Hoppa till huvudinnehåll

Tyska bilindustrin kämpar mot sjunkande försäljningssiffror och förändrade attityder: "Man märker helt tydligt att tiderna förändras"

Besökare och utställare övergav delvis mässan.
Besökare och utställare övergav delvis Frankfurtmässan. Besökare och utställare övergav delvis mässan. Bild: Yle/Johnny Sjöblom Frankfurt,Tyskland,bilar

I Tyskland är bilindustrin i kris. Flera tillverkare av bilar och bildelar har kommit med resultatvarningar och på många sätt är framtiden oviss.

Förutom handelskonflikter och globalt sjunkande försäljningssiffror hänger de tyska biljättarnas problem också ihop med en alltmer högljudd debatt kring bilens vara eller inte vara.

I samband med den nyligen avslutade internationella bilmässan i Frankfurt samlades tusentals mänskor för att protestera mot mässan och mot bilar och biltrafik i allmänhet.

– Vi måste bort från privattrafik och satsa mer på den kollektiva trafiken, konstaterade demonstranten Hannah Fiederer.

Intresset för att rusta om gamla bilar blir hela tiden större. Folk kommer allt mer i kontakt med elektromobilitet och på så sätt har också attityderna ändrat― Dennis Muschel, vd för eClassics

Inne i mässhallarna handlar det ändå mest om privatbilism i dess olika former, men den här gången handlar det också om en mässa i motvind.

Redan på förhand hade flera stora utställare hoppat av och antalet besökare minskade med omkring 250 000 jämfört med den senaste mässan år 2017.

I samband med invigningen av mässan kom det till en skandal då Frankfurts borgmästare Peter Feldmann inte fick tala. Hans tänkta tal var för kritiskt mot den tyska bilindustrin.

Allt det här har lett till att man nu ser sig tvungen att fundera på ett helt nytt koncept för den traditionella mässan. Det är i det här skedet oklart om mässan överhuvudtaget hålls om två år.

”Tiderna förändras”

Bland utställarna fanns det trots allt de som var mer än nöjda. En av dem är Dennis Murschel, vd för firman eClassics som utrustar gamla bilar med elmotorer.

– Intresset för att rusta om gamla bilar blir hela tiden större. Folk kommer allt mer i kontakt med elektromobilitet och på så sätt har också attityderna ändrat, säger Murschel.

Dennis Murschel är vd för eClassics.
Dennis Murschel är vd för eClassics. Dennis Murschel är vd för eClassics. Bild: Yle/Johnny Sjöblom bilar,Tyskland,Tyskland,Frankfurt

Volkswagens klassiska bubbla utrustad med elmotor är samtidigt ett småskaligt exempel på vad hela bilindustrin nu ser sig stå inför.

Att i snabb takt mer eller mindre tvunget försöka komma bort från bensin och diesel, eller åtminstone ge intrycket av att man är på väg mot något nytt.

Klassis elbubbla (bil).
Klassisk elbubbla. Klassis elbubbla (bil). Bild: Yle/ Johnny Sjöblom bilar,Tyskland

– Man märker helt tydligt att tiderna förändras och att folks avoga inställning till elektromobilitet så småningom håller på att försvinna, säger Murschel.

”Ståhejet överdrivet”

Ser man sig omkring på Frankfurtmässan kunde man lätt tro att det framför allt är elbilar som i dag fyller gator och vägar.

Biltillverkarna gör sitt bästa för att marknadsföra just sina nya elmodeller.

– Jag tycker att allt ståhej kring alla elbilar känns överdriven. De normala bilarna som går på bensin och diesel är fortfarande det som gäller för mig, säger Karin Janss som under årens lopp redan flera gånger har besökt mässan.

Karin Janss är trogen besökare på Frankfurtmässan.
Karin Janss är trogen besökare på Frankfurtmässan Karin Janss är trogen besökare på Frankfurtmässan. Bild: Yle/Johnny Sjöblom bilar,Frankfurt,Tyskland

– Det är viktigt att vi tänker om men jag tycker att vi har slagit in på fel väg. Man kunde bra gå över till mer kollektivtrafik, som demonstranterna här utanför kräver, men då måste staten och kommunerna vara beredda att satsa betydligt mer än nu, fortsätter Janss.

– Tyskland lever av bilindustrin och de som nu demonstrerar har inga hållbara lösningar. Vi kan inte alla bara plötsligt nu stiga ombord på tåget, det bara inte går, säger mässbesökaren Frank Haussecker som själv har en bilverkstad.

– Samtidigt vill jag ändå säga att dieselskandalen inom Volkswagen var helt onödig och gjorde illa för industrin, fortsätter Haussecker.

Färre bilar från löpande bandet

I efterdyningarna av dieselskandalen och kartellmisstankarna mot tyska biltillverkare har man i Tyskland också frågat sig om landets bilindustri alltför sent har vaknat upp till de stora förändringar som är på kommande.

Bubbla med eldrift väcker fortfarande heta känslor bland vetaranbilsentusiaster
Bubbla med eldrift väcker fortfarande heta känslor bland veteranbilsentusiaster Bubbla med eldrift väcker fortfarande heta känslor bland vetaranbilsentusiaster Bild: Yle/Johnny Sjöblom Frankfurt,bilar,Tyskland

Förutom vissa undantag, bland annat Brasilien och på hemmamarknaden i Tyskland kämpar de tyska tillverkarna med sjunkande försäljningssiffror. På den här punkten är det bara BMW som fortfarande kan rapportera om ett litet plus.

Då de tyska tillverkarna enligt branschorganisationen VDA ännu i slutet av 2017 producerade nästan 600 000 bilar var man i augusti i år nere i knappa 315 000.

Den månatliga variationen är visserligen stor, men trenden har under de två senaste åren varit nedåtgående.

Verkstadsinnehavaren Frank Haussecker är ändå rätt säker på att Tyskland kommer att förbli ett billand också i framtiden.

– Då du ser på delarna i de elbilar som nykomlingarna på marknaden använder, så kan man bara tänka herregud vilken katastrof. Här har den tyska industrin en helt annan kunskap och erfarenhet, säger Haussecker.

– Tyskland bestämmer inte hur marknaden ser ut och vi är beroende av exporten. Vi måste inse att marknaden skriker efter en förändring och där måste vi hänga med, säger vd:n för eClassics Dennis Murschel.

De nya elbilsmodellerna fick mycket synlighet på mässan.
De nya elbilsmodellerna fick mycket synlighet på mässan. De nya elbilsmodellerna fick mycket synlighet på mässan. Bild: Yle/Johnny Sjöblom Frankfurt,Tyskland,bilar

Med sina med elmotorer ombyggda bubblor får han själv ibland försvara den här förändringen.

– Vi var ifjol på en retromässa och det var nog att sticka ut hakan. Till en del blev det direkta utskällningar men också många givande diskussioner, säger Dennis Murschel.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes