Hoppa till huvudinnehåll

Hertiginnan Meghan stämmer brittisk tidning – prins Harry anklagar tidningen för lögner och objektifiering

Hertiginnan Meghan
Hertiginnan Meghan säger att en brittisk tidning olagligt har publicerat ett brev som hon skrivit till sin pappa. Hertiginnan Meghan Bild: EPA/Mark Large Meghan, hertiginna av Sussex

Hertiginnan Meghan har stämt den brittiska tidningen Mail on Sunday och tidningens moderbolag, rapporterar bland annat BBC och The Guardian.

Enligt Meghan har tidningen olagligt publicerat ett handskrivet brev som hon skickat till sin pappa.

Det är advokatbyrån Schillings som agerar som Meghan juridiska ombud och byrån anklagar tidningen för att ha spridit många felaktiga och nedlåtande artiklar om Meghan.

Stämningen innefattar anklagelser om missbruk av privat information, upphovsrättsbrott och dataskyddsbrott.

Prins Harry kritiserar tabloidpressen

Meghans make prins Harry har också kritiserat tabloidpressen.

I ett uttalande som publicerades på tisdag anklagar prins Harry tabloidpressen för att de sprider lögner och objektifierar och behandlar Meghan illa.

– Jag har sett vad som händer när någon jag älskar görs till en produkt till den punkt att hon inte längre behandlas som en verklig människa. Jag har förlorat min mamma och nu ser jag hur min fru falla offer för samma krafter, skriver prins Harry.

I uttalandet betonas ändå att paret tror starkt på objektiv och sanningsenlig medierapportering och på pressfrihet.

BBC skriver att rättsprocessen betalas av paret själva och att det inte är kungahuset som står för kostnaderna. Eventuella pengar paret tjänar på rättegången doneras till en välgörenhetsorganisation som arbetar mot mobbning.

Mail on Sunday har hittills inte kommenterat åtalet.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes