Hoppa till huvudinnehåll

Ledarskapsforskaren Ingrid Tollgerdt-Andersson: "Så blir du en bra chef"

Ingrid Tollgerdt-Andersson forskar i ledarskap.
Ingrid Tollgerdt-Andersson forskar i ledarskap. Forskning har visat att det finns skillnader mellan äldre och yngre ledare. Ingrid Tollgerdt-Andersson forskar i ledarskap. Bild: Yle / Pekka Palmgren Ingrid Tollgerdt-Andersson (författare)

Att leda ett team och ha ansvar för sina medarbetare är något som faller sig naturligt för vissa medan andra aldrig skulle söka en chefsposition.

Ingrid Tollgerdt-Andersson är doktor i psykologi och hon har forskat i ledarskap i 25 år, ett arbete som resulterat i ett tjugotal populärvetenskapliga böcker om ledarskap.

Nu är hon aktuell med boken Så vinner du slaget om de bästa - handbok i ledarskap.

Hurudan är en bra ledare?

Tollgerdt-Andersson poängterar att det allra viktigaste är självinsikt, att ha vetskap om vem man är, vilka som är ens styrkor och svagheter. Något som inte alltid är helt enkelt.

- Jag har sett otaliga exempel på chefer som tycker de är fantastiskt bra på att skapa bra relationer och ett fint arbetsklimat men ingen annan tycker det.

- Mjukvaran, det vill säga människorelationerna har oerhört stor inverkan på arbetsplatsens allmänna stämning. Tycker du inte om människor så är det kanske bättre att du gör något annat.

Hög energinivå och tydlighet

Förutom självinsikt förutsätter ett gott ledarskap en hög energinivå, entusiasm inför det man gör på jobbet, en förmåga att få med sig sina medarbetare.

Tollgerdt-Andersson poängterar också vikten av tydlighet.

- Som arbetstagare behöver du få veta vad som förväntas av dig och få återkoppling på det du gör.

- Om målet är väldigt svävande leder det lätt till att man mår dåligt på jobbet. Speciellt unga kvinnor drabbas av detta idag.

Det handlar om att vara så trygg i sig själv att man kan hantera kritik och de konflikter som uppstår på jobbet.

Generationsskillnader inom ledarskap

Forskning har också visat att det finns skillnader mellan äldre och yngre ledare. Till exempel 90-talisterna lägger större vikt vid att skapa bra relationer på arbetsplatsen än de äldre.

- Man kan märka vissa skillnader men mest är det en personfråga. Det behövs en kombination av hjärta och hjärna. Man måste kunna fatta svåra beslut men empatisk förmåga är precis lika viktigt.

Vilka är då de vanligaste fallgroparna en ledare lätt halkar ner i?

- Brist på självinsikt och oärlighet. Om personalen inte känner att de kan lita på chefen blir det lätt problem.

Tollgerdt-Andersson berättar också att många yngre i hennes studier lyfter fram vikten av att få misslyckas.

- Om man är rädd för sin chef börjar man lätt smussla med sina misstag och dölja fel vilket leder till ett oärligt arbetsklimat. Det måste finnas en trygghet och tillit till varandra.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle