Hoppa till huvudinnehåll

Sjösäkerheten gäller också mindre turistbåtar - inte bara de stora fartygen

man kör båt
Matias Ahola kör passagerare i Vasa skärgård. man kör båt Bild: Yle/Keijo Lehto sjösäkerhet,Kryssningsbåt,vasa skärgård

Vem som helst kan inte ta ut folk på havet i vilket vrak som helst och dessutom ta betalt för det. Det finns strikta bestämmelser också för turistbåtar.

Matias Ahola kör turister omkring i Vasa skärgård om somrarna. Han driver ett familjeföretag tillsammans med sina föräldrar.

- Vi har restaurang ute i skärgården och då är det förstås nödvändigt att ha transportmedel dit också, säger Matias Ahola.

flytvästar
Flytvästar ombord på kryssningsfartyg ska finnas lätt till hands. flytvästar Bild: Yle/Keijo Lehto sjösäkerhet,flytvästar

År 1995 öppnades restaurangen och ganska snart efter det behövdes en besiktad båt.

Det finns bestämmelser både vad gäller besättningen och fartygen man använder. Det är transport- och kommunikationsverket Traficom som besiktar, håller koll och ger ut behörighet .

kryssningsbåt vid brygga
Kryssningsbåten kan ta 60 passagerare. kryssningsbåt vid brygga sjösäkerhet,vasa

Familjen Aholas företag har två båtar. Då Svenska Yle åker ut vill Matias Ahola ta den mindre båten.

- Med den här mindre är det möjligt att köra med en persons besättning i den inre skärgården. Ska man längre ut med flera passagerare och har den större båten kräver lagen att man alltid ska vara två, en befälhavare och en däcksman, säger Ahola.

Fakta om finska fartygsolyckor sedan Estoniakatastrofen

Sedan 1994 (året då M/S Estonia förliste) har endast en i besättningen dött på grund av en arbetsolycka på ett finskt passagerarfartyg eller ett finskt roro-passagerarfartyg (fartyg som tar last som kan rullas ombord).

Inga passagerare har dött på grund av en olycka ombord på finska passagerarfartyg. Man har inte beaktat passagerare som hoppat eller försvunnit överbord eller naturliga dödsorsaker.

M/S Estonia var inte ett finskt fartyg och räknas inte med i statistiken.

Sedan 1994 har antalet fartygsolyckor till sjöss i både inrikestrafik och utrikestrafik varierat från 22 olyckor till 5 olyckor per år. Ifjol var det 22 olyckor och i år har det hunnit bli fem olyckor. 

De senaste fem åren fram till 2018 har fartygsolyckor inte lett till allvarlig miljöförstörelse eller dödsfall, förutom lotsolyckan år 2017 där två kutterförare dog.

Enligt Traficom är den finska handelssjöfartens tillstånd stabil och bra.

Källa: Traficom

Sällan oroliga passagerare

Den större är besiktad för sextio personer och den mindre för tjugo personer. Kör man i mindre skärgården får man ha högst tolv passagerare.

- Flytvästarna måste också vara tydligt utmärkta så det är det första man ser när man kommer ombord, säger Ahola.

Händer det att dina kunder är oroliga för säkerheten?

- Ibland, men ganska sällan. I allmänhet är de trygga och litar på besättningen. Ibland får man frågor. Men frågor är bra, det är ett sätt att få fram information, förklarar Ahola.

- Jag har fått frågan om jag kan köra den här båten, fortsätter Ahola som utanför säsongen arbetar som lots.

båt i skärgård
Också skärgårdskryssningar ska vara trygga. båt i skärgård sjösäkerhet,vasa skärgård

Delvis för slappa regler

I vissa fall önskar han en skärpning av tillståndsförfarandet för turistbåtar. Har man en vanlig turistbåt som man ibland kör folk med, är det enligt Ahola väldigt lätta regler. Man ska ha en viss utrustning och besikta båten. Ingen utbildning behövs.

- Behörighet för en så kallad hyresbåt kräver inte så mycket, så där är reglerna för slappa egentligen. Men ska man ut i yttre skärgården talar vi om passagerarfartyg och då är kraven mycket högre, säger Ahola.

Han får köra var som helst i Finland, eftersom han har gått en utbildning på sjömansskola. Därtill krävdes åtta månaders arbetspraktik på fartyg.

Den andra augusti 2018 hände en olycka med en turistbåt inblandad, som kunde ha slutat i en riktig tragedi. M/S Mässkär sjönk utanför Ådö fiskehamn i Jakobstad. De 27 passagerarna räddades av personer med båtar som kom till undsättning.

Olyckan berodde på att skepparen glömde öppna kranen till kylslangen. Material smalt och båten tog in vatten.

- I de haveriutredningar som har gjorts vet man vad som hänt och orsakerna. Det är väldigt nyttigt att läsa de här olycksrapporterna för man lär sig alltid något, säger Matias Ahola.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten