Hoppa till huvudinnehåll

Rallycrossföraren Joni Wiman: VM-serien 2021 körs sannolikt med elbilar

Joni Wimans rallycrossbil på banan i Los Angeles.
Elbilarna ersätter bilar med bensinmotorer också inom motorsport. Joni Wimans rallycrossbil på banan i Los Angeles. Bild: Red Bull Rallycross,motorsport,bilsport,Västnyland,Pojo, Raseborg,Raseborg,Joni Wiman,Honda,Red Bull Racing Team

Elbilarna tar över också i rallycross. Pojobördige rallycrossföraren Joni Wiman säger att VM-serien i rallycross år 2021 sannolikt körs med elbilar. Fansen gillar inte att tysta bilar tar över, men det är framtidens melodi.

- Troligtvis kommer vissa klasser att köra med vanliga bilar, men huvudklassen kommer nog att köras med elbilar, säger Wiman om VM-serien 2021.

Övergångsperiod i motorsport

Joni Wiman säger att det inte gått särskilt bra för rallycross och speciellt VM-serien under de två senaste åren. Motorsportsbranschen är inne i en sorts övergångsperiod då man strax tar farväl av förbränningsmotorer och elmotorerna tar över.

Porträttbild på Joni Wiman.
Joni Wiman tror att elbilarna ger mer jobb inom motorsporten. Porträttbild på Joni Wiman. Bild: Christoffer Westerlund / Yle rallycross,motorsport,bilsport,Pojo, Raseborg,Raseborg,Västnyland,Joni Wiman,ARX rallycross

Inför VM-serien i rallycross 2019 såg det mörkt ut, säger Wiman och konstaterar att biltillverkarna hade planer på att dra sig ur serien.

- Och tur var det. I år har serien varit superjämn.

Han säger att ingen riktigt vet hur det kommer att gå för VM-serien 2020, men att den år 2021 alltså sannolikt körs med elbilar.

- Varje bil får två motorer till sitt förfogande.

- Elbilarna har större effekt än bilarna med bensinmotorer, men de har inget ljud. Fansen gillar kanske inte tysta bilar, men det är framtiden, säger Wiman.

Han säger att också rallycrossgenren måste följa trenden.

- Om vi vill fortsätta köra rallycross så måste vi ta det här steget.

Andras skador gav inhopp

Joni Wiman har lagt märke till att rallycrossbranschen inte mår så bra just nu eftersom han inte har lyckats få kontrakt med något stall.

Under sommaren har han kört ett par deltävlingar i VM-serien och två deltävlingar i den amerikanska rallycrosserien ARX.

Wiman som kör i Marcus Grönholms team GRX fick chansen att tävla i VM-serien då ordinarie föraren Niclas Grönholm insjuknade.

- I ARX fick jag chansen då Subarus Steve Scott skadade sig i en tävling. De kallade in mig för att köra de två sista deltävlingarna i serien, berättar Wiman.

Elbilar kan ge jobb

Han tror att hans chanser att få köra hela VM-serien blir bättre då elbilarna tar över.

- Bilfabrikerna satsar på elbilarna, ingen satsar längre på så kallade vanliga bilar. Troligen kommer nya bilmärken att komma med i rallycrossverksamheten och då växer chanserna för mig också, säger Wiman.

För tillfället vet han inte vad han kommer att göra säsongen 2020.

- Allting är öppet vad gäller både VM-serien och ARX. Det torde klarna inom en månad hur de här serierna körs 2020.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland