Hoppa till huvudinnehåll

Närmare 40 åboländska 17-åringar har ansökt om undantagslov för körkort - trafiklärare tveksamma till utvecklingen

Tre dataskärmar är ihopkopplade ovanför en ratt och är placerade framför ett bilsäte. Längst nere finns pedaler.
En del av körlektionerna kan i dag utföras i en simulator. Tre dataskärmar är ihopkopplade ovanför en ratt och är placerade framför ett bilsäte. Längst nere finns pedaler. Bild: Yle/Marie Söderman Trafikskola,bilsimulator

Intresset för att få köra bil redan som sjuttonåring är stort i Åboland. Sedan lagen ändrades i juli i fjol har 29 sjuttonåringar i Pargas ansökt om att få körkort med undantagslov.

På Kimitoön har totalt 8 ansökt om undantagslov.

I Åbo har intresset exploderat. I fjol ansökte bara 5 sjuttonåringar i Åbo om undantagslov för körkort, men i år är siffran uppe i 57.

I hela Egentliga Finland börjar antalet undantagslov för körkort närma sig 800.

I och med att körkortslagen ändrades kan en sjuttonåring få körkort ifall det är långt till skolan, jobbet eller hobbyer, eller om det inte finns någon fungerande kollektivtrafik. I praktiken har så gott som alla ansökningar om undantagstillstånd godkänts av Traficom.

Motiverade ungdomar

Ulla Nummelin är trafiklärare vid Easy Driver i Pargas och har själv sett ungefär tio sjuttonåringar få körkort.

Enligt henne är dessa unga elever motiverade och lär sig snabbt, men hon oroar sig för om de verkligen håller sig till trafikreglerna efter att de har kortet i handen.

- Ibland brukar jag skämtsamt säga att pojkar borde ta körkort först då de är tjugosex. På sistone har vi sett många riktigt grova fortkörningar bland sjuttonåringar. Enligt mig är sjutton år inte den rätta åldern för att ta körkort, säger Nummelin.

Ulla står vid trafikskolans vita bild som har reklamtejpning på utsidan.
Ulla Nummelin jobbade tidigare som taxichaufför, numera är hon trafiklärare. Ulla står vid trafikskolans vita bild som har reklamtejpning på utsidan. Bild: Yle/Marie Söderman Trafikskola,trafiklärare

Men visst finns det undantag, konstaterar Nummelin. Hon anser att sjuttonåringar som bor i periferin, som tar saken på allvar och verkligen behöver körkort, ska få det.

- Men för många verkar bilen vara en leksak.

I dag är undervisningen uppbyggd så att en del av den sker virtuellt. Därför är det meningen att eleverna till exempel ska ha koll på väjningsreglerna då det är dags för den första körlektionen.

- Det visar sig ofta att de inte kan väjningsreglerna. Sedan sitter vi där i en korsning i Åbo och funderar hur man riktigt gör, säger Nummelin.

Närbild på en leende Ulla Nummelin som står framför en vägg med bilskolans logotyp i bakgrunden.
Ulla Nummelin. Närbild på en leende Ulla Nummelin som står framför en vägg med bilskolans logotyp i bakgrunden. Bild: Yle/Marie Söderman trafiklärare,pargas

Precis som många andra trafiklärare anser hon att antalet obligatoriska teori- och körtimmar är för få i dag med tanke på trafiksäkerheten.

- Ibland kan en elev köpa en eller två körtimmar till, men det är ovanligt. Andelen elever som blir underkända i körprovet har i stället ökat.

Kimitoöns trafiklärare också fundersam

Trafiklärare Lauri Ristikankare undervisar elever på Kimitoön vid Epic Autokoulu. Hittills har han bara haft en elev som fått körkort som sjuttonåring.

Ristikankare upplevde att just denna sjuttonåring kändes väldigt ung, samtidigt vill han inte generalisera.

- Det handlar egentligen mer om personlighet än om ålder. En sjuttonåring kan vara mycket omogen, men det kan också en tjugoåring vara.

100-skylt vid riksåttan, förlängningen av Smedsby omfartsväg
Vissa unga har svårt att följa hastighetsbegränsningen. 100-skylt vid riksåttan, förlängningen av Smedsby omfartsväg Bild: YLE/ Marcus Lillkvist hastighetsbegränsning

Men en framtid där det blir en vana att sjuttonåringar får körkort gör honom mycket fundersam.

- Det är ju någon som har bestämt att arton år är en bra gräns för att få ta körkort, så vi får se hur det här utvecklas.

Jesper har kört sen har var liten

Sjuttonåriga Jesper Kajakoski från Houtskär ska precis kliva in i trafikskolebilen för att ta sin första riktiga körlektion i Pargas, och det är någonting han ser fram emot.

- Jag har kört bil på skogsvägar och åkrar med pappa ända sedan jag var liten så det här ska inte vara något problem, säger Kajakoski.

Näribild på Jesper på en parkeringsplats.
Jesper Kajakoski får sitt körkort då han fyllt 18. Näribild på Jesper på en parkeringsplats. Bild: Yle/Marie Söderman Trafikskola,jesper kajakoski

Han kommer att fylla 18 innan han får körkort. Att inte ta körkort i förtid via undantagslov var ett medvetet val.

- Jag ansåg själv att jag inte hade tillräckliga grunder för det.

För Kajakoski som redan har kört bil en hel del känns ingenting svårt inför körlektionerna. Det svåraste med att köra bil tror han att handlar om koncentration.

- För en som är ovan kan det vara svårt att samtidigt koncentrera sig både på trafiken och på sitt eget körande, säger Kajakoski.

Hur frestande är det att köra fort?

- Ja nå... såklart, alltid. Det har det varit ända sedan jag var liten.

Hur väl kommer du att följa hastighetsbegränsningarna?

- Förhoppningsvis någorlunda rimligt, vi får se.

Artikeln uppdaterad 7.10.19 klockan 10.01 med ett arena-klipp.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland