Hoppa till huvudinnehåll

Svartåbon Lotta Friberg omkullkastar myter om crossfit: För vem som helst - inte enbart stora starka karlar

Porträttbild på Lotta Friberg.
Lotta Friberg gör fyra träningspass i veckan. Porträttbild på Lotta Friberg. Bild: Bubi Asplund / Yle Raseborg,Svartå, Raseborg,Västnyland,motionsidrott,idrott,motion (idrott),arkeolog,crossfit,lotta friberg

Crossfit betyder att en massa stora starka män tränar med tunga vikter på skivstången och gör en massa rörelser i snabb takt. Fel, fel, fel, säger Svartåbon Lotta Friberg och omkullkastar myter om crossfit.

- Crossfit är en motionsform som är lämplig för precis vem som helst, säger Lotta Friberg.

Hon säger att ålder, kön eller tidigare motionsbakgrund inte har någon betydelse då man börjar.

- Crossfit är trevligt på det viset att vi säger att vi skalar träningen. På det sättet görs träningen lämplig för vem som helst.

- Det betyder det att om du är jättestark lägger du på lite mera vikter på stången eller tar en tyngre kettlebell. Är du inte så stark tar du lättare tyngder, säger hon.

Ofta är de som inte är så starka bättre på att löpa, konstaterar hon.

Nyfikenheten vann

Lotta Friberg hörde första gången om crossfit via en vän som jobbar som brandman.

- Han sysslade med crossfit då han studerade till brandman i Kuopio.

Crossfit är en träningsform som från början utvecklats i USA för brandmän och människor inom försvarsmakten. Det är sannolikt därifrån ryktet om att vara en stenhård träningsform för stenhårda män kommer.

- Jag tror det var år 2011 då han började prata om crossfit, då sa jag att jag aldrig börjar med det.

Friberg blev ändå nyfiken och åkte till salen i Lojo för att prova.

- Där kunde jag konstatera att de flesta var precis som jag. De hade inte särskilt god kondition och inte var de särskilt starka heller.

Tränar ensam, men tillsammans

Lotta Friberg berättar att hon brukar komma till salen i god tid före träningspasset börjar. Träningen är effektiv och ett träningspass som genomförs under ledning av en tränare pågår i en timme.

- Jag brukar tänja lite före och sedan har vi en gemensam uppvärmning. Vi tränar alltid i grupp så att ingen lämnas ensam.

- Det är så, att fast man tränar ensam så är man ändå tillsammans i en grupp.

Hon säger att uppvärmningen varierar från träningspass till träningspass, beroende på hur dagens program i övrigt ser ut.

- Vi värmer upp de delar av kroppen som används under träningspasset, förklarar Friberg.

Gå på händer

Friberg säger att så gott som varje träningspass har en skicklighetsdel där man övar specifikt på något man vill bli bättre på. Det kan till exempel handla om att bli bättre på att stå på händer.

Också det momentet anpassas enligt individens kunskaper.

- De som inte är så duktiga på att stå på händer gör det mot en vägg. De som är bättre gör det fritt från väggen och de allra duktigaste går på händer, säger hon och påpekar att hon inte kan gå, men nog stå, på händer.

I varje träningspass ingår också en del som heter ”Work of the day”, dagens gympa.

- Det är en kombination av styrka och snabbhet eller aerobisk träning.

Friberg tränar fyra gånger i veckan. Hon bor i Svartå och salen där hon tränar finns i Lojo.

- Sommartid brukar jag dessutom jogga och på vintern går jag på gym.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland