Hoppa till huvudinnehåll

Kardashians, bantning och plastikkirurgi – nu göms de undan för unga på Instagram

Instagramreklam av Khloe Kardahian.
Instagram döljer och tar bort somliga inlägg som handlar om bantning – bland annat det här inlägget av Khloe Kardashian. Instagramreklam av Khloe Kardahian. Bild: Yle Instagram,Khloé Kardashian,reklam (marknadsföring)

Instagraminlägg som uppmanar till viktnedgång och plastikkirurgi kommer att döljas för användare som är under 18 år gamla. Regeln kommer också att gälla på Facebook.

Nyheten kommer efter att flera uttryckt oro över vad inlägg om dieter, detox och plastikkirurgi kan leda till. De som är oroliga menar att den mentala hälsan och kroppsbilden kan ta skada av dessa inlägg.

Instagram skriver i ett pressmeddelande att man inför striktare regler där inlägg som uppmuntrar till användning av viktnedgångsprodukter eller plastikkirurgi kommer att döljas för personer under 18 år.

Vissa inlägg kommer också att tas bort helt och hållet. Inlägg där personer ger "mirakulösa anspråk" för en diet eller en viktnedgångsprodukt kommer att försvinna om inlägget innehåller reklamlänkar eller rabattkoder.

Instagraminlägg som inlägget här nedan där Khloe Kardashian gör reklam för måltidsersättande drycker, kommer att döljas för personer under 18 år.

Skip Instagram post

"Instagram ska vara en positiv plats"

En av dem som uttryckt glädje över nyheten är skådespelaren och kroppsaktivisten Jameela Jamil. Hon startade en namninsamling tidigare i år i hopp om att få kändisar att sluta ge reklam för skadliga dietprodukter på sociala medier.

Över 250 000 skrev under namninsamlingen och efter det träffade hon Instagram som också oroade sig över samma sak. Namninsamlingen gav bidrag till Instagrams nya regler.

– Det här är en stor vinst för vår pågående kamp mot diet- och detoxindustrin. Det faktum att Facebook och Instagram tar ett ställningstagande för att skydda den fysiska och mentala hälsan hos personer på sociala medier sänder en viktig signal till resten av världen, skriver Jamil på Instagram.

– Jag är glad över att ha fått vara med och jobba på det här med Instagram.

Skip Instagram post

View this post on Instagram

THIS IS HUGE NEWS. @i_weigh are changing the world together. After a bunch of shouting, screaming, and petitioning... we have managed to get the attention of the people at the top, and they have heard us and want to protect us. And this is just the beginning of our efforts. As of now, if you’re under 18, you will no longer be exposed to any diet/detox products, and for all other ages; all fad products that have bogus, unrealistic claims will be taken down and easy to report. I’ve been working with Instagram all year towards this, who were amazing to deal with, and they expressed that they passionately care about creating a safer space for us all online. This happened so much faster than I expected and I’m so proud and happy and relieved. WELL DONE to the many people who have been working towards this huge change. This is a mass effort. This is an extraordinary win that is going to make a big difference. Influencers have to be more responsible. ❤️

A post shared by Jameela Jamil (@jameelajamilofficial) on

Jamil öser beröm över Instagram för deras stöd och hjälpsamhet.

– Vi vill att Instagram ska vara en positiv plats för alla som använder Instagram. Den här regeln är en del av vårt pågående arbete för att minska pressen som människor ibland känner till följd av sociala medier, säger Instagrams policychef, Emma Collins.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes