Hoppa till huvudinnehåll

Träbåtsklassikerna får i sista stund ett vinterhem på Wilenius båtvarv i Borgå – frågan är bara om de förvaras inne eller ute

Båtvarv och träbåtar.
Träbåtarna vid Wilenius båtvarv borde redan stå på land och torka. Båtvarv och träbåtar. Bild: Yle/Mikael Kokkola Borgå,Marko Kantola

Träbåtsvänner i Borgå har redan en tid kastat bekymrande blickar på de båtar som ligger förtöjda vid Wilenius båtvarv. Tiden börjar bli knapp för deras del.

Träbåtar behöver nämligen torka ordentligt på land innan höst- och vinterkylan kommer. I värsta fall får båtarna köldskador och spricker upp, då det fuktiga virket fryser till.

Men nu kan träbåtsägarna och den nygrundade varvsföreningen åtminstone delvis andas ut. Staden har i veckan gett dem tillstånd att vinterförvara båtarna ute på varvsområdet.

- Vi har haft lite spännande tider, då vi båtägare har fått fundera på var vi kan ta upp våra båtar, säger Marko Kantola, som är föreningens ordförande. Nu känns det mycket bättre.

Båtvarv och gamla träbåtar.
Här någonstans mellan varvsbyggnaderna kommer vi troligtvis att placera båtarna, säger Marko Kantola. Båtvarv och gamla träbåtar. Bild: Yle/Mikael Kokkola Borgå,Marko Kantola

Vid varvsbryggorna guppar sju segelbåtar samt två motorbåtar och väntar. I vanliga fall hade de redan tagits upp för länge sedan.

- Nu får vi nog upp dem inom en vecka om allt går som vi planerar.

Det är Borgå stad som i år blev ägare till det anrika träbåtsvarvet. De två stora nästan 100 år gamla varvsbyggnaderna är skyddade.

Innan de igen kan tas i bruk vill staden genomföra en omfattande konditionsgranskning. Den blir klar i slutet av oktober.

- Det är helt förståeligt att staden, innan de hyr ut byggnaderna, vill granska deras skick, säger Marko Kantola. Det handlar om juridik och ansvarsfrågor.

Båtvarv och gamla träbåtar.
S/Y Neptun är byggd i Helsingfors 1912. Båtvarv och gamla träbåtar. Bild: Yle/Mikael Kokkola Borgå,wilenius varv

Om staden ger klartecken kan båtarna förvaras i lidren.

- Men vi förbereder oss på att vinterförvara dem ute, fast det inte är den bästa lösningen för träbåtarna.

Var på varvsområdet de i så fall kommer att stå är föreningen inte helt på det klara med ännu.

- Det viktigaste är att vi nu får upp dem så att de hinner torka, säger han. Träbåtar har ju också tidigare förvarats utomhus.

Någon kritik mot staden, för den strama tidtabellen, vill han inte rikta.

- Samarbetet med staden har gått som väntat och utan överraskningar. De har hela tiden haft en positiv inställning till oss, säger Marko Kantola.

Båtvarv och gamla träbåtar.
Wilenius båtvarv grundades 1932 och har byggt cirka 450 träbåtar av hög kvalitet. Båtvarv och gamla träbåtar. Bild: Yle/Mikael Kokkola Borgå,wilenius varv

Föreningen Wilenius Båtvarv var med om att lämna in ett eget förslag för varvets framtid, då staden höll en koncepttävling för västra åstranden. Hur det projektet framskrider avgörs senare i höst.

Själv ska Marko Kantola vinterrusta sin välhållna segelbåt, en amerikansk sexa S/Y Neptun, byggd 1912 på Skifferholmen i Helsingfors. Den har han seglat med de senaste 13 åren.

- Under åren har det uppstått en väldigt personlig relation mellan oss, säger han.

Han beskriver den som en mångbottnad hatkärleksrelation.

- Nu på hösten är det mera moll mellan oss. På vintern svänger det sedan om, då man börjar vänta på nästa sommar.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland