Hoppa till huvudinnehåll

De nya cykellederna och cykelfickorna i Borgå har fungerat fint: "Jag lyfter på hatten för bilisterna"

Ågatan i Borgå
Tidigare samsades cyklister och fotgängare på leden till höger på Ågatan i Borgå. Ågatan i Borgå Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,gångväg,promenadvägar,ågatan i borgå

Borgå stads experiment med cykelfickor, nya cykelleder och gårdsgata har fungerat bra.

På Ågatan mellan Mannerheimgatans bro och Alexandersgatans bro samsades tidigare cyklister och fotgängare på en gemensam led mellan gatan och caféerna.

Cyklisterna upplevde att de inte kunde hålla tillräckligt hög hastighet på grund av fotgängarna, medan fotgängarna kände sig otrygga bland cyklisterna.

- Efter att vi hänvisade cyklisterna till gatan blev situationen lugnare för fotgängarna. Cyklisterna antog förändringen utan att knorra, säger Borgå stads trafikingenjör Antti Rahiala.

Rahiala säger att Borgåborna är vana att cykla på gatan. De flesta gatorna i centrum av staden saknar specifikt utmärkta körfält för cyklar, vilket gör att cyklisterna är vana vid de arrangemangen.

Hatten av för bilisterna

Rahiala vill ge en eloge till bilisterna när det kommer till de så kallade cykelfickorna.

- Jag lyfter på hatten för bilisterna. Jag har själv sett hur bilisterna fattat galoppen och handlat helt rätt vid cykelfickorna, säger Rahiala.

Cykelfickorna hjälper bilisterna att förbättra observationsförmågan av cyklister eftersom de samsas om samma körfält.

Vid rött ljus har cyklisterna ett fält framför den första bilen där de kan gruppera för vänster- eller högersväng.

- Jag har väldigt sällan sett bilar som skulle ha grupperat sig på cykelfickan, säger Rahiala.

Kullerstensgata i Borgå med livlig trafik.
På Kyrkogatan är bilarnas hastigheter nu lägre och fotgängare kan promenera mera obehindrat. Kullerstensgata i Borgå med livlig trafik. Bild: Yle / Fredrika Lindholm Borgå,Borgå domkyrka,bilar,Fotgängare,cyklister,Gågata

Gårdsgatan väckte först frågor

Kyrkogatan i Borgå har varit en gårdsgata i tre månader. Det innebär att stora blomkrukor placerats ut längs gatans båda kanter, vilket har inneburit långsammare trafikflöde.

Det har också betytt att stadsbor och turister har kunnat promenera mera obehindrat i skydd av krukorna.

Ingenting är hugget i sten. Under vintern ska vi fundera på om vi prövar på någonting nytt eller om vi fortsätter med sommarens experiment― Trafikingenjör Antti Rahiala

Antti Rahiala upplever att det råder en balans och en förståelse mellan bilister och fotgängare på gatstumpen.

I och med krukorna har bilisternas framfart lugnats ner samtidigt som fotgängarna fått en skyddszon.

- I den respons vi fick först förundrade man sig över krukornas placering, men den negativa kritiken avtog efterhand. Nu tror jag att man har blivit van vid det nya arrangemanget, säger Rahiala.

En ny funderare under vintern

Hur man gör med gårdsgatan nästa sommar är ännu en öppen fråga men inför vintern ska krukorna bort.

- Det skulle göra snöröjningen mycket utmanande och krånglig om vi skulle behålla krukorna på gatan vintertid. Det finns helt enkelt ingen plats för snön och gatan skulle bli för smal för bilister och fotgängare att samsas på, säger Rahiala.

Under vintern ska staden fundera på om man ytterligare kan utveckla Kyrkogatan.

- Ingenting är hugget i sten. Under vintern ska vi fundera på om vi ska pröva någonting nytt eller om vi fortsätter med sommarens experiment, säger Rahiala.

Permanenta cykelfickor

Staden ska också gå igenom den respons som kommit in angående Kyrkogatan och sen utgående från den ta en funderare på hur man ska göra nästa sommar med gårdsgatan.

Det som däremot inte kräver några större funderingar är cykelfickorna.

- De torde inte störa någon. Tvärtom hjälper de cyklisterna att få en större synlighet, så det experimentet får för mig gärna fortsätta eller bli permanent, säger Rahiala.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland