Hoppa till huvudinnehåll

Det nya nödcentralsystemet har allvarliga problem - låg nere i sex dagar förra veckan

Bild på en telefon hållen i högerhand med nödcentralsapplikationen öppen.
Om kontakten till nödcentralen bryts och vi inte kan ta emot samtal eller larma efter hjälp, då är många liv i fara, säger Jukka Aaltonen ansvarig för de tekniska tjänsterna på nödcentralen. Bild på en telefon hållen i högerhand med nödcentralsapplikationen öppen. Bild: Yle/Katarina Lind 112,nödnummer,Nödcentralsverket,112-app

Det nya nödcentralsystemet Erica har enligt uppgifter till Yle ibland slutat fungera helt i flera dagar. Då har Nödcentralverket varit tvunget att använda det gamla systemet, som redan hade tagits ur bruk.

Kontraktet med det tidigare els-systemet tog slut den 8 september 2019. Det innebär att teleoperatören Elisa som ansvarade för att upprätthålla systemet inte längre är skyldig att uppdatera programmet.

Sedan maj har det uppstått ett flertal problemsituationer med det nya programmet Erica. För en vecka sedan låg systemet till exempel nere i sex dagar.

Nödsamtalen och kontakten med räddningsarbetarna brast då man gjorde uppdateringar i programmet.

Jukka Aaltonen som är direktör på Nödcentralverkets avdelning för tekniska tjänster är orolig över situationen.

- Det här är ohållbart. Vi har varken råd eller möjlighet att upprätthålla två olika system samtidigt. Dessutom får de nya jourhavande vid nödcentralerna inte ens utbildning i det gamla systemet.

Porträtt på Jukka Aaltonen direktör på nödcentralens avdelning för tekniska tjänster.
Jukka Aaltonen, direktör på nödcentralens avdelning för tekniska tjänster, är orolig över situationen. Porträtt på Jukka Aaltonen direktör på nödcentralens avdelning för tekniska tjänster. Bild: Markku Pitkänen / YLE Nödcentralsverket,Jukka Aaltonen

Nödcentralen vill hålla kvar det gamla systemet

Nödcentralverket kommer att sända en reklamation till Valtori, som svarar för statens datateknikservice.

Pasi Lehmus som är verkställande direktör på Valtori intygar att det inte funnits situationer då personer i nöd inte nått nödcentralen.

Han medger ändå att det funnits situationer då det är bra att det gamla systemet existerar som en reservplan.

Enligt Lehmus har man lärt sig av förra veckans problem.

- Vi gjorde en väldigt stor uppdatering, vilket orsakade problem. I fortsättningen undviker vi att göra allt på en gång, trots att underleverantörerna försäkrar oss om att allt går automatiskt och inga problem uppstår.

Nödcentralverket har ändå fått nog av problemen och sökt tilläggsfinansiering på 400 000 euro för att kunna upprätthålla det gamla els-systemet.

- Om kontakten till nödcentralen bryts och vi inte kan ta emot samtal eller larma efter hjälp, då är många liv i fara, säger Jukka Aaltonen.

Artikeln är en översättning på Mika Kriikkus artikel Hätäkeskuslaitoksen uudessa järjestelmässä ajoittain vakavia häiriöitä – “Kyllä siinä on henki vaarassa aika usealla henkilöllä Suomessa

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes