Hoppa till huvudinnehåll

Motion ger energi och egen tid - så blir du motiverad att träna i vuxen ålder om du inte gillat det som barn

Anna Juustovaara
Anna Juustovaara trivs ute i naturen. Anna Juustovaara Bild: Sofie Gammals/Yle löpning,motion,anna juustovaara

Avskydde du gymnastiktimmarna när du gick i skolan? Då är det kanske inte så lätt att hitta motivation att träna när du blir äldre. Anna Juustovaara började träna i vuxen ålder och i dag tränar hon gärna.

För ungefär tio år sedan insåg Anna Juustovaara att hon måste börja sköta om sig och motionera för att orka bättre med vardagen.

För att komma igång tog hon hjälp av en personlig tränare. Hon träffade också en näringsterapeut som hjälpte henne med kosten.

Juustovaara började promenera flera gånger i veckan. Efter en tid tänkte hon att det kunde vara roligt att börja springa. Och det fastnade hon för.

- Det är skönt att vara ute och springa i 20 minuter och bara få vara för sig själv, säger Juustovaara.

Motion gör henne positivare, hon orkar mera och det ger henne egen tid.

Juustovaara säger att det gäller att hitta något man trivs med och börja försiktigt.

- Man ska inte börja springa som en tok. Man tar några springsteg och så går man. Därifrån går det sedan vidare.

Hon understryker också att man inte ska ge upp. Det kan ta tid att hitta en motionsform man trivs med.

I dag är träning en viktig del av Juustovaaras vardag.

Elaka kommentarer på gymnastiktimmarna

Anna Juustovaara har ändå inte alltid tyckt om att träna.

Som barn hade hon astma och att motionera hörde inte till vardagen.

- Jag tror inte att jag hittade den rätta astmamedicineringen när jag var ung.

"Så röd du blir i ansiktet" sade skolkompisarna

Juustovaara gillade inte gymnastiktimmarna. Och skolkamraternas kommentarer gjorde inte det bättre.

- När jag rör på mig blir jag jätteröd i ansiktet och det påpekade många av skolkompisarna.

“Så röd du blir i ansiktet” var en kommentar hon ofta fick höra. Det gjorde henne ännu mindre motiverad att röra på sig.

Anna Juustovaara
Anna Juustovaara har nuförtiden en positiv inställning till träning. Anna Juustovaara motion,löpning

Gymnastiklärarna gjorde inte det bättre. De gjorde snarast ingenting alls.

- Man fick inte heller någon positiv feedback även om fast man gjorde något bra.

Juustovaara tycker att gymnastiktimmarna i skolan borde ha varit anpassade för alla.

- De borde bättre ha beaktat de som inte är var så sportiga.

- De som gillade gymnastik var lärarnas guldklimpar och vi andra kom i andra hand, säger Juustovaara.

Hon önskar att lärarna skulle ha peppat de som hade det svårare med gymnastiken.

De som gillade gymnastik var lärarnas guldklimpar― Anna Juustovaara

Håll glädjen vid liv

Niklas Olin är klasslärare i grundskolan Norsen i Cygnaeusenheten i Helsingfors. Han undervisar i gymnastik i årskurs ett och två och han säger att så gott som alla hans elever gläds åt att få röra på sig.

- Det är mera frågan om att spinna vidare på den glädje som finns hos nästan alla 7- och 8-åringar, säger Olin.

Lärare Niklas Olin
Klasslärare Niklas Olin vill föregå med gott exempel för sina elever. Lärare Niklas Olin Bild: Sofie Gammals/Yle lärare,lågstadiet,niklas olin

Här nedanför ger han sina tips för hur man kan motivera eleverna och upprätthålla motionsglädjen hos dem.

Tips för hur barnen motiveras till att röra på sig

1. Få den sociala samvaron att fungera

Det är viktigt att gruppen och den sociala samvaron fungerar. Då kan eleverna känna sig trygga tillsammans med varandra.

2. Ge feedback

Ifall en elev inte vill eller vågar vara med på gymnastiken handlar det ofta om dålig självkänsla. Då gäller det att försöka höja självkänslan så att eleven känner sig trygg i gruppen.

- Man kan peppa eleven igenom något som känns utmanande och svårt. Om eleven klarar av det måste man ge väldigt mycket positiv feedback så att det bär vidare till nästa försök.

3. Tvinga inte

Det finns alltid elever som, trots ihärdiga försök, inte vill delta.

- Om man försöker övertyga eller tvinga dem kan det få negativa följder. Det ska vara okej att bara sitta vid sidan om och iaktta och i stället delta nästa gång.

4. Föregå med gott exempel

Det är viktigt att själv vara ivrig och föregå med gott exempel.

- Om du som lärare brinner för ditt ämne är det mycket sannolikt att det smittar av sig på eleverna.

Detta gäller inte bara lärare utan också föräldrar.

- Det motiverar inte att röra på sig om du bara sitter framför tv:n.

5. Avdramatisera tävlingsmentaliteten

Att motionera ska inte vara alltför allvarligt.

- Vi kan spela, räkna mål och poäng ibland på gymnastiktimmarna men det gäller också att avdramatisera tävlingsmentaliteten, åtminstone på den här nivån.

6. Anpassa gymnastiktimmarna

Alla elever gillar inte allt. Det är viktigt att beakta elevernas önskemål och behov och ha varierande gymnastiktimmar.

- Det står i läroplanen att man är tvungen göra vissa saker men man måste ändå komma till elevernas nivå så att det känns behagligt för dem.

7. Skapa förutsättningar

Man kan röra på sig utan att behöva kalla det för idrott. Ett alternativ är att gå ut i skogen.

- Det gäller att skapa tillfällen för eleverna att röra på sig. Det behöver inte alltid vara så genomtänkt.

Belöna dig själv

Anna Juustovaara håller med Olin om att det är viktigt att föregå med gott exempel som förälder. När hon var barn jobbade hennes föräldrar mycket och uppmuntrade inte till motion.

- Jag såg inte heller till att ha någon gymnastikhobby. Jag hade andra fritidssysselsättningar.

Vi visa vår dotter att man kan röra på sig― Anna Juustovaara

Nu ser Juustovaara däremot till att vara ett gott exempel för sin egen familj.

- Nu vill vi visa vår dotter att man kan röra på sig. Vi gör det tillsammans.

I dag är Juustovaaras förhållande till att röra på sig väldigt positivt. Hon tränar inte för att hon känner att hon tvungen, utan för att hon tycker om det.

Det underlättar också att hon har en man som tycker likadant. Tillsammans tillbringar de mycket tid ute i naturen.

- Vi tycker om att röra på oss och äter hälsosamt. Men man måste också kunna fira och unna sig något gott emellanåt, säger Juustovaara.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa