Hoppa till huvudinnehåll

”Kärleken i gruppen är hemligheten bakom vår framgång”

Finlands största dansteater ERI i Åbo fyller 30

Dansteater ERI firar 30-årsjubileum med en ny föreställning. En energisk uppvisning med dramatisk musik och skicklig danskoreografi är att vänta.

Den första akten av föreställningen är ett lättsammare potpurri av olika bitar som präglat ERI:s dansproduktion genom åren. Humorn är väldigt närvarande.

Dansarnas tekniska kunnande ställs på prov i kvällens andra akt, Seita, som är en rytmisk och dramatisk skildring av samernas position i världen. Tiina Lindfors, som är en av grundarna av ERI, har skapat den utmanande koreografin.

Musiken till Seita kommer från Kalevi Ahos slagverkskonsert Sieidi, som präglas av dova trummor och en dramatisk atmosfär. Seita är på samiska Sieidi, som är en helig offerplats i naturen – oftast en sten eller ett berg. I föreställningen ser vi Lindfors representera berget.

Tonen är betydligt allvarligare i den andra akten, och för dansarna också tung rent fysiskt. Deras färggranna dräkter fladdrar omkring när de snurrar runt i häftiga rörelser på scenen.

- Den kräver nog varje droppe av våra dansare, både i svett och kunnande, säger Lindfors.

Framgång både hemma och borta

Dansteatern ERI grundades 1989 av Tiina Lindfors, Eeva Soini och Lassi Sairela. Under åren har de uppträtt även utomlands, och idag är ERI den största dansteatern i Finland. De har också vunnit flera pris, som till exempel vann de det uppskattade Suomi-priset av Undervisnings- och kulturministeriet 1995.

- Vi har uppträtt mer än 4 500 gånger, 400 gånger utomlands i 30 olika länder, säger Lindfors.


Flera dansare på scen med olika skynken som fladdrar.




Flera dansare på scen med olika skynken som fladdrar.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist
dans,dansteatrar,dansare,dansteater ERI i åbo

Vad är hemligheten bakom er framgång?

- Jag tror att det är kärleken i gruppen, alltså personkemierna, som är helt avgörande när man grundar en teater. Men sedan behövs ju naturligtvis lite begåvning och organisationsförmåga, lite tur, men mest otroliga mängder arbete, säger Lindfors.

- För att grunda en teater är nog svårare än för kamelen att gå igenom nålhålet.

Kärleken till konsten har varit ledsagande för dansteatern sedan den grundades i slutet av 1980-talet.


I förgrunden en man och kvinna som dansar. Kvinnan är lyft i mannens famn och har benen och armarna utsträckta åt sidan. I bakgrunden fler dansare nedböjda som på huk.




I förgrunden en man och kvinna som dansar. Kvinnan är lyft i mannens famn och har benen och armarna utsträckta åt sidan. I bakgrunden fler dansare nedböjda som på huk.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist
dans,dansteatrar,dansteatern eri

- Det är inte för narcissister, det är för människor som vill påverka i samhället, som förstår att en föreställning är en social händelse där publiken deltar. Det är en helig stund och du måste väldigt noggrant se till att enheten med publiken föds och att den lever och mår bra. Det betyder inte att du gör det på deras villkor, men du måste vara otroligt ödmjukt medveten om att du inte gör det för dig själv – du gör det för människor, förklarar Lindfors.

"Vi gör dans genom teater"

Berättandet har redan från begynnelsen haft en central roll i ERI:s produktioner. Publiken blir serverade genomtänkta och välrepeterade helheter som ska tilltala åskådaren.

- Vi gör dans genom teater. Vi gör berättelser och vi vill säga någonting och påverka. Den principen håller vi högt ännu idag, men naturligtvis kan berättelserna och stilarna variera.

Gaalat ERI30 har premiär den 18 oktober.