Hoppa till huvudinnehåll

Hur går det med min resa? 9 svar på hur Thomas Cook-konkursen påverkar finländarna

Kvinna sitter och tittar på sin telefon med kappsäck bredvid sig.
Arkivbild. Kvinna sitter och tittar på sin telefon med kappsäck bredvid sig. resväskor,Resa,resande,semester,Kappsäck

Resebolaget Tjäreborgs moderbolag har gått i konkurs. Jessica Virtanen som är chef för Tjäreborg i Finland svarar på hur finländska resenärer och anställda påverkas av konkursen.

Tjäreborg meddelade på måndag morgon att inga av deras flyg lyfter i dag. Det här ledde bland annat till att en drös resenärer på väg till Larnaca på Cypern stod rådvilla på Helsingfors-Vanda flygfält.

Samtidigt är cirka 3 400 Tjäreborgresenärer fast på semesterorter runt om i världen. Så vad händer nu?

Det fick Jessica Virtanen som är chef för Tjäreborg i Finland försöka svara på i Yles morgon-tv.

Har också Tjäreborg gått i konkurs?

– Tjäreborg har inte gått i konkurs. Men moderbolagets konkurs påverkar tyvärr också oss. Det märks nu i och med att vårt flygbolag Thomas Cook Airlines inte kan flyga för tillfället. I dag har vi varit tvungna att ställa in alla våra flyg.

Betyder det att Tjäreborg kan fortsätta med sin verksamhet?

– Än så länge är många saker på hälft, men vi försöker nu utreda hur vi kunde fortsätta. Vi kan säkert ge mera information under dagens lopp.

Vad innebär konkursen för de 3 400 finländare som nu befinner sig på Tjäreborgs resor?

– Vi försöker ta hand om våra resenärer så bra som möjligt. Vi letar efter sätt att få hem allihopa. Vi har förstås också personal på plats som ger information och tar hand om våra resenärer.

Så Tjäreborg försöker på egen hand få hem alla resenärer? Det läggs inte på Konsumetverkets ansvar?

– Vi försöker alla lösa det här, men mycket är ännu på hälft. Vi är säkert klokare redan på eftermiddagen.

Så här säger Konkurrens- och konsumentverket

Konkurrens- och konsumentverket (KKV) har meddelat att de ersätter alla på förhand betalda resor och bokningskostnader. Om en resa har avbrutits ersätter KKV de tjänster man gått miste om.

KKV ser också till att alla Tjäreborg-kunder som befinner sig utomlands får transport hem till Finland.

KKV uppger att de tillsammans med Tjäreborg utreder hur man ska få hem alla resenärer. Myndigheten är i kontakt med dem som berörs.

Tjäreborgs resenärer uppmanas att låta bli att på egen hand boka återresor eftersom sådana inte nödvändigtvis kommer att ersättas.

Man ska inte heller betala extra för sitt boende även om hotellet skulle begära det. I sådana situationer uppmanas kunden ringa till KKV:s kundtjänst på numret +358 29 505 3193.

Reguljärflyg som köpts av Tjäreborg avgår som normalt.

Hur går det med de resor som är bokade till de närmaste dagarna eller veckorna?

– Det kan jag inte kommentera i nuläget. Vi informerar om saken så snart som möjligt.

Finns det ännu en chans att till exempel höstlovsresan som man bokat blir av?

– Det kan jag inte heller svara på i nuläget. Det klarnar småningom.

Och de som nu är strandsatta ute i världen, får de bo kvar på sina hotell?

– Vi har kontakt med våra partners hela tiden. De är medvetna om situationen och kunderna får nog bo kvar i hotellen.

Kan man få tillbaka pengar för en avbruten eller inställd resa?

– Vi informerar de vars resor ställs in idag hur det blir med betalningarna. Mer än så kan jag ännu inte säga.

Vad händer med Tjäreborgs anställda här i Finland?

– Nu fortsätter vi som vanligt, tiden får sedan utvisa hur situationen utvecklas. Arbetet hos oss fortsätter och just nu är det viktigaste att ta hand om våra kunder.

Jessica Virtanen intervjuades av Anna Lehmusvesi.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes