Hoppa till huvudinnehåll

Dubbeldäckare väcker positiva tankar – Åbos kollektivtrafikchef: "Vi har fått över tusen enkätsvar"

Dubbeldäckarbussen är gul och över hela sidan står frasen "Varför London, vi har ju Föli".
Dubbeldäckarbussen som användes under testperioden. Dubbeldäckarbussen är gul och över hela sidan står frasen "Varför London, vi har ju Föli". Bild: Yle/Marie Söderman buss,åbo

Över tusen personer har svarat på Fölis enkät om dubbeldäckaren som har testats i Åbo de tre senaste veckorna. Enligt stadens kollektivtrafikchef Sirpa Korte har tvåvåningsbussen mestadels fått positiv respons.

Mellan den 12 september och den 3 oktober kunde bussresenärer i Åboregionen åka dubbeldäckare. Bussen trafikerade på prov under tre veckor inom Åbonejdens kollektivtrafik Föli på linjerna 6 och 7 mellan S:t Karins, Lundo, Reso och Nådendal.

– Människor har varit väldigt intresserade av dubbeldäckaren och allt har gått väldigt bra, säger Sirpa Korte.

Populärt att fota dubbeldäckaren

En hel del tvåvåningsbussar finns redan i fjärrtrafiken i Finland, men det här var första gången en tvåvåningsbuss har testats i lokaltrafik.

– Det har varit fint att lyssna på hur människor talar när de ser dubbeldäckaren i trafiken. Typ åh, ser du bussen, jag vill ha ett foto på den. Det har varit väldigt kul att se.

Kollektivtrafikchef Sirpa Korte står i röd jacka framför den gula Fölibussen.
Sirpa Korte vid Fölis dubbeldäckare. Kollektivtrafikchef Sirpa Korte står i röd jacka framför den gula Fölibussen. Bild: Yle/Marie Söderman kollektivtrafik,åbo

Bussen var en demonstrationsbuss med plats för 80 passagerare. I nedre våningen fanns också plats för barnvagnar och rullstolar.

Bussen var 13 meter lång, det vill säga lite kortare än de andra Fölibussarna, men samtidigt hela fyra meter hög. Höjden på testbussens andra våning är enligt Korte det enda som har skapat en del negativ respons.

– Några har skrivit till mig att den andra våningen är för låg, men om vi inför dubbeldäckare i Föli kommer andra våningen vara högre än i bussen som vi nu har testat.

Många vill se dubbeldäckare i Föli

För att få in en bred respons har det under hela den här testperioden funnits en enkät på Fölis webbsida.

– Vi har fått mycket mer svar än vad vi trodde vi skulle få, då vi har fått över tusen svar. Nu kommer det att ta en till två veckor innan vi vet hur alla har svarat.

Klart redan nu är att många gärna skulle vilja se dubbeldäckarna som en del av stadsbilden i Åbo.

– Av det jag vet är det mest positiva svar och många har också skrivit till mig att det skulle vara fint att ha sådana bussar i Föli.

Bussar på Slottsgatan i Åbo.
En vanlig Fölibuss. Bussar på Slottsgatan i Åbo. Bild: Yle/Lina Frisk. kollektivtrafik,Åbo,buss,föli buss

Utöver passagerarsvaren kommer man även att intervjua de chaufförer som har kört dubbeldäckaren.

– Vi ska analysera alla svar och jag ska också ringa myndigheter i Stockholm och Berlin. De har redan dubbeldäckare och därför ska jag fråga hur det ser ut för dem i praktiken, eftersom vi bara har testat bussen i tre veckor.

– Kollektivtrafiknämden får sedan ta ställning till våra analyser och senast i vinter tror jag nämnden har ett svar.

Dyrare men miljövänligare

Sirpa Korte tycker att det här är ett väldigt intressant alternativ och hon kan också se att dubbeldäckare skulle fungera bra på några Föli-linjer.

– Det skulle vara bra att kunna erbjuda bussar med många sittplatser. Längre bussar skulle kräva längre busshållsplatser, men högre bussar kräver inte större busshållplatser.

Prismässigt är dubbeldäckaren ett dyrare alternativ jämfört med de befintliga Fölibussarna.

– Det beror på hur många bussar som köps in, men i allmänhet skulle det kunna handla om ett pris som är femtio procent dyrare än våra vanliga bussar.

Miljömässigt lyfter Sirpa Korte fram två positiva argument.

– Det är miljömässigt bättre om man kan ta in fler personer i bussen och den vägen kan vi dessutom ge en bättre service inom kollektivtrafiken. Det andra är att vi också vill ha miljövänliga bränslen, därför ska vi också titta på om vi kan använda el och biobränslen.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland