Hoppa till huvudinnehåll

Japan och USA eniga om handelsavtal - inga nya strafftullar för japanska bilar, men Trumps uppskruvade tonläge oroar företagen

En livlig bilväg i Japan.
Trots att Japan inte belägger amerikanska bilar med införseltullar så föredrar japanerna, liksom väldigt många amerikaner, att köra japanskt. En livlig bilväg i Japan. Bild: Jon Thunqvist Japan

I skuggan av det pågående handelskriget mellan USA och Kina, har Japan och USA enats om ett nytt handelsavtal som snart ska undertecknas. Avtalet innebär bland annat att japaner kommer att kunna köpa billigare rödvin framöver, samtidigt som fruktade prishöjningar på japanska bilar ser ut att kunna undvikas.

Allt är dock inte frid och fröjd, och japanska bedömare menar att USA:s agerande på sikt är vårdslöst och rent av skadligt.

– Det uppskruvade tonläget är en källa till oro för många japanska företag. Strafftullar har blivit regel snarare än undantag, både från USA:s och andra länders sida. I en förlängning är detta ett hot mot hela världsekonomin, säger ekonomiprofessor Fukunari Kimura vid Keiouniversitetet.

Bilar vid en Toyota-fabrik.
Toyota och andra japanska biltillverkare kritiserades av Donald Trump för att man skeppar alldeles för många bilar till USA. I själva verket visar statistiken att majoriteten av de japanska bilar som säljs i USA faktiskt också tillverkas i USA och därmed bidrar till att skapa amerikanska arbetstillfällen. Bilar vid en Toyota-fabrik. Bild: Jon Thunqvist Japan

Trump älskar japanska bilar så länge de tillverkas i USA

USA:s president Donald Trump har under hela sitt presidentskap varit tydlig med var han står i handelsfrågor.

USA har - med Trumps sätt att se det hela - under decennier varit för undfallande och därför ständigt utnyttjats av andra länder, antingen genom dumpade priser eller manipulerade växelkurser.

Ända sedan Trump tillträdde har han vid varje resa varit noga med att påpeka för sina värdar att det nu får vara slut med obalansen.

– Vi älskar när ni bygger bilar, men försök göra det på plats i USA istället för att skeppa dem från Japan. Är det för mycket begärt, kanske? Jag tycker inte det, sade Trump när han besökte Tokyo i november 2017.

En förvarning om vad som var på gång. Det visade sig dock att just det uttalandet var något förhastat och inte alldeles vederhäftigt.

Japanska bilar slipper nya införseltullar

Nu när handelssamtalen mellan Japan och USA avslutats och ett nytt avtal är på väg att skrivas under, kan man konstatera att det inte blir några nya införseltullar på japanska bilar.

Trump hade hotat att slå till med tullar som i värsta fall skulle ha inneburit prishöjningar på 6 000-7 000 euro per bil.

Uttalandet klingade dock något svårbegripligt vid en närmare granskning, då de flesta japanska bilar som säljs i USA faktiskt också tillverkas på plats, i USA.

Parkeringsplats i Japan.
I en alltmer globaliserad värld är handeln det kitt som håller länderna samman. Önationen Japan, som tidigare ofta kritiserats för att använda sig av olika typer av handelshinder framstår mer och mer som frihandelns främsta förespråkare. Parkeringsplats i Japan. Bild: Jon Thunqvist Japan

Toyota, Honda, Nissan och övriga japanska tillverkare producerar årligen mer än fyra miljoner bilar i sina anläggningar i USA - mer än hälften av det totala antalet japanska bilar som säljs i landet varje år.

Förutom monteringsfabriker, finns forskningscenter och testanläggningar som sysselsätter tiotusentals amerikaner. En detalj som alltså tycks ha kommit bort när Trump målade med sin största pensel.

Ser man enbart till statistiken kan man dock förstå den amerikanske presidentens upprördhet. USA säljer knappt 20 000 bilar per år i Japan, lika många som de japanska tillverkarna i USA säljer under ett enda veckoslut.

Billigare kaliforniskt vin för japanska konsumenter

Kärleksaffären mellan amerikanska bilköpare och japanska bilar inleddes under oljekrisen på 1970-talet.

De var kanske inte så vackra att se på eller särskilt spännande att köra, men de japanska bilarna levererade en skyhögt bättre bränsleekonomi än vad Detroit kunde åstadkomma.

Ganska snart insåg man från japansk sida att förhållandet skulle bli ohållbart i längden, om inte amerikanerna på något sätt kompenserades för att marknaden svämmade över av japanska bilar.

Svaret blev att sätta upp bilfabriker från norr till söder för att därigenom ersätta förlorade amerikanska arbetstillfällen.

Medan amerikanska bilköpare - av allt att döma - alltså slipper prishöjningar på japanska bilar, så innebär uppgörelsen för japanska konsumenters del billigare mat och dryck.

Tullarna på amerikanskt nöt- och fläskkött tas bort gradvis, och de i Japan så populära kaliforniska vinerna blir någon euro billigare per flaska. Amerikanskt majs och vete väntas också få ett uppsving på den japanska marknaden.

Stadsvy i Japan.
Japan storstadsmetropoler är presumtiva jättemarknader för amerikanska exportörer. Den nya uppgörelsen innebär att japanska konsumenter kommer att kunna köpa amerikanskt kött och vin till lägre priser än tidigare. Stadsvy i Japan. Bild: Jon Thunqvist Japan

Vill blåsa liv i frihandelsavtalet TPP

Huruvida uppgörelsen får några effekter på den pågående dispyten mellan Kina och USA återstår att se.

Värt att notera är att Japan - som förr om åren fått utstå mycket spott och spe för olika typer av handelshinder - plötsligt framstår som en av frihandelns främsta tillskyndare.

I somras slöts ett omfattande avtal med EU, och Japan jobbar nu intensivt för att blåsa liv det sedan länge planerade Trans Pacific Partnership (TPP) - ett frihandelsavtal för länderna runt Stilla havet.

USA drog sig ur TPP i januari 2017 - bara dagar efter det att Donald Trump tillträtt som president.

Trumps motivering den gången var att USA alltid blivit den stora förloraren i multilaterala uppgörelser och att man därför hädanefter endast skulle sluta bilaterala handelsavtal.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes