Hoppa till huvudinnehåll

Försvinner ditt brev är det Postens ansvar - men mest bara i teorin

Postanställd sorterar paket
Om Posten sjabblar bort din räkning och det uppstår kostnader som förseningsränta, vem ska betala i så fall? Postanställd sorterar paket Bild: Mikko Koski/Yle.fi post,näthandel,logistik,logistikcentraler,postdistribution

Postutdelarna vittnar om en allt större brevhög att dela ut längs allt mer förlängda utdelningssträckor. Samtidigt som postmottagare vittnar om brev som dyker upp först veckor senare, eller så inte alls. Än om ett viktigt brev försvinner?

Om Posten sjabblar bort din räkning och det uppstår kostnader i och med det - förseningsränta eller att den går till indrivning - vem ska betala sådant i så fall? Det är en fråga som faktiskt blir aktuell ibland på Konkurrens- och konsumentverket.

- Ganska sällan men tidvis får vi nog in spörsmål också om försvunna räkningar, berättar konsumenträttsrådgivare Henrik Sillanpää.

På pappret ansvarar Posten för förseningar eller helt försvunna brev men för en utomstående vanlig dödlig är det nog väldigt svårt att kunna presentera överväldigande bevis på att Posten skulle vara den som begått något fel.

Har till exempel en faktura försvunnit så står ord mot ord, ditt mot Postens.

- Och i ett sånt läge är nog du som konsument i en rätt så svag ställning, medger Sillanpää på Konkurrens- och konsumentverket.

Bussa företaget på Posten direkt?

Men låt oss för exemplifierandets skull ponera att man får ett indrivningsbrev för en räkning man aldrig ens fått hemsänd - hur går man korrekt till väga i så fall?

- Har räkningen gått så långt som till indrivning så borde du ha fått minst två betalningspåminnelser före. Då bör du först reklamera det fakturerande företaget om att de inte skickat någon räkning till dig, rekommenderar konsumenträttsrådgivare Henrik Sillanpää.

Kan företaget uppvisa bevis på att din räkning nog postats korrekt så är du som konsument tyvärr i ganska svag position.

Men - ännu för vårt illustrerande exempels skull: Någon räkning har du inte fått. Kan man inte då bara para ihop företaget med sina förseningskrav med Posten och be dem reda ut det? Själv är man ju helt oskyldig i sammanhanget.

- Nog kan du det, säger Sillanpää på Konkurrens- och konsumentverket, men åter igen: Uppvisar företaget bevis på postad räkning så lär ditt konsumentuppror sluta ungefär där.

Men måste inte Posten hosta fram motsvarande bevis på att den tagit hand om räkningen?

- Nå det kan den inte. Vanliga brev spåras ju inte. Så det blir ord mot ord som sagt, summerar Sillanpää.

Enligt Postlagen ersätter Posten försvunna brev med en summa på upp till 50 euro. Var brevet rekommenderat är summan 85 euro och vidare kan Posten ersätta paket eller andra försvunna försändelser med en summa på max 150 euro.

Överlag har mängden brev som Posten delar ut halverats under de senaste 9 åren, till under 600 miljoner årligen idag. Brev- och tidningsdistributionen står för ungefär 45% av omsättningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle