dels publiken skapas stor humor.

Stor humor blir det också när ett fejkbröst ramlar ner och svänger i form av en liten ballong i höjd med naveln och kumpanerna desperat försöker fixa det utan att bli avslöjade.

Just den här uppsättningen leker med könsrollerna också när det gäller orkesterns manager. Mr Beinstock är utbytt mot mrs Beinstock, om än i manskläder.

Den här musikalen känns modern, samtidigt som exempelvis Sugar Kane personifierar den amerikanska kvinnans,”Flapperns” frigörelse under tjugotalet, med yrkeskarriär, pojkvänner och festande.

Oiva Nuojua som Josephine...
Ville Seivo som Daphne, Emmi Kangas som Sugar Kane och Oiva Nuojua som Josephine. Oiva Nuojua som Josephine... Bild: ©2019 Linus Lindholm Musikal,Vasa stadsteater,Some Like It Hot

Ett välsmort maskineri

Samtidigt som uppsättningen lever upp till epitetet världens roligaste musikal finns här också en imponerande professionalitet hos ensemblen. Föreställningen rullar på som ett välsmort maskineri.

Som ett sammanbindande element finns sång- och dansnummer som skapa känslan av pulserande masscener. De påminner om trettiotalets dansfilmer med Fred Astaire och Ginger Rogers.

För koreografin står svenska Camilla Ekelöf. Här har vi också en brygga till de filmer Sugar Kane (Emmi Kangas) ofta jämför sitt liv med.

Även om musikalen Sugar under många år blivit uppsatt på många teatrar i olika länder, så har den inte några egentliga örhängen som man genast kan relatera till.

Men Vaasan kaupunginteatteri har nu, efter många år med musikaler på repertoaren, en ensemble som både kan dansa och sjunga.

Speciellt roligt är det att höra Heidi Kirves. Ännu i våras spelade hon Stormskärs Maja på samma teater, nu spelar hon den manhaftiga och ampra orkesterledaren med det motsägelsefulla namnet ”Söpö Sue” eller Sweet Sue.

Också Timo Luomas röst ser jag alltid fram emot att få höra, efter att ha hört honom i rollen som försupen far i My fair lady för tio år sedan (också den i regi av Rikard Bergqvist).

Där sjöng han medan han bars upp för en trappa med fötterna före. Här står han mer med fötterna på jorden under sina sångnummer.

Det ser ut att bli ett mycket bra teaterår i Vasa
Timo Luoma som  miljonären Osgood Fielding.
Timo Luoma som miljonären Osgood Fielding. Timo Luoma som miljonären Osgood Fielding. Bild: ©2019 Linus Lindholm I hetaste laget,musikaler,Vasa stadsteater

Enda gången som det känns att bäst-före-datum passerats är när Joe säger att två män omöjligt kan gifta sig, att det är olagligt.

Här hade det inte varit svårt att utelämna just den kommentaren, det hade räckt med bedrägeriet, att man inte kan lura den man ska gifta sig med.

Men Osgood Fieldings slutreplik när han får veta att Daphne är en man, att ingen är perfekt, är fortfarande en slutpoäng som håller.

Det ser ut att bli ett mycket bra teaterår i Vasa. Wasa Teater öppnade starkt, om än i litet format, med barnpjäsen Den lilla farbrorn och Lina Ekblads monolog Feta kungar och fattiga riddare.

Nu ska det bli intressant att se om Wasas Teater lyckas toppa Vaasan kaupunginteatteri Sugar – Piukat paikat med sin Spelman på taket.

Söpö Sue spelad av Heidi Kirves och Bienstock spelad av Anna Lemmetti-Vieri.
Söpö Sue spelad av Heidi Kirves och Bienstock spelad av Anna Lemmetti-Vieri. Söpö Sue spelad av Heidi Kirves och Bienstock spelad av Anna Lemmetti-Vieri. Bild: ©2019 Linus Lindholm I hetaste laget,musikaler,Vasa stadsteater

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje