Hoppa till huvudinnehåll

3 500 årsverken behövs till Raumovarvet då marinen låter bygga nya stridsfartyg

En grå miniatyrmodell av stridsfartyget.
Här en miniatyrmodell av marinens kommande stridsfartyg. En grå miniatyrmodell av stridsfartyget. Bild: Yle/Linus Hoffman Marinen,raumovarvet

På torsdagen undertecknades avtalet som innebär att marinens fyra stridsfartyg av Pohjanmaa-klass kan börja byggas vid varvet i Raumo.

- Det är viktigt för oss att veta att vi har skeppsbyggnad fram till 2026. Det här har varit den bästa dagen på länge, säger Jyrki Heinimaa som är vd för varvet Rauma Marine Construction.

Heinimaa uppskattar att arbetet kommer att kräva 3 500 årsverken på varvet. Eftersom det är frågan om stridsfartyg som ska övervaka Finlands havsområden måste alla arbetstagare också gå igenom en säkerhetsgranskning.

Sex herremän långt framme i ett auditorium.
Avtalet undertecknades i Åbo. Sex herremän långt framme i ett auditorium. Bild: Yle/Linus Hoffman Marinen,saab

Hur varvet ska hitta lämpliga arbetstagare med tanke på att också bilfabriken i Nystad och varvet i Åbo ständigt letar efter folk är ingenting som oroar Heinimaa.

- Projektet pågår i åtta år, det betyder cirka 500 personer per år vilket inte är så mycket. Vi kommer själva att utbilda arbetstagare, men många kommer också via de företag som levererar material, säger Heinimaa.

Av säkerhetsskäl måste krigsfartygen byggas under tak. Det betyder att varvet också måste investera en hel del innan bygget kan komma igång.

- Vi kommer naturligtvis att sedan söka nya projekt i framtiden. Efter marinen hoppas vi kunna bygga kommersiella fartyg som färjor, såsom vi har gjort i Raumo tidigare.

Saab ser fram emot mer verksamhet i Finland

Leverantör för fartygens ledningssystem och systemintegration är svenska Saab.

- Det här är viktigt för vår verksamhet i Finland.Vi har redan ett teknologicenter i Tammerfors men vi kommer att öka vårt fotavtryck i Finland under de kommande åren, säger Micael Johansson, tillträdande vd för Saab.

Enligt Johansson kan arbetet med ledningssystemen skapa 100 jobb i Finland över en ganska kort tid. Exakt var Saab kommer att placera sin verksamhet är inte klart men en del kommer troligtvis att jobba i Åboregionen.

Minatyrmodellen fotograferad underifrån med blå himmel i bakgrunden.
Miniatyrmodell av korvetten. Minatyrmodellen fotograferad underifrån med blå himmel i bakgrunden. Bild: Yle/Linus Hoffman Marinen,raumovarvet

- Det är viktigt för oss att utnyttja den fina ingenjörsförmåga som finns i Finland. Det här är win-win för oss och Finland, säger Johansson.

Fartygen blir stommen

Enligt flottiljamiral Jori Harju är det färska avtalet om de nya fartygen en mycket stor sak.

- Fartygen kommer att vara stommen i marinens försvar. Men man måste komma ihåg att marinen också består av mycket annat.

Vad ska fartygen heta? Kan det blir något med Österbottenanknytning?

- Många har frågat vad fartygen ska heta men det har vi inte bestämt, vi låter saken gro i lugn och ro, säger Harju.

Arbetet med att börja bygga fartygen beräknas komma igång 2022. Beställningen är värd cirka 650 miljoner euro för varvet.

Totalt uppgår priset på Flottilj 2020-projektet till 1,3 miljarder euro. I priset ingår fartygen, stridssystemet och projektkostnaderna.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland