Hoppa till huvudinnehåll

Annie Ivanova från Bulgarien: "Våra elever måste bli mera medvetna om klimatförändringen" - i Källhagens skola är hållbarhet ett ständigt tema

Ett klassrum fullt med elever och lärare.
Annie Ivanova (i röd tröja) från Bulgarien tittar på Rasmus Aittamaa och André Burgmann som har en lektion i engelska. Lärare från fem länder besöker Källhagens skola i Virkby. Ett klassrum fullt med elever och lärare. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus

Elever och lärare från fem EU-länder besöker Källhagens skola i Virkby den här veckan. De pratar tillsammans med elever och lärare i Virkby om hur våra samhällen kan bli mera hållbara i framtiden.

Fanny Määttä och Béa Keto, åttondeklassare i Källhagens skola i Virkby, ska på onsdag den här veckan presentera olika projekt kring hållbart samhälle.

Det gör de tillsammans med elever från skolan och deras gäster från Lettland, Tjeckien, Bulgarien, Portugal och Malta.

Källhagens skola och Erasmus+

  • Källhagens skola i Virkby är för andra gången med i ett projekt som heter Erasmus+ och som finansieras av EU. Det startade i september och pågår till maj nästa år.
  • Erasmus+ är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott.
  • 36 lärare och elever i Grön flagg-skolor från Lettland, Tjeckien, Bulgarien, Portugal och Malta besöker Källhagens skola.
  • Hållbarhet är temat för projektet. Alla länder har förberett föreläsningar där de presenterar hållbarhet i det egna landet.
  • Källhagens skola ordnar en vecka om miljön där man diskuterar hållbart samhälle och hållbar konsumtion.
  • Elever och lärare från Källhagens skola kommer att åka till Portugal och Malta.

De kommer att berätta hur vi i Finland gör med till exempel plast, hur vi pantar flaskor, hur Källhagens skola tänker kring sortering och mycket mera.

Fanny Määttä och Béa Keto är båda med i skolans miljöråd, så de tänker mycket på hållbarhet.

- Vi diskuterar mest om hållbarhet i miljörådet, och sedan informerar skolan om det som vi kommit fram till, berättar Béa Keto.

Béa Keto och Fanny Määttä vid Källhagens skolas sortering av avfall.
Béa Keto och Fanny Määttä tycker att eleverna i Källhagens skola i Virkby är bra på att sortera skräp. Béa Keto och Fanny Määttä vid Källhagens skolas sortering av avfall. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,fanny määttä

Det är inte bara skolans miljöråd som funderar på ett hållbart samhälle och hållbar konsumtion. Det gör alla i Källhagens skola eftersom de ämnena tas upp på olika sätt under lektionerna.

- Vi pratar en hel del i skolan om hur man till exempel sorterar sopor. Vi har flera sopstationer i skolan, berättar Fanny Määttä.

Fanny Määttä tycker att Källhagens skola lyckats med arbetet med sortering och att göra alla medvetna om naturen.

- Vi har en ren skola och natur. Vi säger till om någon slänger skräp på golvet, för vi vill inte ha en skola full med sopor.

Rektor Monica Lemberg i Källhagens skola pratar med utländska lärare.
Källhagens skolas rektor, Monica Lemberg, visade de utländska lärarna hur skolan i Virkby fungerar. Rektor Monica Lemberg i Källhagens skola pratar med utländska lärare. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus

Monica Lemberg som är rektor för Källhagens skola anser att hållbarhet är vardagsmat för skolans del.

- Jag vill påstå att vi diskuterar hållbarhet varje vecka. Ämnet dyker upp under lektionerna, på rasterna eller på möten när vi funderar på hur vi ska förbättra vårt arbetssätt.

Monica Lemberg säger att eleverna är väldigt aktiva med att fundera på hur de ska göra i skolan för att inte tära på klimatet.

- De har påverkat matsedeln och diskuterat matsvinn. Vi försöker återvinna och de har följt med värmeförbrukningen.

En massa elver sitter vid bord i ett klassrum.
De utländska lärarna besökte också en matematiklektion. En massa elver sitter vid bord i ett klassrum. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus

Béa Keto och Fanny Määttä funderar också privat på klimatförändringen och hållbarhet.

- Jag tänker kanske inte så aktivt på det, men man har det hela tiden i bakhuvudet, säger Keto.

Hon upplever att det är stressigt att inte veta hur framtidens klimat ser ut.

- Kommer det att vara bra för oss, frågar hon sig.

En lärare förklarar en uppgift för en elev.
Emma Theman, lärare i engelska, förklarar för Kian Busuttil vad han ska göra på lektionen. En lärare förklarar en uppgift för en elev. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Västnyland,Lojo,källhagens skola erasmus

Annie Ivanova är lärare i engelska i en skola i Varna, en stad vid Svarta havets kust i norra Bulgarien.

Hon tycker att eleverna i hennes skola inte tänker tillräckligt på klimatförändringen, men skolan i Varna satsar mycket på hållbar konsumtion eftersom man är en Grön flagg-skola.

Skolan arbetar på att få lärarna allt mera engagerade i hållbarhet.

- Vår uppgift är att få ungdomarna medvetna om klimatet och att få dem att ta reda på mera, för de är vår framtid.

Elever vid ett bord i tklassrum, lärare står bakom och tittar på.
Neil Incorvaja får hjälp med engelskan av Emelie Viljanen, Ellen Kivelä och Siiri Koikkalainen. Elever vid ett bord i tklassrum, lärare står bakom och tittar på. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus

Annie Ivanova säger att eleverna i hennes skola inte är tillräckligt medvetna om klimatet och hållbarhet.

- De har hört om problemen, men det är bara en del av all information som de får, och de tänker inte desto mera på det eftersom vi ännu inte känner konsekvenserna av det vi gör.

En elev i rosa tröja där det står vänelev på ryggen.
Systemet med vänelever i Källhagens skola väckte uppmärksamhet. En elev i rosa tröja där det står vänelev på ryggen. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus
Lärare från Källhagens skola pratar med utländska kolleger.
Pavla Hančíková från Tjeckien och Ilze Gaile från Lettland var så intresserade av väneleverna att de ville diskutera det mera ingående med läraren Anna Idman, biträdande rektor Charlotta Allamo och rektor Monica Lemberg. Lärare från Källhagens skola pratar med utländska kolleger. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus

Det viktiga är sedan att de unga reagerar då de får information, och att de börjar tänka på vad vi kan göra åt klimatförändringen, säger Ivanova.

Både Fanny Määttä och Béa Keto beundrar den unga, svenska klimataktivisten Greta Thunberg som tog initiativ till klimatstrejker bland unga.

- Hon är jätteklok och gör ett bra arbete. Vi måste göra en förändring eftersom vuxna inte tar klimatet på allvar.

En vägg med en varg som ylar i ett vilorum i en skola.
Lärarna fick också ta sig en titt på ett rum där eleverna kan slappa. En vägg med en varg som ylar i ett vilorum i en skola. Bild: Marica Hildén / Yle Virkby,Lojo,Västnyland,källhagens skola erasmus

Hur kommer ni att förhålla er till klimatfrågor när ni är vuxna?

- Jag har bestämt mig för att inte göra det värre. Vi får se vad det finns för alternativ att välja mellan, men säkert handlar det om att till exempel välja ekologisk mat, säger Béa Keto.

- Vi behöver ju inte alltid använda plast. Man kan ha andra hållbara material, och inte slänga skräp i naturen, säger Fanny Määttä.


Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland