Hoppa till huvudinnehåll

De fick nog av oljudet från mopeder och motorcyklar - automatisk ljudövervakning ska i framtiden kunna bötfälla högljudda fordon i Frankrike

Övervakningskameror
Ljudradarn är kopplad till trafikövervakningskameror som kan ta bild på fordonet som haft för högt ljud. Övervakningskameror Bild: EPA/ANDY RAIN säkerhetstjänst

Mopeder och motorcyklar är ett diskussionsämne som kommer på tal varje sommar. Oftast handlar det om att folk är trötta på oljudet som motorfordonen orsakar. År 2017 rapporterade Svenska Yle att invånare i Karis flyttat bort på grund av det eviga bullret från gatan.

I Frankrike, närmare bestämt Villeneuve-le-Roi, en förort i Paris har man också tröttnat på det höga ljudet som mopeder och motorcyklar förorsakar. Men de har tagit fram vad de tror är en lösning. Automatisk ljudövervakning i trafiken i form av ljudradar.

Ljudradarn har fyra mikrofoner som mäter decibelnivån varje tiondels sekund och kan med hjälp av triangulering bestämma varifrån ljudet kommer.

Radarn är i sin tur kopplat till trafikövervakningskameror som kan ta bild på fordonet som haft för högt ljud.

Än så länge är systemet bara på prov i Frankrike och inga böter har delats ut, men den franska regeringen planerar en testperiod på två år som ska verkställas så fort en lag angående systemet träder i kraft. Det säger borgmästare Didier Gonzales till nyhetsbyrån Reuters.

Klagomål på trafikbuller är vanligt även i Finland

Polisöverinspektör Maria Hoikkala berättar att det är rätt så vanligt att det kommer in klagomål på buller i trafiken, men att det främst är den lokala polisen som ansvarar för högljudda motorfordon.

Polisöverinspektör Maria Hoikkala i uniform.
Polisöverinspektör Maria Hoikkala. Polisöverinspektör Maria Hoikkala i uniform. Bild: Yle/Maria Tarvasaho porträttfotografering,maria hoikkala

– Det är ett återkommande fenomen speciellt sommartid när mopederna kör i bostadsområden.

Hoikkala känner till systemet i Frankrike och säger att finska polisen alltid välkomnar nya idéer, men att det inte ännu varit på tal om liknande åtgärder i Finland.

– Vi följer med vad som händer ute i världen och om det finns idéer som går att anpassa till våra förhållanden, så är det välkommet.

Finländare exponeras för trafikbuller

I Finland exponeras vi i hög grad för trafikbuller. År 2014 uppskattades det att mellan 900 000 - till en miljon finländare utsattes för trafikbuller som översteg den skadliga gränsen 55 decibel.

Det berättar Marja Heinonen-Guzejev, miljö- och arbetshälsoforskare och expert på buller vid Helsingfors Universitet. Hon poängterar att det sällan talas om enskilda fordon som skulle ha högt ljud när man talar om trafikbuller.

När det sedan handlar om hur man upplever trafikbuller, spelar enskilda bullertoppar roll. Även hur ofta bullret uppstår, och vilken tid på dygnet har betydelse.

Buller har många hälsoeffekter

Heinonen Guzejev berättar att buller har många hälsoeffekter. Det vanligaste är att det stör, skapar obehag och går folk på nerverna.

– Buller är även en vanlig stressfaktor, om man utsätts för buller kan pulsen och blodtrycket stiga. Vid långvarig exponering har det påvisats att det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och hjärtinfarkt.

Trafikbuller kan även störa sömnen, både så att man vaknar eller att kvaliteten på nattsömnen blir sämre.

Heinonen-Guzejev menar ändå att en ljudradar som skulle bötfälla de som för högt ljud i trafiken inte skulle lösa det stora problemet med trafikbuller.

– Visst kunde det var ett sätt av många att förbättra situationen, men det löser bara en del av problemet med trafikbuller.

Motorcyklister ska respektera omgivningen

Motorcykelentusiasten Roger Svanfors har avverkat runt 600 000km på motorcykel och tycker att motorcykelljud är någonting vackert, men förstår även dem som inte tycker om det.

– Det är som med musik, vissa tycker om det och andra inte. Skillnaden är att med musik så kan man oftast välja om man lyssnar på det eller inte.

Mc-entusiasten Roger Svanfors gillar inte förslaget på en ny skatt
Motorcykelentusiasten Roger Svanfors tror inte att vi kommer att få automatisk ljudövervakning till Finland. Mc-entusiasten Roger Svanfors gillar inte förslaget på en ny skatt Bild: Yle/Peter Fahllund motorcyklist

Svanfors berättar att man som motorcyklist måste respektera omgivningen.

– Inte kan man bara tänka på sig själv och åka omkring och väsnas och tro att alla ska tycka om ljudet.

Motorcyklar har blivit tystare med åren

För Svanfors del måste ljudet från motorcykeln inte vara högt för att det ska vara vackert, men även det är en fråga om smak och tycke.

Han berättar att det säljs mycket tillbehör till motorcyklar som gör att de får ett högre ljud.

Överlag anser Svanfors ändå att motorcyklarna har blivit tystare med åren. Hans nuvarande motorcykel uppmäter ungefär 60dB på tomgång och runt 80dB när han drar på gasen.

Trots att Svanfors varit ordförande i en motorcykelförening i flera år har han sällan fått höra klagomål på att de skulle föra mycket oväsen. Oftast är det mopeder som det klagas om.

Mopeder irriterar

Han menar att skillnaden är att motorcyklister oftast är på väg på längre resor, medan mopeder kan stå utanför en matbutik och gasa på och irritera folk.

– Till och med jag kan bli irriterad på dem ibland.

Svanfors har hört om projektet med ljudradar som de infört i Frankrike, men tror inte att det är någonting som kommer att införas i Finland, åtminstone inte om det är sakkunniga som bestämmer.

– Om det är någon som bara vill visa sig duktig så kan det vara möjligt, men jag skulle nog gissa att det inte kommer hit. Vi har inget verkligt problem med högljudda motorcyklar.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes