Hoppa till huvudinnehåll

Hangö: Staten bygger och betalar en helt ny viadukt - planeringen kan börja i höst

Godståg i Hangö västra hamn
Brons dagar är räknade. Bron, eller viadukten som den ofta kallas, syns i nedre kanten av bilden. Godståg i Hangö västra hamn Bild: YLE / Linus Westerlund Västnyland,Hangö,VR,godståg

- Vi tar det nog på allvar, säger Jukka Takala som är direktör för tekniska och miljöverket i Hangö.

Det Takala tar på allvar är uppgiften han i fredags säger sig ha fått av Trafikledsverket Väylä: Planeringen av en ny viadukt inleds redan i år eller i början av nästa år.

Den gamla viadukten rivs och i stället byggs en ny bro över banan i Hangö centrum.

Takala förklarar att projektet nu ska finnas på Trafikledsverkets lista och det är viktigt.

Men finns det då pengar för bygget? Det vill Takala gärna tro eftersom Trafikledsverket i den pinfärska statsbudgeten får pengar för underhåll av trafiklederna av Kommunikationsministeriet. De pengarna ska hjälpa beta av reparationsskulden som också viadukten lider av.

Men ännu finns det inte svart på vitt om att viadukten hålls på listan när Trafikledsverket går igenom vad allt de statliga pengarna räcker till och den röda pennan kanske stryker över en del av projekten.

- Det är många objekt som behöver pengar, medger Takala.

- Men jag litar på att processen nu kommer igång om de säger så.

Banan delar Hangö mitt itu - viadukten förenar de två sidorna av staden

Viadukten är en central trafikled mitt i Hangö. Järnvägen till hamnen går rakt igenom centrum. Bron går över banan från den norra sidan av centrum till den södra.

- Det är staten som äger bron och alla konstruktioner där, påminner Takala.

- De är ansvariga att hålla den i skick.

"Inte värt att renovera"

Takala berättar att bron redan nu skakar lite när en lastbil kör över den.

- Det utgör ändå ingen fara.

Men mycket har skett i trafiken och med byggnadsteknik sedan viadukten kom till.

- Bron är väl från 50-talet, så den har snart 70 år på nacken. Det är inte värt att renovera den.

Hur viktigt är det med en ny bro då Hangö-Hyvingebanan elektrifieras?

- Egentligen kräver elektrifieringen inte en ny bro. Avståndet till banan är nog tillräckligt redan nu.

Staten kanske donerar nya bron till Hangö

Takala säger att det ännu inte finns några kalkyler på hur mycket en ny viadukt kostar. Men han uppger att Trafikledsverket talat om pris i storleksklassen 4-5 miljoner euro. Det är alltså staten som står för den kostnaden.

Takala tror också att staten kanske donerar den nya viadukten till Hangö stad när den står klar. Så har man enligt Takala i alla fall gjort på andra håll.

- Det är ju Hangöbilar som kör på bron. Och hamnen behöver järnvägen, hamnen behöver elektrifieringen av järnvägen. Hamnen är jätteviktig för Hangö, förklarar Takala varför det låter rimligt att Hangö i framtiden äger bron.

Om Hangö blir ägare till en ny bro, blir det också Hangös uppgift att sköta den - då sparar staten pengar. Det förklarar varför staten kanske vill bli av med den.

Hangötidningen var först med nyheten.

Artikeln bygger på en intervju med Jukka Takala.

Viadukten går över järnvägen i Hangö centrum.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland