Hoppa till huvudinnehåll

Akseli Heinikangas är en av få Borgåbor som hyr ut sin bil: "Också en liten inkomst är ett plus"

En brun och en röd bil står parkerade på en innergård.
Akseli Heinikangas har hyrt ut sin bil redan i tre och ett halvt år. Yle har suddat ut registernumret. En brun och en röd bil står parkerade på en innergård. Bild: Yle/Rebecka Svedberg delningsekonomi,Biluthyrning,Borgå,bilar,Akseli Heinikangas

Om man inte behöver sin bil varje dag så kan någon annan använda den i stället. Att hyra ut sin bil för korta stunder är ovanligt i Borgå än så länge, men kreativa sätt att använda transportmedel blir allt vanligare.

Akseli Heinikangas bor i centrum av Borgå och behöver inte bilen så ofta. I stället för att låta bilen stå på gården så hyr han ut den då och då.

Heinikangas hör fortfarande till en liten grupp östnylänningar. De som hyr ut sin bil i Östnyland är få.

- Delningsekonomi intresserar mig så jag vill delta, säger Heinikangas.

Bildelning är som ett slags Airbnb där uthyrare och kunder möter varandra. Bokningen sker via nätet där information om bilens position och pris finns. Parterna träffar sedan varandra och överlåter bilen och bilnyckeln.

- Vi som hyr ut vår bil bestämmer priset. Bilarna kan hyras ut från minst en timme till en hel vecka. Min bil kan hyras för 6,50 euro per timme eller för 29 euro per dag.

En man står framför ett brunt staket klädd i svart jacka.
Heinikangas vill hyra ut sin bil i stället för att låta den stå oanvänd på gården. En man står framför ett brunt staket klädd i svart jacka. Bild: Yle/Rebecka Svedberg delningsekonomi,Borgå,Biluthyrning,Akseli Heinikangas

Den senaste tiden har det varit lite lugnare med uthyrningar. Bara två gånger har bilen varit uthyrd det senaste halvåret, berättar Heinikangas. Biluthyrningen ger en liten inkomst men är inget man blir rik på.

- Vi betalar skatter och försäkringar för bilen varje dag, också en liten inkomst är plus.

Ovanligt i Östnyland

Då Akseli Heinikangas hittade tjänsten blev han den första att använda tjänsten i Östnyland. Någon märkbar ökning har inte skett sen dess. För tillfället finns bara en handfull bilar till uthyrning i regionen.

- Det är tyvärr fortfarande ganska ovanligt i Östnyland. Det är frågan om ett tiotal användare, säger Paul Nyberg, grundare till ett företag som låter privata personer hyra ut sina bilar.

Det här är det mest hållbara sättet att använda de existerande bilar som vi har― Paul Nyberg

Nyberg tror ändå att bildelning är en verksamhet som håller på att växa.

- Det håller hela tiden på att bli vanligare men det är fortfarande så att största delen av befolkningen inte vet att det finns en tjänst där privatpersoner kan hyra ut sin bil.

Att dela bilar har många fördelar, berättar Nyberg. Finländarnas bilar står oanvända 95 procent av tiden. Vem som helst som har en besiktigad vägduglig bil kan hyra ut sin bil via tjänsten.

- Bilarna är den näst största utgiften för de finländska hushållen och då är det ganska nära till hands att det tjänar bilägaren att hyra ut den och få tillfälliga inkomster för bilen som annars bara är en utgift.

Paul Nyberg Shareit Bloxcar
Paul Nyberg tror att bildelningen kommer att växa i framtiden. Arkivbild. Paul Nyberg Shareit Bloxcar Bild: Mohamed el bouari / Yle Renting and leasing of personal and household goods

- För användare innebär det att man får billigare hyresbilar närmare till hands på ett lättare vis än traditionell biluthyrning, säger Paul Nyberg.

Lite orolig varje gång bilen är borta

Akseli Heinikangas har nu hunnit hyra ut sin bil i tre och ett halvt år. Fastän han har hyrt ut sin bil i flera år så berättar han att det fortfarande kan kännas lite oroligt.

- Ärligt talat så oroar det mig lite varje gång jag hyr ut. Jag funderar ifall någon använder den på fel sätt och i vilket skick den kommer tillbaka.

En man står på en parkeringsplats bakom en brun bil.
Heinikangas hoppas att fler skulle hitta tjänsten. Yle har suddat ut registernumret. En man står på en parkeringsplats bakom en brun bil. Bild: Yle/Rebecka Svedberg delningsekonomi,Biluthyrning,Borgå,bilar,Akseli Heinikangas

Än så länge har han inte stött på problem. Tanken att bilen inte skulle komma tillbaka har ändå slagit honom.

Paul Nyberg berättar att alla verktyg som de har byggt i tjänsten finns till för att underlätta utbytet mellan privatpersoner på ett säkert sätt. Än så länge har ingen bil försvunnit.

- Jag är övertygad om att bildelning kommer att växa. Det här är det mest hållbara sättet att använda de existerande bilar som vi har. Före finländarna har råd att ersätta de existerande fossildrivna bilarna med elbilar så är det här det bästa sättet att dela bilen.

Alternativ till den egna bilen

Vid utvecklingsbolaget Posintra i Borgå funderar man mycket på hur man skulle kunna få företag att i ännu högre grad utveckla nya tjänster och lösningar som gör att människor ska kunna leva ännu mera miljövänligt.

Projektchef Annika Weckman vid Posintra tror att idén med att låna ut sin bil kommer att bli allt vanligare i framtiden.

- Vi som har egna bilar kommer att bli färre och färre. Det här är ett steg i rätt riktning. Det behöver finnas alternativ, säger Weckman.

I somras hade Posintra ett projekt med en skärgårdsbuss till Pellinge. Det togs emot med öppna armar och var lyckat.

- Det fanns en beställning på att kunna åka tillsammans i stället för att ta egen bil ut till skärgården, säger Weckman.

Annika Weckman
Annika Weckman undviker att använda sin egen bil då det är möjligt. Annika Weckman Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,utvecklingsbolaget posintra

Obemannad drönare levererar paket

Just nu är Posintra med i ett stort landsomfattande projekt där man försöker utveckla en service som går ut på paketleverans med obemannade drönare.

- Under de närmaste åren ska det göras en flygning mellan Borgå och Helsingfors, men tillsvidare finns det inga motsvarande projekt för landsvägstrafiken, säger Weckman.

Det finns också ett stort intresse hos företag att byta ut sina bilar till mera miljövänliga alternativ.

- Allt fler tycker att det här är en viktig sak. Målmedvetet går man över till mera hållbara lösningar och där är ju transporterna en stor del, säger Weckman.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland