Hoppa till huvudinnehåll

Volymerna växer i Kaskö hamn – bolaget stöder också järnvägen

Fraktfartyg lastas i hamnen i Kaskö.
Lastfartyg lastas i hamnen i Kaskö. Arkivbild. Fraktfartyg lastas i hamnen i Kaskö. Bild: Yle/Joni Kyheröinen fartyg,fraktfartyg,hamnar,Kaskö,hamnen i kaskö

Kaskö hamn visar upp goda siffror. Volymerna har ökat i hamnen med ett par procent jämfört med rekordåret ifjol. Hamnbolaget har också beslutat att finansiellt stöda Kasköbanan.

Kaskö hamn ser ut att gå mot ett nytt rekordår. Bland annat har importen av gödsel, fodersäd och kemikalier samt exporten av metallskrot för återvinning ökat.

Hamnbolaget för också förhandlingar med skogsindustrin för att förbättra exportmöjligheterna av industrins produkter över hamnen.

Dessutom ska man finansiellt stöda förlängningen av Kaskö-Seinäjoki järnvägens lastningsplats i Östermark. På lastningsplatsen lastar man massaved för transport per järnväg till olika fabriker i landet.

Hamnbolaget stöder projektet med 22 % av totalkostnaden.

Patrik Hellman står med en gul väst på vid hamnen i Kaskö.
Patrik Hellman. Patrik Hellman står med en gul väst på vid hamnen i Kaskö. Bild: Yle/Juho Karlsson Kaskö,Österbotten,kaskö hamn

– Utvecklingen av järnvägen är mycket viktig för Kaskö hamn och i linje med strategin att övergå mer mot grönare transporter per järnväg och minska utsläppen. Då trafiken får möjlighet att växa från Östermark bidrar det till positiv utveckling på hela banavsnittet, säger hamnens Vd Patrik Hellman i ett pressmeddelande.

Södra Österbottens järnvägsförenings verksamhetsledare Jorma Vierula menar att det är mycket viktigt att man i Östermark får en lastningsplats för virke som går att utvecklas.

- Regionen har nu den sämsta situationen i landet då det gäller järnvägslastningsplatser för virke. Förutom i Östermark finns sådana platser endast i Härmä och Alavus, och för regionens skogsägare är trafikplatsen i Östermark utomordentligt viktig, konstaterar Jorma Vierula.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten