Hoppa till huvudinnehåll

Tolv städer lobbar för tågförbindelse från Borgå till Kouvola - Lovisapolitiker hoppas att Östnyland skulle stå bakom kustbana

Tåg på räls i Hangö.
Arkivbild. Tåg i Hangö 2017. Tåg på räls i Hangö. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Hangö,Västnyland,hangö tågräls

Tolv städer, bland dem Borgå, har gått samman för att främja en tågbana mellan Borgå och Kouvola. Östbanan skulle ge Borgå en tågförbindelse - men lämna Lovisa utanför. I Lovisa jobbar politikerna för en bana som skulle följa kusten.

Fem landskap och tolv städer i östra Finland har gått samman för att främja byggandet av en ny järnvägsförbindelse från Helsingfors via Borgå till Kouvola.

I september har en ny webbplats öppnat med grafik och kartor som visar fördelarna med förbindelsen via Kouvola.

Borgå hör till städerna som jobbar för den nya förbindelsen till Kouvola.

Också kustförbindelsen skulle gynna Borgå i allra högsta grad, så därför skulle jag hoppas på stöd från Borgås sida― Otto Andersson, SFP, Lovisa

Samtidigt jobbar politikerna i Lovisa för en tågförbindelse som efter Borgå skulle följa kusten.

- Jag skulle hoppas att östra Nyland skulle stå eniga bakom den här tågförbindelsen som skulle gynna hela vår region, och då talar jag om banan som skulle gå via Borgå och Lovisa och sedan vidare österut, säger Otto Andersson (SFP) som är ordförande för Lovisa stadsfullmäktige.

Otto Andersson
Otto Andersson, SFP, fullmäktigeordförande i Lovisa. Otto Andersson Bild: Yle/Stefan Paavola SFP,Lovisa,Otto Andersson

Andersson tycker det skulle vara helt nödvändigt att de östnyländska kommunerna skulle stå enade bakom tågförbindelsen som går längs kusten.

Borgå stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula säger i tidningen Uusimaa att kommunerna i östra Finland tydligt tagit ställning i frågan, och att det ur Borgås synvinkel inte alls är en dålig sak att två av tre möjliga tågförbindelser skulle gå igenom Borgå.

- Det är så att också kustförbindelsen skulle gynna Borgå i allra högsta grad, så därför skulle jag hoppas på stöd från Borgås sida, säger Otto Andersson i Lovisa.

En karta över södra finland där planerade tågbanor har ritats ut.
Klicka på bilden för att se den större. Så här ser Östbanan ut på kartan, tyvärr med finska ortnamn. Förbindelsen skulle gå via Helsingfors-Vanda flygplats. Frågan är om banan efter Borgå skulle fortsätta längs med kusten eller gå via Kouvola. En karta över södra finland där planerade tågbanor har ritats ut. Bild: Nylands förbund/Merja Vikman-Kanerva kartor,spårtrafik

Kommunikationsministeriet har startat en utredning gällande en snabb järnvägsförbindelse österut. Utredningen ska vara klar våren 2020.

I utredningen finns tre alternativ med. Förutom förbindelsen via Kouvola, utreds också en förbindelse längs med kusten från Borgå till Kotka. Dessutom utreds också den redan byggda tågbanan till Lahtis.

Lovisa i samarbete med Kotka och Fredrikshamn

Otto Andersson berättar att politikerna i Lovisa jobbar aktivt för att främja en tågförbindelse längs kusten.

Han tror att det bästa alternativet kommer att vinna i längden.

- Vi jobbar hela tiden med det här i samarbete med bland annat Kotka, Fredrikshamn och kommunerna längs kusten österut. Arbetet med att påverka pågår hela tiden. I regeringsprogrammet talar man uttryckligen om en tågförbindelse österut från Helsingfors. Man har inte tagit ställning till vilken den här förbindelsen är och till nästa vår kommer det att utredas, säger Otto Andersson (SFP).

Den 25.9 ordnades ett seminarium i Helsingfors där beslutsfattare från östra Finland diskuterade östbanan.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland